Hjälp med foderstat
Jag får prickiga sjukan när jag försöker räkna ut en foderstat. Finns det någon som kan tänkas hjälpa mig med det?
Har alla analyser på både grovfoder och innehållsförteckningen på det kraftfoder som jag vill använda (eggersmans specialfoder för hästar med fång och EPSM bla.)
Har provat att använda sådana där gratisprogram på nätet men får mest bara nervösa utslag ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag kan hjälpa dig om du vill.?
Var lite nördig förra året och gjorde en excel fil till hjälp att beräkna foderstater, baserat på lite uppgifter jag fick när jag gick hästhållning.
Bara att skicka ett PM så får du min mailadress.

du kan inte lägga ut värderna på grovfodret här då? och minsta samt eventuellt också maxmängd på grovfoder
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
- TS 86.8
- Råprotein 91
- smältbar prot 47
- Energi 9.4 MJ/kg vara
- ca 2.6
- fosfor 2.1
- mg 1.0
Han kommer få 10 kg av detta höet. Sen kommer han ute i vinterhagen få ett antal kilo av fjolårshöet. Mest som pyssel och för att tilfredsställa tuggbehovet mellan 7-18 när de går ute. Värdena från förra året har jag inte kvar, men de är ju avsevärt lägre om ens befintliga. nu i vintras käkade han 8kg hö om dagen inne, och det åt han upp utan problem. Så 2kg mer lär han ju äta utan problem. :)
Sen det kraftfoder jag tänker ge är Eggersmanns "Revital cubes" finns i deras produktblad på sid 16, finns att hitta på nätet för de värdena.
Han rids 4-5 dagar i veckan, blandad ridning, tränar normalt. ridning, longering, tömkörning, löshoppning, dressyrträning uteritt osv osv. Allt mellan 30 minuter till 3 timmar beroende på vad man gör.
han gick bra på 8kg hö förra säsongen, 3 dl foderjäst om dagen, tre nävar lusernstrå och mineraler. + salt och magnesium.
Vill också ha tips på ett bra mineralfoder som innehåller höga värden i förhållande till sitt pris.
Varför ska du ge honom kraftfoder istället för mer hö? Du har bra energi i höet samt vill du ha upp proteinet så kan du ge lusern vilket också har högt kalk som du behöver iom att ca/f balansen inte är bra i höet.
Jag använder kraftspelletrerade mineraler.
Jag gjorde en snabb på hippocampus och en giva på 12 kg hö per dag med de värden du uppger samt 1 kg lusern täcker energi och protbehov. Men du behöver ge ett mineralfoder också.
Jag räknade honom som kallblodshäst och 800 kg rids 30 min skritt om dagen och 30 min trav och galopp om dagen. Snittade där.
#4 för att 10 kg hö är det som ingår i stallhyran, och jag vill ge ett kraftfoder och mineralfoder som passar honom.
Iom risken för EPSM som han löper så tänker inte jag chansa med foder med höga värden av melass och andra sötningsmedel samt mägnder med spannmål, det är döden för en häst som löper risk för EPSM.
EPSM betyder i korthet att hästen lagrar kolhydrater, socker och stärkelse i musklerna på ett sådant sätt att det bryter ner musklerna istället för att bygga upp dem.
Jag känner att jag hellre förebygger än botar, iom att jag tills för förra vintern inte kände till denna sjukdom och har fodrat honom på havre och spannmål innan. Och rent generellt så är han mjukare i kroppen, sätter muskler nu det gjorde han inte förr.
Mer hö får han ju men det är fjolårets så värdena är ju inget o hänga i granen, det är bara bukfylla och sysselsättning. Lusernstrå får han 3 nävar om dagen så det är väl knappt ett halvt kilo om dagen.
Sen nu när jag rider och tränar så känner jag inte att jag bara vill ha honom på hö. jag känner att det inte räcker på något vis.
Men lusernpellets innehåller inget melass. Jag köper citygross och det blötlägger jag direkt innan fodring det sväller fort. Krafts tar en evighet:o)
Ok då räknar vi på 10 kg hö istället men då krävs det mer lusern.
Vill du lägga in siffror för eggermans så kan jag ge dig länken.
På 10 kg hö + 2.5 kg lusern får han precis vad han behöver i energi samt ett överskott på protein. Dock räknas ju lusern som grovfoder och då ska det inte vara ngn fara med ett proteinöverskott.
Självklart ska det ju inte vara skyhöga värden..
Du kan också ge honom 2 kg lusern samt 2 dl veg olja så får du lite högre energi och ngt lägre prot.
#7 googlade det. Men iaf, närmaste citygrossen härifrån ligger halvvägs till göteborg och jag är fortfarande körkortslös och billös. så det var inte sådär supersmidigt. Vad kostar en sån säck jämte en från krafft på granngården? funderar om det ens är ekonomiskt lönsamt att åka halvvägs till göteborg för att köpa på CG.
GG åker jag ju ändå och köper mineraler på.

