Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrhästen
Läst 1484 ggr
Lindbygarden
0

Framskor på eller inte?

Jag har ju tänkt sätta igång Gabrielle lite smått. Hon är inte riden på en hel evighet samt har föl vid sidan och kan vara dräktig igen. Så det är väldigt lätt ridning som kommer att gälla. Mest för att vänja henne vid ryttare igen.

Hovslagaren kommer den 21 och jag funderar på att lägga på framskor, bakskor vill jag inte ha då vi har ett hopsläpp med nytt sto sen.

Men jag vet inte om det är nödvändigt med tanke på att jag rider väldigt lite.

Men hon ska ul i slutet av månaden och skulle hon inte längre vaa dräktig så är ju planen den att hon ska ridas igång och då kan det ju vara bra att ha henne skodd med tanke på att det blir lite längre skritturer på schemat sen..

Ja vad tycker ni?

Elshira
0

Det beror väll på vad hon har för hovkvalité och hur underlaget är, men ska du bara skritta i skogen/på banan och hon inte nöter ner väldigt fort så skulle nog jag hellre ha väntat =)

Hakuna matata!

Lorita
0

jag har ju mina barfota och har man bara koll och vilja så är det inga problem Skrattande jag rider Ametist ca en timme om dagen och samma gjorde jag med hans mamma, hon var också barfota.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lindbygarden
0

#1 Hon har bra hovar dock har jag inga skogsstigar att rida på utan bara asfalt, grus och alvar. Anledningen til att jag funderar på det redan nu är för att hovslagaren har en resa på 7 mil enkel väg och vill gärna slippa att hon ska behöva åka två veckor senare för att skor behövs.

(Det är så det är att bo på en låååång smal öOskyldig)

isabelle_
0

Istället för att sko kanske du kan köpa boots att ha på framhovarna? Eftersom hon ska ridas så lite menar jag, så kan du ta av dom när du inte rider.

Elshira
0

Ja har du bara asfalt osv är det väll lika bra att fixa det på engång då =)

Hakuna matata!

MiaMaria
0

Jag tycker du ska slå på henne skor. Även om hon har bra hovkvalite så vet du ju inte hur hon kommer slita på den nu när hon börjar ridas o går på annat underlag. Så slipper hon bli hovöm o slita i "onödan" på hovarna.

Lindbygarden
0

#6 Ja det är precis så jag känner och det vore synd att ta bort glädjen genom att hon kanske blir rejält hovöm samt jag vill inte tappa ngn skritt för att hon blir kort pga hovömhet

LinaN
0

Men banka på framskor, det är ju inte svårare än så. Många hästar (inte alla) som gått barfota klarar ypperligt av att bara vara skodda fram, men det är som med allt, de är invdivider. Har stött på skodda "barfotahästar" som bara hade skor bak, för de ömma bak men inte fram. Så då får man anpassa sig somhästägare. antingen helskoning eller halvskoning fram resp bak ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lauth
0

Jag skulle sätta på skorna, det är ju inte så svårt att rycka av dom om det skulle behövas och har hovslagaren en såpass lång resa så är ju inte halvskoningen det dyraste i den affären.

Lindbygarden
0

#9 Precis, sen är det ju så att hovslagaren inte gärna åker den långa vägen heller om det inte är akut.

Dumlen
0

Jag skulle väntat, eller som någon skrev, använda boots en tid.

Lindbygarden
0

Boots är ingen idé att jag lägger pengar på för de får jag bara användning för denna perioden nämligen. Om hon är dräktig så blir det inte mkt ridning och om hon inte är det ska hon sakta sättas igång.