Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 6140 ggr
f97lintro
0

Lära hästen trick

Hej!

Undrar hur man lär hästen olika trick så som att: ligga ner, sitta, buga osv. Har någon tips på andra trick eller vet hur man gör?

BeccaL
0

Man kan i princip lära sin häst nästan vad somhelst för tricks :) Vet en som lärde sin häst att hämta posten x)

Har lärt min medryttar shettis att rulla ut en matta :) Var inte så svårt att göra (om du har en häst som gillar att äta och är lite "buffig" så är detta kanske ett bra trick) man tar en matta,lägger den satt den är platt och så lägger man morots bitar (eller nått annat som din häst tycker om) med lagom mellan rum sen rullar du ihop mattan lägger den framför hästen (obs! mattan ska vara lite utrullad iallfall satt man ser första morotsbiten.Sen kommer hästen rulla ut mattan när den förstår att det är morotsbitar,i början måste du nog hjälpa till att rulle ut den lite satt hästen förstår ^^ allteftersom kan du minska morotsbitarna och bara ge morotsbit efter att hästen har rullat ut mattan :)    

Ett annat trick som är under inlärning är "cirkusbugning" (se bild) det är inte häller så svårt.Du tar en morot (elr nått annat)  och tar det mellan frambenen satt hästen tar en tugga av moroten,allteftersom tar du moroten längre ner tills du nuddar marken.sen kan du pröva med att ta bort moroten och bara ta handen mellan frambenen och ge en mumsbitefteråt :)

Hoppas du förstog x)

Kom ihåg att inte pressa hästen för hårt! träna max en kvart varje dag annars är det lätt att hästen tröttnar,och ta det lugnt om hästen inte vill  så finns det juh alltid en dag imorgon :)

Puss och kram skumbanan

Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :) 

f97lintro
0

tack så mycket:)

MiaMaria
0

Sök på trickträning på google så får du upp mkt träffar. Finns även böcker i ämnet, jag har en men minns nu inte vad den heter

f97lintro
0

okej, tack:)

Lindbygarden
0

Vore kul med en trickträningstråd då jag också gärna skulle vilja kunna aktivera min lille lite mer då han verkligen behöver använda knoppen.

MiaMaria
0

#5 ska jag skicka ner boken? (Böckerna kanske tillomed ??)

Lindbygarden
0

Gärna!! Jonte vill ju hemskt gärna ha ngt att pyssla med trdiga höstdagar ocksåGlad

MiaMaria
0

Ska hämta böckerna i Aspås så får du låna dem sen Glad Kan ta nån dag innan jag ska dit igen men de kommer iaf. Påmin mig om du inte får dom inom kort Flört

Lindbygarden
0

Super!! Kom ju på att där boxarna är nu blir det ju faktiskt en yta på 10 x 15 meter som är helt öppen med en takhöjd a la enormt där kan han ju träna honom sen!

denisesalomonsson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lärt min ponny "le" då lyfter han upp överläppen, riktigt snygg blir han ;) haha, sen kan han "vacker hov" då han lägger upp hoven/benet i min hand när jag säger "tack" så kan han nästan buga helt nu, det är bara att träna och träna, le är inte svårt att lära det är bara att kittla på mulen tills han/hon "ler" så ger du beröm, och när du ska lära hästen "Vacker hov" så tar du bara upp hoven och håller den en stund och sedan berömmer du med något gott! Tillslut kommer hästen att fatta :)

f97lintro
0

#6 vad heter boken eller böckerna?

lia1
0

Har en kompis som har börjat använda klicker, en sån där för hundträning, när hon lär sin Salle lite tricks. Han kan nu plocka upp spöet å ge till matte. Han kan även plocka upp borsten men den vill han inte riktigt ge tillbaka till matte för den e så skön å tugga på… ha ha.Skrattande

f97lintro
0

#12 haha, kul häst. Hur lär man hästen att plocka upp spön?

lia1
0

Matte är just nu på Kreta å hon har bara kort berättat att pållen fattat vad han ska göra och hur han ska göra. Hon klickar när han gör rätt, det vet jag iallafall för det har jag använt på mina hundar. Men jag ska åka å kolla själv hur hon gör när hon tränar spöupplockning. visst är det kul!! Ponnyn som dom har skiter fullständigt i klicket… bara han får godis så kan han mööööjligen göra tricks.. typiskt ponny!!

En rolig sak som matte berättade var när hon hade lagt spöt i fönstret inne i boxen hos Salle. Glömde förstås bort att det var där den låg så hon letade å letade… Sen såg hon hur Salle höll på å rotade i fönsternischen, väldigt intensivt… DÄR låg spöet. Han visste att det var spöet matte letade.. Hästar e underbara!!!!

f97lintro
0

Åhh, gud vad sött!

Du får fråga hur hon lärt honom det:)

MiaMaria
0

#11 Kommer tyvärr inte ihåg, ska kolla när jag hämtar dem