Istället för knoppar?
Jag funderade idag när jag var i stallet och en tjej knoppa sin häst för en hopptävling idag, vad gäller på dressyren egentligen? På hoppning får man ju ha utsläppt man men i dressyren?
Då jag har en ganska så rejäl häst (nordistyp) med lång tjock man så inte en chans att jag i framtiden tänker klippa stubb eller klippa vanlig halvblodsman på honom, han kommer ju se helfjollig ut!
Att knoppa manen som den är nu skulle medföra att han har knoppar i storlekar med golfbollar och ser genomkorkad ut…. och jag vägrar att klippa och tunna ur manen på honom.
Så någon som vet? Kan jag ha så kallad ardenner/PRE-fläta på min häst utan att bli diskad när jag ska tävla i framtiden? Eller MÅSTE jag knoppa? Eller finns det andra knopp-varianter som kan passa på min häst?
Vad säger TR?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Manen, får du ha knoppad, flätad eller utsläppt.
Tror att du även får ha svansen flätad, men löshår är ej tillåtet, inte för att du behöver det på din
.
En inbakad ardenner/PRE fläta är så vackert!
Jag ser gärna att det är flätat då det ser propert ut samt man ser halsen bättre..
#1 knappast nödvändigt för hans del ^^ finns ju man o svans så det räcker till 3 hästar till på honom…. att reda ut svansen tar mellan 1-2 timmar. Manen går fortare, måste verkligen hitta ett bra pälsglans så det inte blir så jobbigt varje gång man ska reda ut. vill ju inte borsta varje dag för då blir manen o svansen så sliten…
men då kanske jag ska börja träna på att göra ardenner/PRE flätor då. Så man hittar ett mellanläge där man får plats med allt hår samt inte döljer förmycket av halsen.
#3 Du får fotografera dina övningar!:o)
#4 var rädd att du skulle säga nått sånt :D Men klart det kommer bilder när det börjar bli presentabelt flätat :D
Finns en pälsglans i gel-form som heter cowby's magic, genomskinlig flaska med rött lock… Outstanding :)
Jag tar också gärna emot tips, har ju samma problem med mina shetland.
Dock är hingstarna lite enklare, stona har en tendens att pinka ner hela svansen, speciellt vid brunst, då blir det tvättning av svans nästan varje dag.

#8 Verkligen jätte snyggt!
Kan erkänna att jag är totalt värdelös på att fläta och knoppa

#9 Övning ger färdighet, den här flätan har dock inte jag gjort utan Englaflickan som också är medlem här. Men det är bara till att träna, jag känner själv att knoppar är något jag behöver öva på, usch vad fula dom blir oftast 
Prova idag på nordsvensken i stallet som inte har lika mycekt man som Harry….. och det blev väl ok…. men självklart så hade jag inte kollen på mobilen så det blev ingen bild alls…..

Jag använder Sjöbogårdens pälsglans och Foxfire. Foxfire är den absolut bästa som jag hitills provat
välkommen in Malin

Tackar
Nu ska vi diskutera dressyr i mängder
Välkommen Slo!

#1 Har de ändrat på reglerna nyligen eller är mitt huvud bara jätte luddigt? För jag har för mig att man i dressyr måste ha uppsatt man, dvs knoppar, ardennerfläta, stubbad eller någon typ utav uppsättning. Och att man Inte får ha flätad svans.

#16 Flätad svans är nytillkommet vad jag vet. Utsläppt man tror jag alltid att man har fått ha men att det kan ge minuspoäng på helhetsintrycket.. Tror att TR finns på ridsportförbundets sida. Men kan ha fel.

TR finns på hemsidan, men jag är gärna lite lat ;)
Slog på det nu iallafall, Mom 224 säger att flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans förbjudet.
Hittar ingenting mer under min snabbtitt om flätning och annat utav man.

#18 Okej, jag känner mig dålig för jag hittade inte ens TR 

Nu hittade jag det 
#15 Tack tack, mig slipper ni inte ;)
#16 Inte när jag tävlade ponnydressyr för typ 10 år sen :P Försök knoppa en monsterman a'la shettis ;) Fiskenät hade jag däremot när det skulle vara extra fint.

