Hjälp med gapande
Så att jag har en ponny som konstant gapar när man rider, trots i princip lösa tyglar. I skritten är det nästan stängt, blir mer i traven och galoppen är oftast värst. Detta har hon haft under flera år, så länge jag har haft henne ivf (i snart sju år).
Hennes tänder har blivit kollad regelbundet och det enda som kan hittas är lite vassa kanter, som givetvis raspas bort.
Har även tränat regelbundet för olika tränare som har olika åsikter och teorier. Allt ifrån att hon ska ha ett mildare bett till att hon ska ha skarpare bett (rider henne på 3-delat bett) till att det ska sitta någon form av irritation eller inflamation i nacken på henne. Har provat olika former av bett som silikonbett, gummi, tvådelat, pessoa, pelham och en massa annat. Har även provat ett urval av olika nosgrimmor.
En tränare sa till mig en gång att det kunde bero på att hon inte hade "bakkärran" med sig ordentligt, och jag har funderat en hel del på just den teorin. Kan det vara så? Även tänkt en del på om jag rider för mkt med innertyglen?
Ockås läst om att om man ridit mkt på pessoa kan de få någon form av kroniskt gapande, kan det vara så? Jag menar, själv har jag inte ridit mkt på pessoa alls, men de som hade henne innan kanske har de?
Julia är tävlad FEI dressyr innan jag köpte henne, så hon borde ju kunna bli riden utan att gapa som ett monster. För det ser ju verkligen inte speciellt harmoniskt ut när hon gör så, och jag börjar få slut på idéer. Förutom just det är hon en av de roligaste hästarna jag någonsin ridit i och med att hon är så duktig på det hon gör, men gapandet förstör liksom stämningen.
Någon som har några idéer??
Prova att rida henne på bettlösa alternativ? För om det är något som kanske är ömt, en nerv i kläm eller dylika så ses det ju inte när man bara kontrollerar tänderna. Rid bettlöst en månad, prova med bett igen och se om det blir någon skillnad.
Det enklaste bettlösa träns du kan bygga hemma är att du tar nosremmen på tränset du har, tar två ringar ca 2cm i diameter, trär över dem på nackstycket så du får en ring på varje sida vid nosremmen, fäst sedan tygeln i remmarna o voila! du har ett enkelt bettlöst träns med sådant du har hemma! lämpliga ringar är sådana som sitter i grimman. Man har alltid en skräpgrimma man kan klippa sönder o göra ett sånt bettlöst.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ta henne till en veterinär. Problemet kan sitta någon helt annanstans än just i munnen.
Bettet kanske bara behöver höjas/sänkas lite? Har ingen aning, bara et tanke som for genom huvudet…

#1 Det är ju en ganska bra idé egentligen, eftersom jag har ett hackamore liggande och hon är under "uppstart" efter att ha haft ett föl, så det passar ju ganska bra.
#2 För mig känns det lite långsiktigt att ta henne till en veterinär för det då hon inte har några andra problem och inte har ont.
#3 Det gör jag endå med jämna mellanrum :D

Absolut kan de vara så att baken inte är med, på bilden du visar så arbetar hon inte med någon form av ryggverksamhet, dvs baken är inte med. När hon gick fei så gick hon mest troligt med ryggverksamhet o då kanske stängde munnen, alt hade de snörpt ihop hennes mun med en remontgrimma.
Så börja med att träna för en bra tränare o lär dig rida henne ändamålsenligt o se om de hjälper, de tar sin tid men de är de värt
Har inte så mkt att tillägga utan du tycks ha fått lite tips.
berätta gärna hur det går!

#5 Personligen begriper jag inte hur du kan se det på en bild, som dessutom är tagen snett framifrån.. Men sak samma. Saken är den att JUlia har stått stilla en längre stund då hon haft föl och hon orkar fortfarande inte bära sig än.. Men jag har haft henne i åtta år och för tre år sedan kunde hon arbeta ordentligt med ryggen och fortfarade så gapade hon.. Har tränat mkt för en massa olika tränare, dyra som "biliga" utan att just gapandet lätt ngn vart..
Men som sagt, ska byta till hack en stund ivf tror jag.. Sedan får vi väl se.. Så fort hennes föl klarar av att vara utan henne en längre stund ska jag åka bort och rida för tränare, men än så länge är han väldigt mammakär..
Jag vet inte vad du gör på bilden men om du "knappt" håller i tyglarna så är bettet defenitivt för stort ;P Prova ett tredelat eller kanske helt rakt bett :)
Hakuna matata!

