Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 877 ggr
Peppe
0

Fått erbjudande

Vilket jobbigt läge jag sitter i nu igen. Har fått ett väldigt bra erbjudande angående en liten ponny…

men för att ni ska förstå börjar jag lite tidigare. som många vet kommer jag tvingas sälja Blacky inom ett år eftersom mina föräldrar inte vill stå för honom längre och jag har inte råd att köpa ut honom. grejen är den att jag inte vill vara hästlös. kan inte tänka mig ett liv utan häst och medryttare/fodervärd osv är inte samma sak när man haft egen häst innan=inget alternativ för mig

helst vill jag ju ha en inriden storhäst, men det har jag fått inse att det blir det ingen. alternativ 2 är ju då en oinriden storhäst (föl-2åring), dom dels är billigare i inköp samt billigare att hålla den närmsta tiden då jag kan "dumpa" den hos min kompis på deras gård.
men jag är väldigt liten och har inte haft unghäst förut så det känns som att en storhäst blir lite väl…ja stort.

så igår fick jag ett erbjudande. min tidigare nämnda kompis bor som sagt på en väldigt stor gård och dom i sin tur har fått ett erbjudande från en av deras anställda (egentligen den anställdas sambo) att byta en av deras ungponnyer mot en viss mängd hösilage. deras tanke är då att jag kan köpa denna ungponny av dom billigt och ha den hos dom. dom har ingen användning av en ponny

jag känner som så att jag vill inte vara hästlös, jag kan inte skaffa storhäst, jag är liten nog att rida ponny och jag kommer få den väldigt billigt och den kommer kosta extremlite i underhåll (i princip bara hovslagare) under det första året, eventuellt även andra året om jag stannar i trakterna. sen tänker jag även så att får jag den riktigt billigt så lär den ju inte bli billigare under året/åren så skiter det sig så kan jag ju sälja den utan att det är nån större ekonomisk katastrof. går allt bra så vore det ju inte fel att rida in den och eventuellt tävla unghästklasser och sälja när den är ca 5 år och då köpa ung storhäst för pengarna….

ponnyn ifråga är för tillfället hingst, född 08, blir max C ev. liten D och är GUL. korsn welshponny 50% /halvblod 25% /connemara 25%. jag har träffat båda föräldrarna och även några längre bak på pappans sida. jag har även träffat ponnyn i fråga när han var en vecka gammal

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

Låter jätte trevligt MEN.. det där menet… är du helt övertygad om kostnaderna?

Saker och ting har en viss förmåga att kunna ändras drastiskt så se till att ha papper på kostnader för uppstallning osv.

Peppe
0

#1 under det här året kommer nog inget ändras, med största sannolikhet. även om jag och kompisen mot förmodan skulle bli ovänner så kommer dom inte direkt kasta ut mig  (sen om jag flyttar självmant är ju en annan femma). sen nästa år har jag ju inte Blacky längre så då är det inte lika illa om nåt händer… dessutom nästa år OM jag blir kvar här så har jag jobb, annars har jag flyttat och då måste jag ändå sälja eller låna ut eller hitta billig lösdrift.

uppstallning, skötsel och hösilage blir det nån liten symbolisk summa för främst för arbetet. det kan även tänkas bli så att jag mockar åt dom i stallet där Blacky står. tanken är nämligen den att dom ska ställa de 2 ridhästarna på anläggningen och ha unghästarna hemma (dvs deras 4 åring, 1 åring och så helst en 1 åring till). dom har en mjölkgård som när utbyggnationen är klar kommer vara typ den 6e största mjölkgården i sverige så en ponny hit eller dit är ingenting för dom ;) tjänster och gentjänster. det är inget svårt folk jag har att göra med

Linnea
0

men om du inte har råd med nuvarande häst vad säger då att du har råd med en annan?

Skynda långsamt så går det fortare.

Peppe
0

#3 jag har inte råd att köpa ut Blacky för 60-70 000…lite skillnad…

Linnea
0

#4 aha på det viset. Ja det tåls väl att fundera på, kostnaderna har ju en förmåga att springa iväg ibland men du har ju nog redan rätt bra koll på sånt eftersom du redan har en häst. Varför är inte foderhäst ett alternativ? Visst det hade känts lite konstigt att rida nån annans häst när man innan har haft egen men ändå.. Men om du tycker ponnyn verkar bra och arangemangen runt omkring verkar funka så varför inte?

Skynda långsamt så går det fortare.

MiaMaria
0

Så de är dina föräldrar som äger Blacky? Och om jag förstått de rätt så måste du köpa honom av dem för att kunna ha honom kvar?

Hur ser ditt liv ut? Pluggar du eller jobbar du? Bor du hemma, ensam eller sambo?

Peppe
0

#6 ja det är mina föräldrar som äger Blacky. de har dessutom lån på honom så de vill få tillbaka lite pengar för honom…

jag går sista året på gymnasiet nu så nästa år ska jag antingen jobba eller plugga, ev i Malmö

Lindbygarden
0

#7 Ahh ja då är det ju inte så mkt att välja på om det är lån också..

Peppe
0

#8 nej precis… men att byta ner sig så rejält i pris kan ju JAG tycka vore rimligt… kan tänka mig att denna kostar ca 8 000. (6'-10')

kan skicka annons på den i Pm om du vill se och säga vad du tycker =)

Lindbygarden
0

#9 Ja gör det!Glad