Er sommarsummering!
Ja vad har ni haft för er i sommar och hur ligger ni till på hästfronten?
Här har det varit massor att göra och i stort hela sommaren, känns det som iallfall, har jag varit utan nät!
Vi har fortsatt pyssla hemma och i ladugården. Äntligen har vi fått bilat ur all inredning och gubben har gjutit jämnt för boxarna. Det blir lite provosorium då det inte är helt samma nivå överallt så det blev lite "småbackar".
Men det blir nog bra när det är klart. Innertak ska tas ner men inte bestämt om i hela eller bara baksidan.
Vi har hunnit men en massa socialt och har fått nya vänner ifrån irland som hyrde hos grannen en vecka. En underbar familj!
Har hunnit läsa massor under sommaren då jag inte varit på internet
har bla läst hela Twilight sagan- sååå romantiskt vill också ha en egen liten vampyr.. lite sådär vid sidan om
"Snömannen" var en annan bra bok.
På ölandsdjurpark och andra små utflyktsmål har vi besökt.
Hästarna har mest gått och skrotat i hagen har dock hunnit longera Gabrielle lite med sadel samt vi har också hängt på henne. Allt detta har gått bra.
Hon är också dräktig med Dalwhinnie, ska på 90 dygns snart så då får ni hålla tummarna!!
Så vad har NI haft för er?

Har också läst Twilight i sommar ;)
Sen har jag och en kompis varit i london, helt själva och jag som inte direkt är resvan XD
på hästfronten har det mest varit busridning i sommar, men Blacky har blivit väldigt slank och fin av det. men det straffar sig nu när vi börjat rida seriöst igen, den som verkar klarat det sämst är jag själv. rider helkasst nu =(
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Vi har mest varit hemma. Även vi har bilat ur ladugård. Ena sidan är klar med 3 färdiga stooora boxar, andra sidan har vi flyttat ut bärande balk o stöttor och ska nu börja bila bort foderbordet (2x14m) Det går tack o lov rätt så fort 
Ungarna har haft sommarlov och bara skogridit sina ponnier. Jag har varit sjukskriven 5 v under sommaren och det märks av på min lön 
Har haft Ida på betäckning under sommaren och nu ska hon snart kollas.
#1 Kul med lite resa och ridningen hämtar du snabbt in igen. Bara så att man går tillbaka till gamla ovanor när man "busrider"
#2 Har du bilder från ert bygge? Vårt foderbord är det som ställer till det åt ena hållet, vi gjuter jämt ut från de båda långsidorna men ut mot gaveln blir det en liten backe ner… Vi har brutit så mkt betong och sten ändå. Gammal svininredning fårn 70-talet bara gjutna bås
Sjukskrivning låter inge kul alls, har du varit skadad eller hur var det?
Vi får hålla tummarna för våra donnor sen!

Svårt att se hur det såg ut. Här var det 2 grisbås först med gjutna väggar sen var det kalvkättingar med foderbord. På andra sidan gången var det stöttor o bärande balk ovanför foderbordet som är längs ytterväggen ca 1½ m djup och 1 m hög. Det är den sidan vi jobbar med nu. Andra sidan är redan klar men jar har inte bilder från den färdiga sidan med alla 3 boxar.

Äsch bilderna blir så små, snott dem från Fredriks facebook.
Först var jag sjuksriven i 2 v för ett skärsår i fingret. Jätteroligt mitt i högsommarvärmen då man inte får vara i solen pga antibiotikan el bada för fingrets skull. 3 stygn vid leden på hö hands pekfinger.
Sen har jag varit hemma 3 v för influensan. Började jobba förra veckan ingen.
Vad är det för färg ni använt? Ser läckert ut! Samt är det en kosmetisk "överliggare" eller har ni gjort en ram?
Fy så trist att behöva avstå sol o bad men har du haft grisefluss??? Har resten av familjen klarat sig?

Väggarna är målade med Roslagsmahogny dvs tjära, linolja o terpentin som blandas.
Väggarna är 13 cm tjocka. Regel i botten där det ligger en 1½"bräda på var sin sida och i mitten står det 1½"bräder uppståendes på ena sidan och sen en skiva på andra sidan för att jämna ut ev sparktryck. Det blir som en ram. Dörrarna ser likadana ut och där börjar man med att ta ut en ram av reglarna och sen bygger man på som väggarna. Skittunga kan jag intyga, inte lätt att få upp på gångjärnen men snyggt och gediget blir det. Nästa år ska taket höjas med misnt 1 m.
Mellanväggarna är sedan regel i mitten och 1½" plank skruvar från bägge sidor. Ovanpå svetsat liggande galler. Plexiglas för fönstrena.
På ena sidan är boxarna 3x4,5m 2st samt 1n 3x3m. På andra sidan blir det 3 st 3x3m och en 4,2x3m. Stallgången är runt 2,5m. Utanför stalledelen har vi en stallgång 2,9x 6,4 samt sadelkammaren 3,3x6,2 som vi byggt upp helt från grunden i ett stort utrymme. I övriga utrymmet har vi halm, spån och foderrum ca 5x 3 m.
Troligen var det svinis jag hade. alt TBE
Hmm jag förstår ungefär, hur blir de 13 cm tjocka? Jag är inte den skarpaste kniven när det kommer till byggnadtioner
Kanske min sambo förstår exakt! men det var snyggt som attan! Så skulle jag absolut vilja ha och sen har man vitkalkade väggar. Har ni fler bilder eller kan rita upp exakt?
tanken är plexi hos oss också annars tar man ju bort våra välvda fönster helt.
Vi kommer plocka själva innertaket för luften, får då en takhöjd på 8 meter sen får vi se om vi sätter vajrar och kan ta bort också reglarna men det blir till nästa år..
Så stort ni får!! Massa hästar ryms det där
Läskigt med svininfluensan..vill inte ha…