kvoten på ditt hö är inte jättebra ärligt talat. 47/9.4 = 5. lägsta kvot ska vara 6, helst ska det ligga över 6! bara så du tänker på det, han kommer antagligen behöva rätt mycket kraft (eller helst lusern!) för att få upp kvoten.
själv lägger jag Blacky på en kvot som inte understiger 8….
#9 jag kan inte göra så mycket åt ett hö som skördas på marken som stallägaren tar själv. Skulle jag köpa in eget hö så skulle jag inte få ett öre i avdrag på hyran. Så det är inte ens ett alternativ för min del, det är dyrt nog som det är att hålla häst när man studerar.
Vad avser kvoten för något? Du är den första som säger att värdet är dåligt på höet.
Kvoten på höet avser förhållandet mellan protein och energi. Kvoten i den totala foderstaten vill man ju helst ha till minst 6 och ska hästen få en stor del hö är ju så klart fördelen om höet ligger korrekt gällande kvoten. Dock är det ändå förhållandevis lätt att jämna till kvoten med mer proteinfoder. Att ha kvot 5 är absolut inte extremlågt, jag har haft kvot 3 vid något skitår och det gick att få till en foderstad med det också även om jag fick ge både lusern och lusernmig.

#10 jag säger inte att du ska köpa nytt, jag ville bara påpeka det så du passar dig med den kvoten.
vad jag menar med dåliga värden är att med den kvoten kommer du få ett överskott av energi för att få tillräckligt med protein, eller proteinbrist om det inte ska bli för mycket energi, hänger du med? detta resulterar i en tjock/bukig eller muskelfattig häst. pest eller kolera alltså, om du inte aktar dig och ger ett kraftfoder som har en hög kvot. lusern till exempel är kalas med sin kvot på 12.4 =)
vill du inte ge extra hö så hade jag valt #7's förslag på 10 kg hö och 2.5 kg lusern =) ett proteinöverskott från grovfoder är inte farligt eftersom det bryts ned långsamt. nu har jag dock inte räknat nåt själv.
#12 ingen fara, jag bara säger som det är. ^^
Vad är det som ger bukigheten då? jag föredrar ju att han blir tjock framför att tappa muskler.
Sen tar inte de här uträkningarna med ex hippocampus hänsyn till om hästen går täckad eller inte ute, han går ju med täcke när det är absolut skitväder men annars så har han täcke på sig. I år kommer han att islandsklippas och bara ha täcke när det är som värst väder som vanligt. Så han kommer ju göra av med mer energi än tidigare.
Sedan tas det ju inte i anspråk hurmycket hästarna rör sig och leker i hagen heller. Harry kommer gå med två "storhäst"vallacker coh en shettis i vinter. Haflingern han är 5 år och lekglad och den andra är en lekglad medelålders herre på en 12-15 år.
Bara jag vet att grovfodret är ok så brukar jag köra resten på känn. börjar luta åt att jag gör det i år också…
annars så har jag funderat litet på linklipellets som tillskott i foderstaten. eller sojaprotein. sojan är mindre krångel med, den blötläggs ju bara, medan linklipelletsen ska man koka vatten till innan man häller över pelletserna.

