Dålig?
Jag känner mig enormt dålig när jag rider dressyr. När jag rider tävlingsponnyn, som är ridskoleponny så ser han ut som på bilden. Nu är detta en tävlingsbild då jag inte tillåter att någon fotar mig på träning då jag bara får dåliga tankar när jag ser dom senare. jag vet inte vad jag ska göra längre? Någon som kan hjälpa mig?
Vill ha hjälp hur jag kan få ner han på tygeln. För mig går det inte men alla andra kan. Tar jag i hårdare i tygeln och försöker få under benen o höja ryggen så kan han gå ner, men då bara i skritten. Om jag låter tygeln vara lite slappare så kan han gå ner men då stressar han ivåg istället. Håller jag "lagom" mycket så ser det ut som på bilden. Har ingen aning om hur jag ska göra. Kan inte ta privatlektioner då jag bara rider på ridskola och privat men då på ett helt annat ställe och på en annan häst. På dressyrlektioenen tar min ridlärare bara och sätter på snodd efter ett tag då hon inte orkar trilskas med honom typ. Hjälp?

Jag tycker du borde säga till din ridlärare att du vill ha hjälp med att JOBBA ner din häst i form. Så att han inte bara går ner med hjälp av en gummisnodd. Hon står ju där på marken för att du ska lära dig nåt. Det hon har betalt för=)

#1 Jag håller med.
Jag tycker också att du ska sluta vara så hård mot dig själv. Ingen (!) ryttare är fullärd, och en del av av ridningen är ju att hela tiden sträva mot att bli bättre.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Vet inte hur jag kan hjälpa dig men din ridlärare borde få en tillsägelse. Man lär sig inte att rida ordentligt genom att sätta på en snodd så han böjer på nacken, hoppas det löser sig för dig!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#1 Jo du har rätt i det men hon har flera i gruppen och det verkar ta väldigt lång tid för min lilla hjärna att fatta hur jag ska göra. Hon har tydligen inte tid med att bara kolla på mig.
#2 Jag känner mig dålig då alla i min grupp redan kan detta. Alla kan jobba hästen i form hur fint som helst. Utom jag. För mig är det dåligt. Jag vill itne vara bäst men jag vill vara lika som dom andra.

#4 Jo det förstår jag ju. Men ändå borde hon ju ge dig den hjälp du behöver. En riktigt bra ridlärare ser lika mkt på alla. Men är det någon som verkligen behöver hjälp och kanske då har halkat efter lite, den kanske behöver lite extra hjälp. Så då tycker jag att man kan ägna ett par extra minutrar åt denne efter passet eller så.
Å sen tycker jag inte att du ska tycka att du är dålig. Man måste hela tiden ha en positiv inställning när man gör något. Tror man att man inte ska lyckas med nåt, då gör man heller inte det. Men tror man på sig själv, så lyckas man också bättre. Det är vad jag tror

#5 Jo en kompis behövde rida sin tävlingponny ett tag och det fick hon göra bara att Janne kan inte gå med i min grupp varje gång, varje gång är att överdriva men tills jag har lärt mig rida honom. Han behövs på nybörjarlektionerna och de efter mig.
För mig är det dåligt när alla andra kan och inte jag. Då är jag dålig. Sån är jag och det är mitt sätt att tänka. Det måste gå bra på en lektion för att jag ska kunna tänka bra. Annars är jag dålig. Så enkelt är det…

#6 förstår precis vad du känner, går regelbundet till psykolog för prestationsångest, så, jag vet hur jobbigt det är! jag vill ge dig samma tips som de andra, att säga till din ridlärare! dessutom måste du låta det ta den tid det tar. jag är inte heller speciellt framståeende i min grupp, trots att jag tidigare tränat dressyr för privattränare en gång i veckan i typ två år, jag är för seg i huvudet helt enkelt, haha. men det enda jag kan komma att tänka på är att du inte ska tänka "ner på tygeln" utan mer "in i formen". du vet säkert redan det, men det är inte bara tygeln som ska plocka in hästen i form, utan mest benen faktiskt. håll bara ett jämt stöd och kläm åt med benen, lätta så fort hästen sänker huvudet lite. hästen verkar rätt outbildad, så det gör inget om du rider med ganska låg och bred hand, så att han kan komma ner och gå i en ganska låg form tills han är redo att höja sig.
du kommer komma på det en dag, för mig så hade det gått jättedåligt en längre tid, hela ridningen, och jag övervägde att sluta, sen på en träning så var det som att det föll från himlen, det bara kom och kändes rätt! lycka till!
JAg rider inte så jäkla bra heller, men jag rider med hjärtat, det ska kännas bra för mig och hästen.
Att rida på tygel kan alla om man tvingar ner hästen med hjälptyglar av diverse slag….
Sånt tar tid, den enda som kan göra något åt ditt dåliga självförtroende är du själv. det kan ingen fixa. så är det bara. det har tagit mig många år att komma fram till det. Saker o ting har sin tid, en dag så sitter det där bara. sen undrar man vad i helvete gjorde jag annorlunda?!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Du är inte alls dålig, de är din ridlärare som är dålig! Att hon inte "orkar trilskas" med honom va de värsta jag hört! Då ska han ju ha tillridning av ridlärarna för att kunna fungera på lektion, dels för hans egen hållbarhet o sen för er som rider lektion så ni kan lära er något ist för o bara sitta o bråka med hästen.
Tyvärr använder många ridskolor sig av snodd, de är ett bekvämt sätt, men ack så fel sätt, hästen kröker på hals o nacke men arbetar inte korrekt bakifrån.
Har du möjlighet att byta ridlärare alt byta ridskola?
Hur går de när du rider den andra hästen??