Ja min sommar är faktiskt nästan den bästa på länge!
Äntligen går jag inte längre under ''häxans'' order. Så min sommar har varit jätte mysig, har hunnit med massor av kul. Haft hästarna hemma i fem veckor och resten av veckorna har jag tagit det lugnt, föutom när jag och pappa drog till stugan… Då bar det iväg upp på berget… Tungt men super fin utsikt!
Ja det har varit en fri sommar, jag har fått bestämma över pållarna helt själv och det är helt underbart måste jag säga! Jag har kunnat rida vilken tid på dygnet jag vill, jag har kunnat ta sovmorgon till 10 och först släppt ut hästarna då någon morgon, och framför allt har jag kunnat åka iväg på stranden och stekt en stund nästan varje morgon.
Ååååh, vilken härlig sommar jag har haft! Och det hoppas jag att ni oxå har haft!:)

Jag har haft fullt upp med tävlingar hela sommaren jag! EM, NM och Falsterbo för att nämna de största..! Kom precis hem från Ystads nationella och laddar nu inför SM om ca två månader. Åker ner till Holland (Anky van Grunsven) igen så snart som möjligt så jag hinner få några veckors genomkörare innan SM =)
Sen skulle det inte vara fy skam med några dagars semester då jag inte haft det sen..hmm.. vintern 2007 - fem dagar i Sälen..!
#9 Va härligt att du är så nöjd med din sommar!
Men vem häxan är vet jag ju inte men låter inte som en spännande person
#10 Du har verkligen haft fullt upp! Hur har det gått på respektive tillställning?
Ser gärna lite mer bilder också!
I sommar har mycket förändrats för mig.
Jag har ridit Wilda flera gånger (hon fyllde ju 3 i juli och rids in just nu), både skritt och trav ute i skogen! Så himla duktig är hon.
Den 27 juli flyttade jag 11 mil upp till Tenhult utanför Jönköping och den 20 augusti började jag gymnasiet här, naturbruk inriktning häst. Trivs så sjukt bra! Har hunnit ha stalltjänst ett par gånger och ridit 1 gång hittills, på en gigantisk älg e. Napoleon, jättetrevlig valack men väldigt annorlunda mot vad jag är van vid - ponnysar :)
Ridlärarna är helt otroliga, sååå bra! Att ridhuset är 40x80m gör inte saken värre heller :) Även stor paddock, fina ridvägar, sjönära, vi kommer även köra trav på skolans högt meriterade travhästar, osv osv. Detta kommer bli de bästa tre år i mitt liv!
Jag trivs som fisken i vattnet här, kunde inte ha blivit bättre. Så är väldigt lycklig just nu! Även om jag saknar Wilda något fruktansvärt, inte träffat henne sedan början på augusti… Vi får se hur allt blir med henne.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#12 Men va kul och så härligt att du trivs på skolan!
Förstår att du saknar lillbusan…
Ja vad har jag gjort i sommar..
Hade ju tänkt att bättra på Silvers galopp till och börja med. Blev ju nästan bara latmans ridning barbacka i repgrimman.
Sen gick det ju som det gick med ridskolans nedläggning och fodervärdsavtalet.
Åkte ju till Lödöse norr om Gbg i början av augusti och provred Rappe och åkte hem som hästägare. Var nere den 10:e och hämtade honom
17:e började jag Bageri-Konditori linjen på John Bauer i Nkpg och så var hösten invigd. :P
Annars i sommar har jag väll inte gjort speciellt mkt. Tagit det lugnt, varit med polare, var på Liseberg, sen tältläger med kyrkan som var en av sommarens största höjdpunkter. :)
Vaddå? Sommar? Har Ni haft sommar?
Här har somaren lyst med sin frånvaro i stortsett hela… Hm… Somaren =)
Mitt ena sto har varit på betäckning och är nu konstaterad dräktig med Damit så nu följer ju flera månader orolig väntan på liten bäbis =)
Mitt andra sto har äntligen landat på gården och vi har hunnit med ngn körtur med nya vagnen, hur mysigt som helst.
Tjejen är dck smällfet och går numer på diet, hårdträning väntas så fort hon fått på sig skorna =)
Gubben har byggt en altan, så härligt, där har vi suttit en hel del.
Har inte haft gn riktig familjesemester, en tur till Furuvik blev det iaf.
Sen har jag jobbat, jobbat och jobbat lite till =)

