Märkesnördar?
Är ni märkesnördar här inne och i så fall, vilka är era favoritmärken?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hade jag råd skulle jag vara märkesnörd.. Men nu har jag inte råd.
Men jag sitter hemma och suktar åt dyra sadlar och träns.. Gillar dyontränsen. Skulle gärna haft ett "the diffrence".

hm, ja, jag är väl mitt i mellan.. jag köper det som jag tycker är snyggt, och sen om det är Hööks eller nått exklusivt märke, kan kvitta..
just nu tycker schockemöhle fleecetäcke (med logga) och schabrak (med logga) är SKITSNYGGT :) har ett latte färgat fleecetäcke och ett vitt/champagne schabrak.. fleer schabrak står på inköpslistan ;)
tycker även OS-pannbanden är ruskigt snygga, har ett svängt med 4 rader kristaller..
hm, sen kommer jag inte på mer, men som sagt jag är 50/50..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ja OS pannbanden är underbara
sitter och dregglar över ett till min lille a-ponny men det känns liiiite overkill
Får väl annars säga som Zaphix att det finns mycket man vill ha men sen ska man ha råd också. Samt oftast segrar ju också förnuftet när man är småbarnsförälder.
Jag ser till kvalité för pengarna, skulle aldrig drömma om att köpa ett träns över 150kr…. kanske i nödfall om jag hittar ett svart med mäsingspännen kan jag ge 180kr men det är verkligen smärtgränsen.
Sen vad gäller ridkläder, jag rider i jeans, pyjamasbyxor, joggingbyxor, mina nästan perforerade Ridbyxor osv… jag är inte så noga. Men jag vill gärna ha en ridkjol i ylle och en matchande ridkavaj/jacka att rida i vinter. Typ som de kläderna som ssaluförs av amazonas, men skulle aldrig betala de pengarna, speciellt inte när jag kan sy själv.
skor o övrig utrustning så tittar jag efter bekvämlighet och ekonomi. Skor är jag väl mest kinkig med, det ska helst vara stålhätta o då får man räkna med några extra hundringar….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Är som #1, hade nog varit det om jag haft råd - men det har jag inte.
Jag tycker dock inte att the diffrence-tränset är något snygga, men smaken är som baken!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

jag har blivit märkesnörd på senare tid och har bara märkes-schabrak numera (Equiline är favoriten). skulle nog inte kunna köpa nåt märkeslöst schabrak eller annan pryl nu…
vad gäller kläder så har jag undan för undan bytt ut det märkeslösa mot Equiline, kingsland, Anky osv, JW-hjälm & italienska stövlar som jag ej minns märket på XD på inköpslistan finns pikeur & KK ridbyxor, equiline-strumpor och lite sånt
tidigare har jag köpt det jag tyckte var snyggt och billigt så jag har allt jag egentligen behöver, men jag byter ut det undan för undan mot märkessaker när det går sönder/slits. jag har hellre 3 st 500kronors schabrak än 5st 300kronors.
jag ääääälskar Equiline
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag bryr mig inte om vad det är för märke på grejerna bara det är rätt färg och passar. Jag köper inga dyra märkes grejer. Det finns så mkt som är bra och hållbart utan att kosta skjortan.

Nepp ;) Jag har aldrig fattat grejen med att köpa svindyra saker för just det där pyttemärkets sak. Visst kvalitetetn är oftast bättre men när prylen är så dyr så måste man ju ha den i hundra år innan den slits ut. Så jag köper hellre billigare saker och växlar :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Visst skulle det vara kul att ha pengar och "lyxa" till det lite för hästen. Men när man inte har extremt mkt pengar så köper jag bara sånt som passar och är snyggt. Hööks och Börjes är favoriterna! Tänkte på en sak när jag kollade ridstövlar.. Hööks och biderman säljer läderstövlar, båda har samma design och själv ser jag ingen skillnad på dem. Men på hööks kostar dom 1899 och på biderman kostar dom över 3000(!) kr!

Jag är ingen direkt märkesnörd, det beror nog mest på att jag inte har råd att köpa en massa dyra saker
Hade jag haft råd hade jag nog varit det (A)
Men sen är jag nog lite så att hellre ett (många gånger) dyrare kvalitétsträns än två i halvkass kvalitét.. frö vårdar man sina kvaliétsgrejor håller de länge och blir iom det faktiskt billiga i längden.

Jag kör på kvalite o då blir de märkessaker. Alla märken har inte kvalitetssaker men jag har genom alla år och alla hästar lärt mig
Jag ska tillägga att till hästarna är det lite skillnad. Mitt sto som jag hade förut kördes mestadels och då köpte jag kvalitets grejer för körning, sele och vagn, men då hon inte reds så mkt så blev det en billig sadel. Så det blev bra grejer till valacken oxå. Träns, selar och vagnar vill jag ha bra. Min vagn köpte jag -93. Selen är nästan lika gammal men den gick sönder nu när min russvalack tog sig en egen liten tur med vagnen
.
Jag köper från vilket märke som helst så länge prset är överkomligt, men det enda jag kan tänka på är att de flesta träns jag har är Globus eller GoldMedal och det är helt enkelt bara för att jag funnit dem passa bäst i storlek, utséende och pris tilll mina små Welsh Mountains =)
Hakuna matata!

