Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrryttaren
Läst 1155 ggr
LinaN
0

Nu testar jag nypon!

Jag är en av många hästägare som har mer eller mindre kronisk värk i leder och muskler. Misstänkt fibromyalgi och har ledgångsreumatism i släkten.

Så efter att jag skadade mitt knä i våras i en uppsittningsolycka så har jag haft mer ont och svårare att röra mig, iom det så stelnar övriga leder till och muskler krampar och värker.

Jag köpte ett back on track knäskydd åt mig, och det gjorde underverk, nu ett halvår senare så har jag köpt en påse med deras specialar-nypon som sägs hjälpa leder och muskler att bli smidigare och att "läka". Nyponen kommer från bergen i chile, och visst, litet skeptisk är man. Men man kan iaf prova!

Så sedan igår så  har jag ätit 1msk krossade och torkade nypon i min frukost. Så ska vi se vad som händer, blir jag något bättre eller är det bara hittepå? Vilket fall som så blir det ju litet mer fibrer i magen, ca 1 msk om dagen om inte annat ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Du får hålla oss uppdaterade!

Dumlen
0

Spännande! Du kanske har erfarenhet av nypon till hästar också?

LinaN
0

#2 vi har ett sto i stallet som har haft kotledsinflammation som bedömts som kronisk i frambenen. Hon har under hela våren stått med BoT stallbandage (de man knäpper på) om nätterna samt ätit nypon i fodret och nu sist gång hennes ägare vart med henne på åbykliniken så hade kotledsinflammationen gett med sig.

Så min tanke är att om det nu hjälpte där, men svårt att säga då både benbandagen och nyponen samt annorlunda skoning i bak (de satte en tvärslå bak över skon så det blev som en ringsko med klack, som avlastar litet fram också) vilket av dessa 3 som gjorde underverket eller om det var en kombination av samtliga.

Så mer erfarenhet än så har jag inte.

Zaphix
0

Väldigt intressant, rapportera gärna om det fungerar!

Gett nypon till hästen, märkte ingen skillnad. Men det är svårt att avgöra när han inte kan tala om hur han mår.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#4 för hästar beräknas ju 1 msk per 100kg häst, så på harry skulle det bli minst 6 matskedar. och det är ju den verksamma nivån på givan man måste följa.

Det är ju det, hade jag vägt under 50kg hade jag bara tatt en halv matsked i min frukost. men iom att man ligger över 50 och under 100 så blir det en hel msk. :D