Oj i sommar har de mest bara varit hund, hund o hund, massa träning med den på olika sätt o vis o vi har haft premiär i både utställningsringen o på agilitytävling.
Har hunnit med en semestertripp med husbil ner till pappa i Enköping o en sväng förbi förra jobbet på Tullgarn.
Spande in ett hus vi ville ha, verkligen VILLE HA, men tyvärr fick vi de inte.
De har snickrats en del, både vedbod, takbyte osv, samt tillhörande målning osv.
Har även så smått tagit upp ridningen igen sen Clabbe blev halt i april. Han är tyvärr fortfarande halt men rider nu ist d-ponnyn Maja.
De mesta finns dokumenterat i bild på min hemsida samt pixbox
#14 Rappe vill vi veta mer om!!!
Samt bageri..mums! Vi får anlita dig sen när du e klar
#15 ja nya lilla hästen, hur är hon och hur fungerar hon med övriga hästar? Vi vill se massa bilder också ju!
#16 och hur har det gått på utställningar osv? Ska ni o kika hemsidan men berätta gärna lite mer här!
I sommar har det blivit väldigt litet häst och mycket förberedelser inför flytten, vi flyttar i slutet av månaden. så mellan den 24e och siste lär jag vara väldigt upptagen med att släpa kartonger och ta hand om min häst.
Harry har myst på sommarbetet hela sommaren bytt hage 3 gånger och trivts väldigt bra, han har vart sakdefri tills för en vecka sen då han blev sparkad. har väl ridit en till två gånger i veckan. nu väntar vi på läkning av såret och sen blir det igångsättning.
vi har fått en ny häst i stallet, en travarkorsning mellan gud vet vad. jättesnäll häst som ska gå med harry i vinter, eventuellt så får vi en ponnyvallack också i vinter, en haflinger. så då blir det 4 vallacker i vinter :D helt underbart!
Annars så har de tinte hänt så mycket.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#18 Jahaaa men vart ska ni flytta? Nu har jag verkligen missat något!!

Jo men de har gått bra, på första utställningen fick Gimli HP (hederspris) o blev BIM (bäst i motsatt kön i rasen) där bästa vännen Siri blev BIR (bäst i rasen)
Andra utställningen va en liten byutställning o där fick varjen Siri eller Gimli pris, ska väl inte skylla på något eg men den domaren va SKUM!
Agility debbade vi i helgen med en andra plats i agility
i hopp blev vi diskade, hade vunnit men gimli hoppade sista hindret åt fel håll tyvärr o då blir man diskad. Va helt felfria genom hela banan o hade en toppen tid så de va lite synd men bra känsla o de är huvudsaken
men va kul o du kan inte hålla dig borta från tävlandet!
#19 Vi ska flytta till en lägenhet som är 5 kvadrat större, med balkong, 2a våningen. Elen ingår och värme o vatten. Och den är 1000kr billigare än den lägenhet vi har nu där elen tillkommer!
Så att vi hamnar på andra våningen är toppen för hunden för då blir han inte störd av alla som springer i trappan, nackdelen är ju att det blir fler trappor för honom men han är pigg o kry i kroppen så det ska han klara. Det är inte så branta trappor som här heller så det är iaf positivare.
Vi får ett större kök, som vi har plats för ett riktigt köksbord, nyrenoverat badrum, nya köksluckor, nytapetserat, skitbra bovärd och allt är hur smidigt som. den 24e får vi tillträde och slipper betala något för 24-30 sept! dessutom höll de lägenhten åt oss i en månad! jäkligt bra hyresvärd!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#17 Jadu. Haahah. Rapidash, kallas då Rappe. Fuxfärgad varmblods-valack, 9 år. Riden i ca. 4 år. Ja vad kan man mer säga. xD
Varför säger alla så?
Hahaha. gottegrisar ;)
#22 Åh va härligt!
#23 En riktig gottegris e jag iallfall! Lycka till med nya hästen och grattis!
Sommaren har inte varit speciellt bra.
Började sommaren med att ramla av hästen och bryta benet. Gipsad i sex veckor, en månad av de sex fick hästen gå på bete och vila helt. Lagom tills att jag fått av gipset skulle vi sätta igång honom igen. Gick väl sådär, var kvar på betet och hästen var inte alls som han brukar. Jättetittig och töntig för allt. Och jag som blev rädd efter att jag ramlade av tyckte det var läskigt, så blev inte så mycket ridning.
Lyckades också med konststycket att ramla med mopeden vilket slutade med besök på akuten, stäckt nacke och ett REJÄLT svullet knä som fortfarande är väldigt ömt.
Men sedan tog vi i alla fall hem hästarna, och då blev han ordentligt igångsatt och vi hade anmält oss till en dressyr clear round och var redo. Men då fick han en infektion i ena bakbenet och fick pencellin. Läkte bra, men efter ett par dagar på pencellin fick han ett rejält sår i karleden på samma ben.
Vetrinären har varit ute ett par gånger och vet inte riktigt vad det är. Hon kommer idag och ska antagligen göra en odling. Så nu vilar hästen.
#25 Men din stackare!