Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrens-rörelser
Läst 5182 ggr
Marija
0

Ryggning

Hur ser en korrekt ryggning ut och vilka är hjälperna?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LovisaJacobsson
0

När jag ryggar brukar jag i viss mån luta mig pyttelite frammåt, krama på tyglarna och krama med skänklarna.

Reining
0

Jag lyfter handen en aning, "spänner" vaderna och tänker bakåt.

exitingsvillemo
0

#1 varför lutar du ig framåt? Att luta sig framåt, i min värld, är att be om ökad fart framåt, inte bakåt. Men jag kanske tänker helt fel?Glad

Sunset
0

När jag gick på ridskola så sa intruktören att man ska spänna magmusklerna och sen ta bak ena skänkeln och skänkla, och sen byta å skänkla me andra skänkeln… alltså inte ta ngt i tyglarna.

MiaMaria
0

I ryggning så gör du hjälper för att rida framåt men du tänker bakåt o gör förhållningar i handen och sitsen kortfattat.

I ryggning flyttar hästen sina ben lika som i trav, diagonalt, men den gör de bakåt.

IsaHolm
0

När jag ger hjälperna för ryggning så gör jag först en bra halt, annars går det inte. Sen sitter jag bara tungt i sadeln och ger "paralella" hjälper, alltså typ kramar med högerhanden samtidigt som jag driver lite med vänsterskänkeln och sen tvärtom..:P

LovisaJacobsson
0

#3 det är så jag har lärt mig att göra.men tro inte att jag lutar mig frammåt gravt.
Jag tänker mest ´"luta mig framåt" men jag lutar mig inte mycket fra,åt utan bara ngn bytte millimeter.
Det syns alltså inte speciellt mycket.
Alla har vi olika ridutbildningar

petuina
0

Jag gör en halt och tar bak skänklarna lite grann, och bjuder sedan på tygeln när han gör rätt. (:

Anna
0

#3 När man lutar sig framåt tippar bäckenet bakåt och "öppnar" en väg bakåt för hästen. Lutar man sig bakåt tippar bäckenet framåt och det får hästen att vilja gå framåt. Så har jag fått lära mig :)

Jag lutar mig pyttelite framåt, eller nja, jag tippar mest bäckenet framåt, tänker bakåt + kramar med tyglar & skänklar när jag ryggar.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

MiaMaria
0

Mitt fullblod som jag ahde förut han red jag mkt barbacka o i grimma o då blev de lättaste sättet att lära honom backa va att knipa med knäna, då gick han bakåt, utan något mer. Helt fel men de va hans sätt Oskyldig

Marija
0

Tack för alla tips, har ett litet hum om hur jag ska göra nu! Glad

Ska prova på medryttarhästen nästa gång jag far ut dit.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LovisaJacobsson
0

#9 Bra med någon som förklarar lite bättre så dom förstår varför vi gör så (Y)

Tin-Tin74
0

Jag sitter i helt neutral sits kramar om med skänklen och gör en förhållning kraftigare än till halt. Jag stoppar då framåt och eftersom jag fortfarande driver är enda vägen för hästen ut ur "problemet" att backa.

(Kanske lite western inspererat, men det funkar kanon på alla hästar jag ridit, även de som har svårt för att rygga)

water
0

#13 Likadant här, det fungerar mycket bra.

Chan
0

Jag ryggar alltid direkt ur en (bra) halt. Gör halt på sedvanligt sätt - sitter tungt/emot lite och kramar lite med händerna. Skänklarna hänger relativt avslappnade i princip rakt ner. När hästen gjort halt lättar jag vanligtvis om hästen skall fortsätta stå stilla, ska den framåt lättar jag i handen och kramar med skänklarna. Ska den RYGGA har jag kvar stödet i handen och då träder hästen bakåt så länge stödet kvarstår. Observera att det är ett lätt stöd i handen ur en halt, jag drar ej hästen bakåt.