Såklart man önskar man hade råd med utrustning av bra märken och så, men jag tycker det duger med utrustning i lite billigare prisklasser också. Huvudsaken för mig är att dem fungerar bra för mig och min häst. Så då struntar jag helt i vilket märke det är (:
Men jag fullkomligt älskar Krafft schabraken! Tycker dom är så himla snygga.
/ Maja
Nä, jag är ingen spec. märkesnörd. Men annars gillar jag Stübbens sadlar och träns. Såå snygga! :)
Jag har inte råd att vara märkesnörd,
Men hade jag råd så lovat jag er att jag hade varit världens största märkesnörd, haha ;)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag måste inte ha märkesgrejer, men jag har upptäckt att vissa saker håller bättre, har bättre passform etc om de är av ett visst märke. Således har jag schabrak från en och samma tillverkare och täcken av en annan. När det gäller träns vill jag veta att lädret är mjukt. Har genom "köperfarenhet" lärt mig vilka märken som oftast har bra läder, även om det finns enstaka exemplar som inte håller måttet, likväl som jag faktiskt fyndat ett jättemjukt och fint träns i en lågprisbutik.

jag är mittemellan som #2. skulle gärna ha tex en JW-hjälm men samtidigt tkr jag att jag klarar mig med den som jag har, istället för dem pengarna kan jag ju köpa nåt annat osv :)
Jag köper grejer till hästen på Hööks för det mesta, nära och bra och tycker dom brukar ha tex bra träns och täcken. Andra smågrejer som kanske glansspray, helosan och sadeltvål köper jag oftast på Gekås. Ridkläder köper jag på Mountain Horse.

Jag är ett stort fan av Prestige, Lamicell, Kingsland, Equiline, Tretorn, Charles Owen. ehheh kan säga märkesnörd ja :p
Jag ÄLSKAR märkesgrejer, men begränsas ju för det mesta av kassan. Men ja jag är nog en del märkesnörd iaf.
Och trots att det är mest dressyr som jag tävlar, så har jag ju hopputrustning typ tretorn, charles owen, kingsland, equiline, horsewear o massa sånt. Gillar dessa märken grymt! Kyra K & Pikeur älskar jag oxå.
Många nämde träns. Visst man kan komma undan billigt med ett på börjes för typ 150, och det kan vara hyffsat FAKTISKT! Men jag kör ju hellre på ett snyggare och väljer ju typ ett med snyggt märke än något helt "oigenkänt". Töntigt egentligen, men det blir ju så. Kieffer gillar jag, underbara remmar och sånt, nosgrimmorna! Men då är det ju ändå en anledning, gillar ju sakerna så. Skillnad om man köper fast man inte gillar det haha!
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Jag är ingen märkesnörd. Tycker det är rätt löjligt. 
En tvättäkta snål smålänning, kvalitet för så lite pengar som möjligt. Köper gärna träns på Börjes & Hööks, snygga och stilrena. Har hur många träns som helst därifrån som har hållt i åratal.
Mina hästar skiter liksom i vad det är för märke på sakerna, likaså jag. Det ska vara rätt anpassat, mjukt och behagligt helt enkelt.
Ett träns på över 200kr tex är för mig rena rånet. Eller schabrak för över 250kr, det är helt sinnessjukt 
Näe, mig hittar ni i REAlådan, eller där det är som allra billigast i vanliga fall.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#24 Jag håller verkligen med dig!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Är inte märkesnörd, inte döttrarna heller. DÄremot är vår dressyrtränare det och mina barn ärver hennes barns saker. Senast fick de Pikeurs helskodda vita Ridbyxor av henne.
När det gäller träns så har vi nästan bara Hubertus Classic träns och det är för att man kan köpa reservdelar till det samt att det är ett bra material. Sadlarna har hitills varit vad som passar hästarna. Bates-Edingburg-Hubertus-Pessoa.
Täcken o schabrak köps in efter ekonomi.

Liite märkesnörd är man allt ;) Men som flera sagt, ekonomin sätter oftast stopp. Köper inte så mycket saker, men när jag väl gör det så köper jag lite dyrare -och de håller!
Har ett Frank Baines träns som kostade 2000 och det har jag haft i flera år, är fortfarande lika mjukt. Pikeurridbyxor kostar ju *piiip* men håller också. De jag har är i princip lika fina nu som när jag köpte dem -bara "insuttna" och de är flera år de med :)
är märkesnörd till den nivån som plånboken tillåter :P hellre dyrare som håller :) däremot förbrukningsvaror är nog bättre att köpa billigt :)

Har inte råd att vara märkesnörd. Jag köper den kvalité jag behöver. Även ifall det blir lite dyrare märken ibland så skiftar det vilket märke det är.
Men tja, jag gillar Kingsland och Equiline… *innocent smiley*