#21 Jag har sett en shetlandsponny med knoppad man, var sött på sitt vis, syndes tydligt att det var den lilla ungen som knoppat ponnyn hihi
Intressant :) Fast i mitt fall hade det nog blivit tvåradigt i knytnävsstorlek :P
Ja, att knoppa manar på t.ex. shettisar och russ är näst intill omöjligt och enligt rasvisa oskrivna regler skall manen varken knoppas eller ryckas på dessa raser. Därför kan det vara snyggt med ett fisknät i stället. Det står väl bara i TR att manen får knoppas. Det är väl inte ett krav.
Välkommen Tusen!
Jag googlade på regler för dressyr, eller nåt sånt och då stod det att man fick ha utsläppt man.
Nä, knoppa en shettis skulle inte jag ge mig in på, däremot är ardennerfläta mkt snyggt på dom små liven.
I dressyrkörningen med shettis är det många som gör ardennerfläta, för att framhäva halsen och för att det ska bli lättare för domare att se att hästen rör sig korrekt i hela kroppen och kan ställa.
Men det bådar ju gott åt den maffemanen som mitt monster har… då är det bara jag som måste träna på att fläta helt enkelt.

Fiskflätor är inte att rekommendera för dressyr, eftersom manen dels döljer hela halsen och dels så dras flätan ojämnt när hästen böjer sig och ställer. Ser inte bra ut. Som domare hade jag inte gett lika högt på presentationen som till en häst/ponny med elegantare uppsättning. Man vill ju se hela halsen så att varken häst eller ryttare/kusk fuskar. Och ser man hela halsen så kan man också avgöra om flätorna/knopparna är tänkta att lura ögat att tro att överlinjen jobbar på ett annat sätt än den faktiskt gör. En bra domare ser sånt och låter sig inte förledas av manuppsättningen. 
Min shettishingst, som nu har lämnat jordelivet, hade så tunn man att man enkelt kunde knoppa den om man ville. Jag brukade göra flätor och böja dem en gång på mitten och tejpa fast änden uppe vid mankammen, så att det blev som flätade "öglor". (Manen var tunn men ganska lång.) Dock så gjorde jag nästan alltid ardennerfläta i dressyren för att visa halsen ordentligt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tycker personligen att ardennerfläta är mycket snuggare än fisknät. Precis som ni skriver så visas halsen på ett bra sätt.
#8 Det var väldigt fint :)
Hrm… Är det bara jag som kallar ardennerfläta ponnyfläta? Jag får väl fläta man och svans på ponnyn idag och ta med kameran, om jag kommer ihåg.
Min ponny har nog ungefär samma tjocklek på svansen som din, tar minst 70 minuter att borsta ut med pälsglans i.
Men somsagt, jag rekommenderar ponnyfläta till kommande dressyrtävlingar. 
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

men är inte ardennerfläta en vanlig inbakad fläta?
åtminstone den på bilden där uppe?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#33 Det tror jag att det är? Men jag har väldigt dålig koll på flätor måste jag erkänna
Ponnyfläta och ardennerfläta är i princip samma sak. Dock på reean ardennerutställningar så flätar man inte bast och snören för prydnad.
Det bästa som finns för att reda ut trssliga manar, för att hålla dem reda och för att de ska bli glansiga är Canter Coatshine som finns i halvliters sprayflaskor på granngården för 120 kr. Det är även det bästa hårmedlet jag hittat för mitt egna slitna hår och det är lika lent efter flera dagar vilket är perfekt med mitt slitna hår!
Det är verkligen guld ver både till dig, till utställning och till utredning av de trassligaste svansarna!
Tycker också du ska göra "pre-fläta" på din nordis =)
Hakuna matata!
Jag har samma problem med new forestponnyn jag tävlar. Testade göra en knopp men den blev verkligen gigantisk.
Men han passar nog ändå bättre i ardennerfläta än han skulle ha gjort i knoppar tror jag.
Jag tycker också absolut att du ska köra på sån, det är snyggt!
Gäller väl bara att träna på att göra dom fina, något som jag inte är speciellt bra på
tur att det finns andra som kan!
Ardennerflätor är såå fina! :D
gjorde en på ett arabsto jag hade på foder ibland när hon skulle vara fin (A) hon passade faktiskt bättre i det är i knoppar då hon hade rätt tunn man, så knopparna blev så små :)
Skickar med bild. Man ser inte från sidan riktigt, men jag "dekorerade" med rosettsnoddar (:

skulle verkligen vilja se en tjock man i ardennerfläta, får inte till det på min haflinger.. :(
något att tänka på är att man inte får dekorera med rosetter, band osv i dressyr.
#40 men på uppvisningar är det ok :D