#7 Utifrån vart hon har sina ben samt att hon inte går med någon form av bärning i ryggen
Samt ett tränat öga

#7 till och med jag kan se det och jag har inte lika lång erfarenhet som Mia…..
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag antar att du redan provat men jag skulle absolut först sätta på ett snällt bett och en remontnosgrimma och därefter skulle jag försöka ta hjälp av tränare (igen). Hon har antagligen ingen ärlig bjudning till bettet om hon går och gapar, men sånt är väldigt svårt att lösa själv och det är egentligen bara att träna på. Om du rider för mycket på innertygeln vet du nog bäst själv, man ska alltid rida på yttersidan men sånt borde en tränare ha hjälpt dig med.
Jag säger som #8, kolla bettstorleken! Bettet på bilden är på tok för stort, speciellt om du inte tar i tyglarna.
Har du testat ett rakt bett på henne nån gång?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#8 Bilden är bara för att lägga upp en bild på henne, den föreställer egentligen när jag håller på att trava av henne, därav lite slappa tyglar.. Har inte så många bilder på just henne och mig nämligen.. Denna bild kanske lite mer, dock från en hoppträning.. Så hon går väl inte i någon vidare form där heller men men.. Hon går på 3-delat på bilden..
#9 #10 Det jag menade var ju givetvis att det var en stilbild, en frysning ur en rörelse.. Du vet ju inte vad som hände innan eller efter bilden tigs..?! Om det hade varit en video eller IRL hade jag ju givetvis förstått vad du menade, och det är egentligen möjligt att du har rätt med att hon kanske inte går i en lämplig form för tillfället.. MEN som jag skrev också så är Julia för tillfället under uppstart efter att ha stått närmare 2-2,5år så om hon inte riktigt orkar bära sig själv och ryttare helt än är kanske inte så konstigt.. Jag tar ett steg åt gången liksom..
#11 Du läste mig nog kanske bra! :D Jag har tidigare ridit väldigt mkt på innertygeln, dock sedan jag tränade Jullan sist har jag utvecklats en del och rider mkt mer på ytter.. Tränare på G, ska bara starta upp henne ordentligt först.. Samt vänja hennes föl från att vara utan henne lite längre stunder.. Remont har jag testat nu i ett par dagar, fungerar bättre men inte helt.. Hon har 3-delat nu och har ridit henne på mkt snällare bett så som silikon och gummibett, men de har inte gett något resultat. Dessutom väldigt svårt då hon ibland kan bli lite för stark..
#12 Ska absolut kolla över bettstorleken.. hon delar träns för tillfället med min andra ponny, hennes träns gick sönder.. Så det kan mkt väl vara att det är för långt..

Jag måste av erfarenhet säga att gapar hästen sitter oftast felet i ryttarens händer/ridning, som fler har skrivit skaffa en bra tränare.

#13 ja jag kan ju inte mer än bedömma de jag ser i den frysta rörelsen, men som du säger, en film hade gett en bättre bild av de hela. Den senaste bilden är bättre men som sagt, de är ju även de ett fryst ögonblick. Har du någon film?

#14 Fast saken är den att jag kan rida med helt lösa tyglar och hon bara gapar ändå.. Jag tror inte gapandet sitter i mina händer - även om det kanske är mitt fel att hon gapar.. Då tror jag hellre att de sitter i att hon inte trampar under sig så pass som hon borde.. Och som jag skrivit en del gånger också - jag håller på att öka hennes kondition för att kunna åka och träna.. Det tar en stund när hästen stått i snart tre år..
#15 Jag säger absolut inte att du har fel! Det kan säkert mkt väl bero på att hon inte trampar under sig ordentligt.. Det var bara en principsak av bilden.. men jaja.. Tyvärr ingen film..