Lite hjäp tack...
Serpentiner, volter, ökningar och minskningar av desamma. slalom mellan koner.
Lösgör man sidorna så kommer formen också nästan av sig självt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

okej… Jag har testat det förut men han reagarade inte så mkt…Men tack för tipset:):-)
#2 fast det är inte att man bara gör en 3-4 serpentiner under ridpasset utan du varierar volter med serpentiner mm, se artikeln jag skrivit om det. Kombinera rid inte samma övning hela tiden utan variera dem i oändlighet. Först då börjar man få en reaktion i kroppen. rid i skritt och trav. även galopp om man har en häst som kan byta. :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Kom ihåg att berätta hur det går! :)
Det gäller att vara ständigt aktiv med ökningar, upptagningar, minskningar av tempot, volter, öppna, sluta, skänkelvikningar, förvänd galopp..
Hade lite samma problem som du har förut med en häst, kom tillslut på en bästa tekniken. Det gäller att själv vara 100% aktiv under heeela passet och inte slappna av och "åka" med (som är så lätt hänt när det väl börjar gå bra..).
Ha ganska korta tyglar och "håll fast" yttertygeln samtidigt som du driver på med benen, led ganska tydligt in på en volt och rid några varv. Jag menar självklart inte att du ska vara stumm i handen, utan bara mer "fast". Var noga att hålla om med benen så hästen inte skjuter ut med bogen bara.
När hästen sedan ger efter lite och börjar arbeta mer så måste du vara noga med att ge eftergift, dock inte så mycket på ytterhanden utan ge desto mer på inner!
Minska och öka voltstorleken under denna "övning" och rid något varv runt fyrkantsspåret och byt varv då och då.
Jag är sämst på att förklara, men det här kanske skulle hjälpa, Lycka till! :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Min foderponny försöker gärna slippa undan från att arbeta i form. Och då jag så väl kräver något av honom brukar han kunna bli en aning bråkig. Men jag gör volter och halvhalter och liknande saker som håller honom aktiverad samtidigt som jag kramar på tyglarna och skänklar på honom. Fungerar perfekt för mig (: Lycka till!
/ Maja

Tack så jätte mycket!!:D
JAg ska verkligen testa det!! jag tror att det kan funka!
Du beskriver jätte bra tycker jag. :D:D

A och O för att få hästen i form är stödet på yttertygeln. Många ryttare sitter ofta och rycker i innertygeln men då får man aldrig hästen i en ärlig form. Du måste ha en ordentligt sträckt och fast yttertygel där du ofta gör halvhalter (men krama bara! tygeln måste stanna på sin plats) så när din häst söker stöd av bettet så har du ett stöd att erbjuda. Om din tygel glappar kommer hästen aldrig kunna få det stöd den vill ha.
För att få hästen att söka stöd är det viktigt att den går frammåt för skänklarna och att du rider den fram till handen. Jag brukar alltid börja mina ridpass genom att kolla att hästen svarar för skänklarna. Det kan du göra i skritt genom att lägga till en av skänklarna mot hästens sidor. Hästen ska då omedelbar svara genom att flytta undan för din skänkel tills du tar bort den. Gör den inte det, lägg på spöt där din skänkel är tills den gör som du vill. Kom bara ihåg att vara lika duktig på att berömma som att bestraffa! :)
Sen precis som alla andra sa, variera, hela hela tiden, volter, serpentiner, byt varv mycket, öka tempo, minska tempo, gör övergångar, halter, flytta undan för skänkel ja allt du kommer på. Sitt aldrig runt runt på en volt!
Om han bråkar med dig, t.ex. drar upp huvudet eller försöker springa ifrån dig, gör det bara ännu jobbigare för honom så han förstår att det inte lönar sig och att han inte kommer undan.
Det bästa vore dock om du kunde hitta någon som ville ha lektioner för dig. :)
Lycka till!
#8 Bara för att förtydliga "Gör den inte det, lägg på spöt där din skänkel är tills den gör som du vill." Visst menar du att lägga tryck med spöt på samma sätt som med skänkeln, och om den då inte lyssnar peta lite.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#9 Ja det var så jag menade… :)
#8 Vi har gått i samma "skola"