#41 ja, de kan ha speciella regler, men inte på dressyrtävling. :)

Jag har problem med det i min skola. Under ridavslutningarna MÅSTE vi ha knoppade pållar och även lindade ben. Dock tar jag gärna med mig min egen pålla, dels eftersom de andra gör det och om jag inte gör det får jag rida runt på ett ök till ridskolepålle.. Men men.. Dock har min ponny både tjock och lång man och är som du, vill inte klippa den.. !! Tycker det är riktigt snyggt med mkt man och lugg.. Gjort ardennerfläta på henne under ena tävlingen och då fick jag utskällning. Konstigt egentligen då då, om man inte ens måste ha det på riktiga tävlingar. Samma med benlindorna, min ponny hatar benlindor, ställer sig på bakbenen och sånt när hon får dem på sig.. Och benlindor får man ju inte tävla med.
Ponnyn min på bilden med binlindor, lyckades på ett par bra bilder där hon inte stod på bakbenen.. Dock ser man inte manen på de bilder jag har på denna dator.. :D
Det är ett stort problem det där med knoppade manar på de sk. naturraserna. Är man intresserad av utställning så SKA man inte rycka eller knoppa manen på vissa raser. Om sen samma häst aka ut i dressyr någon vecka senare så BÖR hästen har rykt knoppad man. Kanske därför man så sällan ser Gotlandsruss på dressyrtävlingar.

#44 Mkt synd, tycker det är riktigt läckert med långa manar :D
Har welsh Mountains och har de bara lite halvlång man så trimmas de ner så som dagens mountainsmanas ska se ut (för ett par år sedan var det orörda som gällde), men som min ena hingst har lång fin man, den skulle jag aldrig klippa. Den är väll en halv meter lång kanske men inte så extremt tjock men fluffig nog. Skulle nog föredra att göra en PRE fläta på honom, men har man bara gott om tid så är det miljontals täta knoppar som gäller. Det tar en hel**tes lång tid att göra, men det är inte omöjligt att få dugligt snyggt.
Hakuna matata!
#40, det vet jag ;) den där var bara för att göra henne lite fin för en fotoshoot :P
#48 Ja, så kan man ju göra men om manen är tjock tycker jag ändå att det är supersvårt att göra en fläta som sitter. Manen är ju olika tjock på olika ställen samt (då det gäller våra russ i alla fall) då de rör halsen (t.ex kliar sig på benet ellr höjer huvudet för att titta lite extra på något) brukar flätan lösa upp sig själv. Dessutom händer det allt som oftast att medans man väntar börjar de klia sig mot varandra, den som håller dem eller mot något annat som finns i närheten. Då är det kört igen för jag lyckas aldrig hinna stoppa dem i tid.
#49 Man får fläta hårt och inte låta dom få klia varandra… 
Man kan dela på manen, göra mittbena opch fläta på båda sidorna eller göra 2 flätor på samma sida.
Tänkte på det, liggande knoppar borde ju gå att göra på en del hästar som inte har sjukligt tjock och lång man….
någon som begriper vad jag menar?

Hej.
har inte läst tråden. Men svarar i alla fall :-)
Jag hade en sköthäst som hade enormt tjock man och lång. Men jag knoppade henne. Man tar en slinga i tjocklek med sitt lill/pekfinger flätar och sen så får man rulla ihop den långa flätan och sätta fast med en gummisnodd i samma färg som manen.
De som såd denna häst knoppad. Kunde inte ens gissa att hon hade lång och tjock man.
Annars kan man göra en inbakad fläta längst med manen.
En nära vän till mig kunde inte göra en ardennerfläta på sin nordis för att hans man var så ojämn att även flätan blev ojämn och därmed gick upp efter en stunds ridning.
Bifogar en bild på hur hon gjorde istället.
Det är ju ett alternativ iaf, sen om man tycker det är snyggt eller inte är ju en annan sak.. jag skulle ju aldrig göra något sådant på mina hästar i alla fall 
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Själv gör jag enbart ardennerflätor på mina grabbar. =)
_På bilden har dock nedersta delen utav flätan lagt sig pga bröstan då vi körde innan vi fotograferade.
_
Använder för övrigt Sjöbogårdens pälsglans, det enda som håller sig i mina hästarnas manar!
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#39 Sååå fiiin!!