Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettunghästen
Läst 1560 ggr
cattmedponny
0

Skrittips

Jag har en ungponny på fyra år och skulle vilja ha tips.

Just nu så har vi lite problem med skritten. På långa/halvlånga tyglar stövlar hon på med god energi och långa steg. Men när jag kortar tyglarna och vill arbeta henne lite mer i skritten så låser det sig och hon kan stanna och vägra röra sig. Jag skulle vilja ha tips på bra övningar för att kunna ha samma framåtbjudning även om jag har kortare tyglar.

LinaN
0

korta successivt, uppmuntra henne att gå framåt även när tyglarna tar emot. Provat att sätta bettlöst på henne? Kan ju vara så att hon nu lärt sig att drag i tyglarna betyder stopp, så det blir litet konflikt för henne, du säger stopp och gå…

En del unghästar fungerar bra på bettlöst tills man befäst de olika hjälperna. Ger du alltid röst och kroppskommando när du gör halt eller saktar av, dvs ptrrrro eller whoah eller dylikt? sitter du ner och gör en mjuk förhållning? Att skilja känslan i tyglarna åt kan för unghästar vara väldigt svårt till en början med. Min han fattade ju direkt då vi tömkört en del.

Hoppas det löser sig för er.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

SofiaOfSweden
0

Fortsätter du att hålla om med benen och följa med sätet så att drivningen bibehålls? Annars tycker jag att man ska ta det lugnt med skritt på kort tygel på så pass unga hästar såvida man verkligen inte vet hur hästen ska ridas. Det är så lätt att man hämmar och förstör skritten genom att korta upp den för tidigt (det finns inte ens något syfte med att göra det).

Går hästen i en bra form både i traven och  galoppen så ska den kunna gå i en hyfsad form i skritten också då den brukar komma naturligt. Halvlånga tyglar i form tycker jag låter alldeles utmärkt, i en så ung ålder så ska ju hästen gå i en låg och låg form för att få rätt muskler samt finna sin egen balans så detta problem tycker jag inte att du ska börja "slåss" med utan lämna det istället!

Loa-bg
0

Jag skulle tro att hon blir osäker och inte riktigt förstår vad du ber av henne. Så som de andra säger; ta en bit i taget.

Ett bra råd är att tömköra mycket, proppsar för att du ska göra det. Då kan du ha hjälp av någon bredvid i början och sedan kan du börja använda rösten. Min knäppa West har blivit otroligt lyhörd. När jag säger "prrrt" är det detsamma halt, "skritt" är skritt, "trav" är trav, "galopp" är galopp, "backa" är rygga/backa, "hooow" är avsaktning. Om det blir problem i ridningen brukar jag använda rösten.

cattmedponny
0

Tack för svaren!

Jag vill absolut inte bråka fram något eller förstöra hennes fina skritt. Jag ska fortsätta rida ut mycket och bara låta henne gå och korta tyglarna kortare sträckor m.m. och köra på samma linje som jag redan gjort.

Jag skrev eftersom jag tänkte höra om det fanns någon speciell övning typ som att få framåtbjudning genom att rida ut mycket eller liknande som man oftar pratar om. Jag ska helt enkelt vänta till dess att hon är starkare.

SofiaOfSweden
0

Ett bra tips är att försöka få henne på tygeln med halvlånga tyglar när du rider i skogen, för då arbetar hon automatiskt med ryggen, tar längre och högre kliv och förknippar kanske inte kontakten med bettet som "stopp", utan fortsätter gå på iom den naturliga framåtbjudningen som kommer utomhus :)

Loa-bg
0

Jag påpekar än en gång; tömkörning!