OT: Vansinnig på Agria
Just nu är jag vansinnig!
Min häst har reservationer för hältor och dess komplikationer pga de samma år som jag försäkrade honom försäkrade honom som "kallblodstravare", jag ringde dem och sa att NEJ det är fel han är en kallblodskorsning, han går inga löp, han är en hobbyhäst. Han har aldrig blivit tränad för trav eller galopp och kommer aldrig att bli det heller!
Men om jag ska få bort reservationen så måste han böjprovas och diverse för att Agria gjorde fel i början.
*muttra* Så det här är helt åt helvete känner jag. Han är ingen travare, jag envisas att säga att han är en shire/ardennerkorsning med okänd härkomst. Vad är problemet? sen när får shirekorsningar tävla på travet?
Ska ringa till min sån häringa tant som grejjar med försäkringarna ikväll så ska hon se vad vi kan göra för som sagt hästen är ingen travare, har aldrig varit, kommer aldrig att bli. Bara för att Agria bestämmer sig för att alla kallblod som är av okänd härstamning är travare….. *muttra*
Så min häst har gått med reservationer i 3 år nu utan anledning! han har ju aldrig varit skadad, aldrig i träning för travet o det värsta är ju att tantan inte verkar fatta vad jag säger.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Men varför har du låtit det gå 3 år innan du försökt ändra? Eller du har haft problem med detta ändan sedan du försäkrade honom och dem skrev fel?
Ja, vad kan man säga, försäkringsbolag försöker göra allt för att komma så lindrigt undan som möjligt ;D
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 jag fick hem ett papper när han var nyförsäkrad som 1-åring då stod det kallblodstravare. Då ringde jag och ändrade. Jag fick hem nya papper och det stod kallblodskorsning. Sen när han var 2 fick jag hem papper "det är dags att försäkra om sin unghäst nu när den ska börja tränas" vad i helsikke!? ringde och fick det ändrat igen!
nu fick jag papper om att min häst måste vetrinärbesiktigas för att bli av med restriktionerna på hältor. Men fortfarande! Han är ingen travare, har aldrig varit och kommer aldrig bli, han är en kallblodskorsning men de behandlar honom som en travhäst hela tiden.
Så det är inget jag bara låtit vara, utan jag har ringt och vart på dem.
Så vi får se vad tanten säger nu ikväll. Som sagt, han är ingen travare, han är ridhäst och alla andra försäkringsbolag jag pratat med idag har fattat att han är kallblodskorsning, inte en kallblodstravare. Så om de inte ändrar o gör rätt så byter jag försäkringsbolag, för jag tänker inte ha obefogade restriktioner eller betala en vet.bes för att få bort den när det är Agria som strulat med papprena.

Byt bolag!!
Agria är helt upp o ner just nu, har du läst om dem i Tidningen Ridsports senaste 3-4 nr?? Massa galenskap hos dem! Storheten har stigit agria åt huvudet. Jag har aldrig gillat IF särskilt mkt men just nu föredrar jag dem framför Agria. Sveland är oxå bra!
#3 jag har funderingar på IF för de har fast självrisk utan någon rörlig del, deras dyraste vetvårdsförsäkring blir lägre än vad jag har nu med agria samt 3 års reduktion i premien pga skadefrihet.
Så just nu lutar det åt if, samtidigt så är de ju ett litet bolag, klarar de en skada med vård på 100 000? ställer de upp i vått o torrt? samt har de direktreglering på alla kliniker eller bara vissa?
Har du haft skador på dina hästar MiaMaria sen du bytt till IF? eller du hade kanske någon annan?

Agria kan ju ta sig någonstans.
Jag hade en seriöst svindyr försäkring på mitt fullblod, och i samband med att de höjde priset ÄNNU mer, så tog de bort försäkringen på benen, så att då betalade vi alltså över 7000kr/år och då ingick gällde inte försäkringen mot hälta.
Bra där, Agria.

