Vad betyder det?
Jag har en en egen ponny som heter Butterfly. Hon är impoterad från Danmark och har okänd stamtavla. I hennes pass finn en lapp som vi inte kan förstå. Vi vill GÄRNA veta vad det är och vad det betyder.
Vi köpte Betty av en hästhandlar som heter Pia Nätterqvist. Betty hade dagen innan ställts dit av Royne Zetterman och då visste Pia inget om Betty.
På lappen står Dansk sports ponyavl. Alltsdå har det någon med avel att göra. Efter detta står det massa siffror. Vi kan inte läsa vad detta betyder.
Eftersom vi inte vet någo alls om Betty (Butterfly) så gör man allt man kan för att få reda på lite. Vi har hittat några få resultat från danmark på LB nivå men inte mer.
**Finns det någon som vet vad det betyder eller kan hjälpa mej att få kontakt med nån som kan läsa det?
**
Är det någon som vet hur man kan få fram mer faktka om sin häst. T.ex vad den är född, tidigare ägare o.s.v. I så fall vore jag väldigt tacksam om jag fick hjälp med detta.
Maila gärna mej (julia.tingstrom@hotmai..com) om jag ska skicka fler bilder på passet eller på Betty.
MVH Julia Tingström - www.juliatingstrom.fotoexpress.se
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Dansk sports ponyavl, verkar vara en motsvarighet till avelsföreningen svensk ridponny.
Stud: borde vara stuteriet, jag tror att hemsidan är deras.

Det som stå i din ponnys extra papper i passet är hennes extriörsbedömning.
Överst - hennes reg nr
Sen att hon är en dansk sport ponny, dvs samma sak som ridponny
Eksteriörkåring betyrder exteriörbedömning och siffrorna efter är datumet de gjordes, 5 juli 2002
Resultat är resultatet på bedöningen (men vet inte vad just de exakta siffrorna står för tex huvud/hals/bål, ben osv som vi har i sverige, men de är nog inte svårt att ta reda på)
Mål är hennes mått, 148 cm i manken, 181 cm runt bröstkorgen och 16,5 runt skenan
Stöd (med dankt ö, men kan tyvvärr inte skriva de på min dator) är platsen är bedömningen genomfördes.
Hoppas du fick lite hjälp av detta!
#1 #2 Tack så jätte mycket för hjälpen!!
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"