Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 780 ggr
pidan89
0

Skavsår

Kom hem i lördags och upptäckte skavsår efter grimma och flygpannband i nacken och pannan på Julia. Inte jättesår men ett par småsår och sedan är hon skavd så det är svart (hon är ju vit) så det syns ganska bra. Och hon som ska på utställning i helgen! Hur ser domarna på det (hon är ponny)? Någon med något bra och effektivt knep?

Hon får skav av grimma trots fårull runt nacken och runt flygpannbandet går det ju inte att sätta fårull. Provat med flughuva, men den ger också skav och kan inte hitta någon bättre flyghuva heller.. Men om hon går utan riskerar jag istället ögoninflamation.. Vore extremt tacksam för knep!

exitingsvillemo
0

Jag har svårt att tänka mig att domaren skulle ge henne sämre poäng pga skav. Jag skulle nog ringa och höra med utställningsansvarig eller direkt till domaren som dömmer hennes klass och fråga där.

Det är så olika på olika raser hur dom dömmer på utställning.

Men som sagt, försök få kontakt med ngn ansvarig och fråga dom, tala om att ponnyn har skav och att hon lätt får ögoninflammtioner om hon går utan flugpannband.

Hästens välmående går först! Klart att hon ska ha skydd mot flugfäna om hon behöver det.

Alternativt får du limma på ngt mjukt på baksidan av flugpannbadet så det slutar skava, sår i sommarvärme är ju inte heller en höjdare.

På hobbyaffärer eller textilaffärer finns det superlim, som verkligen sitter.

Får hon skav trots fårullen, prova ngt annat, kanske hon är känslig mot just fårullsprodukter?! Fleece? Teddy? Neoprene?

exitingsvillemo
0

HÄSTSALVAN är väldigt effektiv mot både skav och flugor =)

pidan89
0

#1/2 Tack för tipsen! Värt att prövas :D