Ja, Brimad är ju också försäkrad i Agria
Och jag blev ju allt annat än glad, när dem ändrade, så dem bara ersätter 12.000 kr på ett helt försäkringsår vid hältor!!! JISSES!!!
Jag ringde mitt ombud, och han tyckte det vart helt rimligt och det drabbar väldigt få. Och jo, visst är hästen inte halt så drabbas man ju inte, men OM, den blir halt :O Dem 12.000 försvinner ju i ett nafs.
Men det är ju för dem inte vill att folk åker in och rundsmörjer hästarna för jämnan, så jag kan förstå det. Men 12.000 är väl lite väl lågt kan jag tycka!
Fast jag tror, att dem snart kommer att ändra i det systemet, för jag tror inte en enda kommer att täckna en ny försäkring i Agria nu, och väldigt många har gått ur. Tyvärr, vågar jag själv inte gå ur, Brimad har varit försäkrad där hela sitt liv.
Men jag tror ju inte dem lider av någon pengabrist, eftersom dem delade ut värdecheckar på 350 kr på valfri ATG klinik i falsterbo? ÖH?
Kanske kan spara och lägga dem pengarna på något vettigt istället. t.ex. sänka premier!!
Låter ju helt absurt! Mina är försäkrade hos Folksam och jag har enbart pos erfarenheter av dem!

Jag har bytt till sveland, där ingår det också skada orsakad av hästen. Ni som har folksam och IF ingår hästdrulle där?
En fördel med Sveland är att premien sänks om man har skadefria djur så är det inte på Agria vet jag.
Jag har mina hästar försäkrade i Folksam, har alltid haft och jag är HELNÖJD!
Inget tjafs alls, med ngn häst har det varit. Och när det har varit aktuellt med utbetalningar så har det gått jättefort.
Har haft pengarna på kontot inom en vecka, innan dyra veterinärräkningen kommit.
Dom är jättegulliga att prata med också och förklarar hela tiden vad dom gör och varför dom gör det.
Jag betalar 200:-/år för en tilläggsförsäkring där ingår ALL medicin, samt trasport med djurambulans. Även hovslagarutgifter ingår där, vilket jag anser är viktigt då jag har stallet fullt med shetlandsponnyer som ju är en högriskras för fång.
AGRIA har jag aldrig gillat, har aldrig hört possitivt om dom!

#8 I Agria sänks självrisken med ett antal hundralappar efter 3 skadefria år.

#10 jag arbetar på att slipa betala självrisk
jag tar hellre lägre premie 

#11 jag förstår inte ;) du vill slippa betala självrisk, och du tar hellre lägre premie? :P
man kan inte både få kakan och äta upp den ;)
#12 jag tror hon menar att hon jobbar på att slippa veterinär överhuvudtaget, alltså skadefria hästar.

#13 mitt i prick 

#13,14 Jasså, ja ;) Det förstod ju inte jag när jag läste det ;)
Vi har IF och tycker de är toppen. Vi har t.o.m kunnat försäkra vår travare mot hälta oandra förslutningsskador. Något som AGRIA Aldrig skulle göra. Dessutom är premien mindre och självrisken fast. Kan inte bli bättre.
Vi var tvugna att ta bort en ponny i julas och hade då AGRIA. Han led svårt av klåda året runt. Då han endast var försäkrad för 10 000kr hörde jag med AGRIA om de tyckte det var värt att vi gjorde en stor utredning på varför han hade denna klåa. De tyckte de inte då kostnaden skulle bli större för både dem och oss. Däremot vägrade de betala slaktkostnaden för honom då det inte var någon stor veterinär undersökning på honom. Lite av moment 22 alltså.
Det hela slutade med att vi betalade allt själv efter att ha räknat ut att självrisken i princip blev lika stor som slaktkostnaden. detta trots att vi hade en tilläggsförsäkring för slakt och slakttranspot.
Självklart bytte vi bolag direkt efter dettta.
Jag är litet inne på IF faktiskt…
det där med helt fast självrisk låter bra spec när man är studerande. Men ingen som vet hurdana de är för att man ska få ut sina pengar vid olyckor o dyl? är de lätta att ha med att göra o så?

