Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettunghästen
Läst 5845 ggr
cattmedponny
0

Träning för fyraåring

Jag skulle vilja veta vad ni har för träningsprogram för era fyraåringar. Jag har en connemara som är c-ponny. Jag vill veta hur andra tänker och gör för jag vill vara försiktig med henne så att jag inte råkar gå för fort fram m.m.

Lindbygarden
0

Har ingen fyraåring själv men kommer när mina är såpass stora anpassa ridningen efter ålder. tanken är ridning 4 dar i veckan ungefär samt absolut inga långa pass..sen längre vilor emellan så de får smälta allt som händer.

Tycker det är oerhört viktigt att de långsamt byggs upp (därför så viktigt med inte får långa pass då muskeltrötthet ger en mkt större risk för senskador etc) samt att de inte blir för trötta i knoppen och tycker att det blir tråkigt iom det..

mooi
1

Min fyraåring jobbar jag mest med framåtbjudningen. Hon ska gå av sig själv och tycka det är kul. Ska gå i form i alla gångarter både rakt fram och på böjt spår. Har börjat så smått med sidförande hjälper. Även nedsittning i trav vänjer jag in -men då korta stunder, men tillräckligt långa för att hon ska slappna av innan jag återgår till lättridning.

Sedan rider jag inte så jättelånga pass heller, utan jag rider hellre ett aktivt pass och slutar innan hon tröttnat. Sedan är det mycket skogsridning som variation och lite vila inmixat i schemat.

Uppsutten hoppning börjar vi med om ett par veckor (när matte samlat mod :p)

Dyblygiad
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår 4 åring (WPB) har vi precis haft på tillridning i 1v hos en kanonduktig ung ryttare. Han har ridits i 20 min varannan dag denna vecka enbart dressyr och ska nu enbart lufsa i skogen varannan dag någon vecka framåt.

Vi brukar rida dem 20-30 min varannan dag och lägga in lite intensiv träning hopp el dressyr några dagar på raken för att sedan enbart skogstuffa någon vecka.

Det har funkat bra för våra ungdjur. Man får anpassa sig efter individen och se till att sluta medan det är roligt och humöret och orken är på topp.

LinaN
0

Min unghäst tuffar jag omkring en del i skogen på. Ibland bara till o från stallet barbacka ner till betet. Hämtar honom, sitter upp på en stubbe i skogen, rider hem i grimma eller träns, låter honom stå inne en stund så han får äta sin mineraler o litet extra salt. Sen tuffar vi ner till hagen igen.

Andra gånger tar vi en sväng i paddocken och gör våra AR-läxor som nu går ut på att ställa i nacken o få med höften.

Ibland rider vi ut låååånga promenader i skritt trav o galopp, ibland bara i skritt o trav, eller så skrittar vi en runda. Miljöträning, både vid vägar, i bysamhällen, skogen och diverse naturhinder som diken, omkullfallna träd. Snåriga partier osv för att han ska bli benmedveten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

SofiaOfSweden
0

Min fyraåring arbetas som en vanlig häst fast i max 30-40 minuter tre dagar i veckan, resten uteritt/vila. Passen består av att han ska finna sin balans i låg form (gärna bara rulla runt i flera minuter), våga ta stöd på bettet samt relativt mycket övergångar och volter. Även lite sidförande men eftersom att han fattar grejen direkt så känner jag ingen brådska att börja med det än!

Jag brukar även lägga in längre sammanhängande viloperioder där han inte gör något alls på cirka två veckor efter 2-3 månaders relativt intensivt arbete.

Helt OT men måste bara fråga: hur mycket kommer man egentligen tillrätta med hästen på en veckas tillridning, med tanke på att det brukar ta fler veckor/månader innan resultaten börjar bli stadiga? Detta är ingen kritik utan är bara nyfiken!

Dyblygiad
0

Tja, vi lämnade en häst som bara varit riden i skogen i 5 månader + 4 ggr hoppad under ryttare och fick tillbaka en häst som jobbade i unghästform i skritt o trav samt kunde galoppskänkeln.

Vi gör likadant när vi kör in hästar. Kör intensivt flera dagar på raken och sen har uppehåll en period så att hästen hinner smälta det hela. Kör man korta pass flera dagar på raken så befäster man det man håller på mig bättre anser jag, när det gäller unghästar. Sen kan man ta uppehåll och återkomma med samma sak lite längre fram.