Stel i bakbena
Hej!
Min häst är så himla stel i bakbena, jag märker det främst när jag ska kratsa fötterna. Eftersom han inte rids i korrekt form utav mig så har jag svårt att känna om det gäller även när han rids. (Dressyrtränare är på G) Han är 14 men blir dom stela redan så tidigt? Finns det några bra ridövningar, massage, stretch jag kan göra?
MVH
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Massage är alltid bra. långa strykande rörelser UPPÅT alltså nerifrån och upp. Stretching bör göras EFTER ridningen för hästen måste vara varm i kroppen för att tillgodogöra sig "behandlingen".
men en del hästar är stelare än andra också. hoppas det reder sig.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Om dom är väldigt stela, och fortsätter vara det fastän han rids ordentligt + stretchas, så kan det vara värt att kolla igenom honom hos veterinären. Det kan ju vara någon fel, tex spatt, tyvärr.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Säger som #2 att de är lite stela kan det ju vara i.af men är de överdrivet så ska det kollas upp. Hästar med markbundna rörelser och korta steg är ju oftast inte lika smidiga.
Min gammla hingst är 26 och när han reser sig upp i boxen efter att ha legat ett tag så ser man på honom att det ömmar lite och ska man verka honom får man inte dra upp bakbenen för mycket, men när han är ute eller när han kommer in och är uppvärmd är det inga problem.
Pröva med att föra som #1 säger. massera och stretcha. Har du gjort deti någon månad regelbundet och din häst fortfrande är stel så koll upp med veterinär att det inte är fel på benen
Hakuna matata!