Jag är inte snabbaste att svara…
Hade IF på fullblodet, Musse, om du minns?!
Vi va ideligen på klinik o där hade de direktreglering. IF är inget litet bolag längre, de är ett av Sveriges största. Då när jag hade hästen så va jag nöjd med dem, blev ju som en del kontakt med dem. Visst kusen fick en reservation men de va helt förklarligt måste jag ändå säga.
Nu har jag IF på hunden oxå, fick superbemötande när jag fixade försäkringen. Vet inte om tjejen jag pratade med håller på med häst oxå men de tror jag, vill du ha hennes direkttele o mail?
Jag valde just if för att de har fast självrisk, tänk om hunden/hästen skulle behöva operation o de går på 40-50 tusen (eller ännu mer) o så dels fast självrisk o sen en rörlig del på 15 eller 25% blir ju sjukt mkt pengar! Sen har ju if en av de lägsta självriskerna trots att de inte har den rörliga delen. Jag valde 2500 nu som självrisk på hunden kan jag lägga till.

vi hade if på hunden som gick bort i februari. var inget tjaffs alls om att hon var död, dom accepterade det direkt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har aldrig haft problem med IF även då jag tidigare (innan AGRIA) hade IF. Jag har valt en högre självrisk och får därför lägre premie. Självrisken är även här fast på 4-5000 kr någonting. Den lägre självrisken ger lite högre premie men det är en smaksak vilket man väljer. Är mer än nöjd faktiskt.

Vi har nog aldrig haft problem med agria…

Huha, nu börja det kännas som om jag borde prata med mamma om att byta från Agria.. Har läst och pratat med flera personer som inte heller gillat dom..

Alla borde byta från Agria, iaf i väntan på att de ska skärpa sig o börja tänka på djuren i första hand, de finns ju faktiskt en anledning att vi har dem försäkrade
Sveland i alla lägen <3 Billigt och bra, tar in även äldre hästar och pengarna man behöver kommer som "brev på posten" ^^
Hakuna matata!

som ett brev på posten
jag kunde inte låta bli, jag har ju själv svelad och hoppas jag valt rätt 

#7 har funderat på att byta till folksam..
om agria kan jag säga så här: jag vet.besiktigade mitt ettårs russ för några år sen. detta var ca tre dagar innan hovslagaren skulle komma så han hade såklart lite långa hovar vilket vet också påpekade. dock inget konstigt, de är ju lite långa precis innan verkning.. när jag fick hem pappren från agria hade han fått reservation på hovarna: "hovsjukdomar med komplikationer". vad jag vet har han inte haft några hovproblem än så länge. så måste jag vet besiktiga igen för att bli av med reservationen som inte har någon grund överhuvudtaget!
Skynda långsamt så går det fortare.
Hur gör man när man byter försäkringsbolag egentligen?
Agria lär ju knappast bli glada om jag säger att jag ska byta bolag….

#27 nej men de har ingen rätt att bli arga heller. alla får välja själva.
Skynda långsamt så går det fortare.

#27 du ringer det försäkringsbolag du vill ha strax före, ca 2 månader är bra, din försäkring i Agria ska tecknas om sen så ber du att gå över och ringer Agria eller helt enkelt slutar att betala vid brytdatumet. Du måste betala hela tiden fram tills det datum du tecknade försäkringen man får inte byta bolag mitt i.
#29 så jag måste alltså dras med agria i ett år till? bytet skedde nu i augusti. :S

Ja, tyvärr jag hade tur när jag bytte, för min försäkringsagent/granne hade också bytt bolag så hon ringde och påminde mig.
Köp en almanacka tidigt i år och sätt ett stort kryss den sista maj och skriv glöm inte byta försäkringsbolag 
#31 får nog göra det…. *sucka*
attans med… men jag har fått tag på käringa iaf så nu SKA reservationen vara borttagen, men det var ju absolut inte agrias fel att jag hade fått reservationer…. :S

Man ska kunna byta bolag mitt i en period, då betalar bolaget du betalt in till tillbaka pengarna. Så gör man ju tex om man säljer hästen. Du behöver ju aldrig uppge varför du avbryter en försäkring.
Men ring till de nya bolaget så hjälper de dig, förklara bara hur de ligger till, att du precis betalat till Agria men vill byta
#33 jag betalar ju månadsvis så det är ju inget som jag hostar upp en rejäl summa åt gången… men jag ska ringa imorrn o se vad IF säger. :D
ska passa på att höra efter hur det fungerar med hemförsäkring och sådär också, se om de har bättre försäkringsvillkor :D
Hur har det gått? ngr nyheter?
#35 jag prata med tanten och hon har ringt huvudkontoret, så nu ska jag ta o ringa till dem och se vart mitt nya försäkringsbrev tar vägen.