Nej, du kan klippa den också.
vad för sorts häst har du? det har diskuterats många vändor om det här med att fläta/knoppa manen jämte rycka den på dressyr.
Jag gör aardennerfläta på på min för jag anser att han är en naturras coh ska således inte klippas/ryckas.
Här är en bild på hur jag brukar fläta honom. (vet att han går alldeles för bakom lod på den här bilden.)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jaha fint:)
Han är en new forest. Kan man ha lång, knoppad man?

#1 Han är ju så läcker din Harry :) Jätte snygg ardennerfläta du har fått till, du får gärna komma hit och fläta när det vankas utställning 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#2 du kan ha lång knoppad man, det blir pilligt, mitt tipps är många smala flätor som blir många smala knoppar, istället för några stora. det blir så klumpigt. Samt att smala knoppar ger halsen ett smäckrare utseende, det blir litet optisk illusion. :)
I dressyrens TR står det INGET om att man MÅSTE ha knoppar, man kan fläta ihopa manen på olika vis, man behöver inte göra flätan så stram som min utan låta den hänga längre ner på halsen. Det viktiga är att hästen ska se välvårdad och proper ut. Dock har jag för mig att manen inte får vara "obehandlad" dvs den måste vara uppsatt eller ihopsatt på något vis.
Sen kan man göra som C.G Wrangel, fläta manen på sin häst såhär som på bilden.
#3 tack ^^ Det är bara att betala tågbiljetten så kommer jag och flätar, lastar och åker med som alltiallo (hinkhållare, lasthjälp, hästhållare osv) just ja. Litet mat hade vart trevligt också ^^ typ en kanelbulle eller 4 om dagen :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Har ponnyn en ganska tjock man så är det lättare att rycka/klippa den lite "halvlång" och sen fläta smala flätor som #4 beskrev. :) Det blir lättast och mycket snyggare. Har ponnyn lite tunnare man så kan man ju ha manen kortare så blir den lättare att hantera. :P

kapa av och tunna ur om den är tjock, sen är det bara till att börja knoppa! =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min unghäst hatar när jag rycker manen så där får jag nog försöka hitta en annan lösning.

jag klipper Blackys man. har testat att rycka men dels tar det tid, han tycker det är obehagligt, jag blir trött och sen ser det ändå likadant ut i slutändan som när jag klipper
men hur får du en fin kant när du klipper?
Jag lyckas nämligen hela tiden få att underhåret tittar fram lite och får det inte sådär superjämnt o fint som man ser på tv*fniss*

#9 mja jag vet inte, jag är ju kort så jag klipper underifrån sas, kanske har med det att göra ;)
jag har frågat en del som jag vet är hypernoga med sina hästars manar och som rycker sina och ingen har trott att Blackys varit klippt
kan försöka ge mig på att ladda upp en bild senare, det tar 40 min och efteråt hänger sig datorn av det men jag kanske kan offra mig en gång ;)

Hm det var visst lättare sagt än gjort att hitta en bild. verkar inte ha tagit några från mansidan det senaste året hehe
hahaha… ja gööör det! Kanske det går lättare om du krymper bilden till minimini.. elller så mailar du den till mig på jasmine@stenskyltar.se så kan jag ladda upp den åt dig.

det har inte med bildstorleken att göra, det börjar så fort jag trycker på "bläddra" här nere, samma sak händer överallt inkl mailen ;)
men ska försöka hitta nån bild först! haha
oj va störigt men strunta i det då.. synd att allt ska hänga sig för dig

Hittar ändå ingen bild ;)
då löste det sig själv