Kapson med bett...?
Jag tycker om att använda kapson vid longering men samtidigt så vill jag ha ett bett också där jag fäster inspänningsgjordar etc. Detta brukar resultera i att jag kör med dubbla huvudlag eller att jag helt enkelt sätter longerlinan genom ena bettringen, över huvudet och fäster på andra sidan.
Letar med ljus ock lykta efter en kapson med ett löstagbart (eller fast) sidostycke där man kan fästa bettet.
Jag vet att jag sett detta tidigare någon gång för länge sedan men på den tiden använda jag knappt kapson så undrar om någon vet någonstans där man alltså kan hitta en kapson med möjlighet för bett?
Hakuna matata!
Jag förstår faktiskt inte varför folk vill sätta inspänningstygeln i bettet. Det är rätt otäckt om man tänker på det. Ett ständigt tryck om det inte anpassas exakt, och om hästen böjer sig förmycket så blir det ett ryck eller drag konstant.
Sen OM olyckan är framme och hästen skulle gå omkull kommer inspänningarna slita sönder de mjuka delarna i munnen på hästen. Så ur ett säkerhets-tänkande borde man alltså longera alla inspända hästar med balaband knutna mellan mett och inspänningstygeln så de kan brista om hästen går omkull eller om den protesterar över att det gör ont.
Köp en riktig akademisk kapson med 3 ringar, en BRA kapson innebär att man inte behöver bett på hästen. 2 sidringar att eventuellt sätta inspänningar i och den i mitten på nosryggen att fästa linan i.
Sen funderar jag vidare. Varför vill man spänna in hästen överhuvudtaget? man får ofta en falsk form även om man tror att hästen kommer söka sig framåt och nedåt och tappa ryggen. En ordentlig inskolning på longerlinan är egentligen bättre än att slänga på en massa hjälptyglar…
Bara mina spontana tankar såhär.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag arbetar med min ponny hingst och jag använder inga fasta hjälptyglar utan det som jag funnit passat bäst som inspänningstygel som ändå är väldigt flexibel är elastiska bensnören som är väldigt tunna och han kan utan problem ta upp huvudet osv utan obehag då de är så mjuka (i.af de ja använder) och han går mestadels med dem lite slappa. Så man kan väll säga att det är mer en lite tillrättavisning om han höjer huvudet, de sitter alltså inte spänt över huvud taget då han arbetar.
Jag vill alltså ha en kapson att fästa longerlinan i istället för bettringarna då jag vill påverka honom så lite som möjligt i munnen, men att han fortfarande gör samma sak som när han rids.
Men min kille går fint i form och får med sig hela bakdelen och arbetar ordentligt utan att ljuga när jag gör på detta viset utan att han slits i munnen, men som sagt det är just longerlinan jag vill ha bort från bettet för att inte störe honom.
Hakuna matata!
#2 ok, då vet man ju litet mer om situationen :D
Bensnören har jag aldrig hört talas om att man använder som inspänningar, fiffigt! och mycket MYCKET följsammare än både gummisnodd/halsförlängare och läderinspänningar.
åter igen, en akademisk kapson kan ha möjligheten att fästa bettet med hjälp av tex en sporr-rem från sidstycket och ner. *spånar mest*
Men jag förstår att det blir knäligt med dubbla huvudlag.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja jag tog ett par bensnören och använder de precis på samma vis som ett par inspännings tömmar efter som allt som behövs i storlek shetland/liten ponny är näst intill omöjligt att få tag på, men minst lika användbart och mycket billigare! :D O_O
Ja jag ska leta lite mera efter en kapson av detta slag men antar att även den som du säger kommer att få bli en hemmagjord variant den med…
Du anar inte hur många gånger jag funderat på att skaffa en ridsportbutik för ALLA… Utställning, tävling och praktiska saker - i alla storlekar…
Vem vet jag kanske sitter i en affär en vacker dag ;)
Hakuna matata!

#4 bensnören använde jag också ett tag. halsförlängaren är inte i närheten så bra som de var.
Skynda långsamt så går det fortare.
#5 Nej jag tycker halsförlängaren är aldeles för stum och otymplig, dessutom måste jag spänna om den för varje gång hästen ska byta gångart… Bensnören är alla tiders! ;D
Hakuna matata!

1# Jag använder mig mkt av Gogh. Vår ena avelshingst var mkt strulig med munnen när han kom. Vi satte på vanligt träns under kapsonen, satte på en Gogh på tränset och tömkörde i kapsonringarna. Det funkade kanon på honom då han körde upp huvudet så fort man rörde munnen. På detta sättet så kunde vi tömköra honom dit vi ville och han accepterade Goghen och slappnade av och sänkte huvudet och jobbade i en låg form.
Jag tycker att alla lösningar är precis lika bra så länge man inte tvingar ner hästen som en del gör då de sätter på inspänningstyglar så att hästen inte kan sträcka på sig, utan att de ska vara en tillrättavisning och en hjälp inte ett tvång. Och hur man sedan går till väga för att få bästa efekten och verkan för just den hästen varierar ju enormt.
Hästen ska gå avslappnat och i form utan att ljuga och med minsta påverkan på hästen.
Men för övrigt… Ingen som vet vart man kan finna en kapson med bett? ^^
Hakuna matata!