#13 MJ ger bukigheten (i kombination med andra saker)
Kvoten har inte direkt att göra med hur mycket energi en häst behöver totalt. det är mer ett riktvärde. t ex om vi tar ett orealistiskt exempel där en häst behöver 10 MJ. då måste hästen på minst 60 g smältbart råprotein (10x6=60). med ditt hö får hästen antingen för mycket MJ elelr för lite protein, right? hinner inte skriva mer nu, har träning snart
#14 jo men om jag lägger till lusern så höjs ju värdena på proteinet på hela grovfodergivan?
Jag frågar om sånt här eftersom jag inte förstår hur det hänger samman med vartannat. Får se vad #1 kommer fram till i helgen. :)
det finns fler olika sorter lusernpellets så närmare än CG ska nog du hitta.
Nu vet jag inte vad linkli är men det som jag ser det är absolut snällast mot hästmagen är lusernet.
har fått tips på ett annat foder, minns inte namnet nu, som är lågstärkelse och har hööööga proteinvärden.
Ska kika litet mer på det.
iom att han borde klara sig rent energimässigt på höet, så mineraler o de andra fodertillskotten han ska ha, typ b-vitaminer, salt osv.
funderar även på att begära ett blodprov i samband med vaccinationen sen och se hur hans blodvärden ligger, både på mineraler o salter o sånt dära… för att se om han har nån brist.
ska börja ge foderkalk iaf.

Jag håller med de övriga, det behövs mer grovofoder. Allra helst i form av hö, för att ge honom mer att tugga på. Har du någon möjlighet att ge honom 10 kg av det nya höet och minst 4-5 kilo av det gamla? Det borde tillfredsställa tuggbehovet, men proteinet och energin behöver också höjas i form av t.ex. lusern och lite olja.
Att blanda in soja, lin, kli och annat är att göra hål i plånboken i onödan.
Samt att hästen ju mår bäst av att foderstaten består av så mycket grovfoder som möjligt, så lusern är helt klart det bästa alternativet för att få ordning på kvoten.
Jag tänker på att han är unghäst också, vilket kan betyda att han i omgångar har ett större behov av både energi och protein. När han tränas hårt under lite längre tid än bara en vecka, kanske inför en tävling, så bör du öka mängderna så att han hellre får ett litet överskott än ett underskott.
Jämför gärna med mitt fullblod, som förvisso är svårfött jämfört med de flesta kallblod, men som behöver proppa i sig 12-15 kilo grovfoder per dygn för att hålla ett bra hull, trots att hon bara väger runt 500 kg. Din kille väger flera hundra kilo till och behöver således minst lika mycket grovfoder, trots att han är lättfödd. Helt ärligt hade jag nog siktat på 15-20 kilo hellre än 10-12 kilo.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Han är räknad på 10 kg av årshöet, och sen lägger vi ut rätt mycket i hagarna, exakt hurmycket det blir än, vet vi inte men tror det rör sig om en 10kg/häst iaf. så 15-20kg hö bör han ju få i sig.
har tittat runt på olika mineralfoder nu också och beslutat os för Solid från kvarnbyfoder då han inte är lika känslig för stärkelse som en annan häst i stallet (jo, vårt stall är fullt av hästar med massa intoleranser och allt möjligt märkligt) så han kan äta detta medan hon bara tål ett annat mineralfoder.
jag tror att jag slopar revital cubes-en helt, och kör på linklipellets istället, det är relativt drygt och det ger mig en möjlighet att blanda i hans flytande tillskott samt salt och dolomiten iom att han har ett större behov av kalcium, fosfor och magnesium så är det billigare med dolomit än en bunke av varje på det andra.
Så vi testar o ser vad som händer. i värsta fall får man ju öka fodret. Men som det är nu så är han beräknad till lätt träning dagligen och för att underhålla sin vikt och massa.
Men tack för alla tips och råd, det har hjälpt även om det blivit stundvis snurrigt albin i mitt huvud :D