#7 janne är ingen outbildad ponny ska du veta. Han kan med lätthet gå LA program. bara att rider man inte ner honom på tygel nså är det som att kämpa med en häst som bara står på bakbenen. Typ likadant. Han gör inte sopm man vill helt enkelt. Då är det enklast för ridläraren att sätta på en snodd.
#9 jag tänker inte byta ridskola då jag har ridit där i 5 år och jag gillar den. Rider för 2 ridlärare, Ullis i dressyr och Natta i hoppning. Den andra ponnyn är en helt annan så den tycker jag inte att vi ska gå in på men kan slänga in en bild när jag rider henne.
Bilden: När jag rider min medryttarponny, hon är helt olik ridskolehästen så henne drar vi inte in för med henne får jag hjälp av hennes ägare.

är det bara jag som tycker att det är skrattretande att alla trådar där någon ber om hjälp, och man försöker vara lite vänlig och ge tips, så blir man idiotförklarad om man har tur, annars får man sig en utskällning utan dess like.
vill man inte ha tips, ber man inte om det. fortfarande, lycka till med ponnyn.

#11 Kan inte annat än hålla med i vissa trådar men inte alla
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Halvhalter,tempoväxlingar och övergångar. Samt aktivera bakbenen.
Du skriver att han drar iväg när du rider med "normal" förhållning på tygeln.
Du ska inte ändra hästens tempo genom tygeln utan med sätet.
Släpp efter på tygeln, pilla lite med fingertopparna och inbjud hästen till lite lek med bettet. Driv med skänkeln samtidigt som du sitter djupt i sadeln och lutar dig lite bakåt.
Du vill ju att hästen ska ha maxad energi framåt, utan att springa fortare, därför måste du ge dessa "dubbla" signaler.
Skänkeln för framåt
Sätet för förhållning.
Använder du tygeln som förhållning kommer hästen sakta av eller slänga upp huvudet.
Det är också mycket känsla, du måste känna dig in i hästens naturliga rytm och genom sätet kan du öka eller korta steget.

#14 ska försöka. men vill ha hjälp av min ridlärare med så ska försöka prata med henne till nästa termin. Tack för hjälpen!
Ja, tyvärr kan ju ingen av oss hjälpa dig med din ridlärare, det är ngt du måste göra själv. Me ta med dig alla de bra råd du fått i tråden.
Lycka Till =)

jag har faktiskt provat väldigt mycket av som har skrivit här, just idag. Red mera med sätet än med händerna som jag börjar kalla det. Gick så himlans mycket bättre! Även fast jag red en ponny som är lätt att få på tygeln nudå men hon gick mycket bättre än vad hon brukar med mig. behövde inte ens röra händerna för att få henne att öka eller korta traven eller galoppen! Så bra för det var sista ridlektionen i dressyr för terminen.
#17 men det är ju skönt o sluta terminen när det går bra.
Något som jag gjorde när jag inte fick ordning på vissa saker när jag red på ridskolan var att jag sa till ridläraren innan lektionen var slut att jag ville prata med henne. vilket ofta inte var några problem för då prata hon med mig när de andra skritta av hästarna. Då har man möjlighet att bolla idéer och tankar. Ibland måste man ta rejält med initiativ för att få den hjälp man behöver, eller kanske bara det stöd man behöver för att veta att man är på rätt väg.
Är ett tips bara, sen kan det vara så att DU behöver en viloperiod också litet. Det är inte bara hästarna som måste få vila och låta saker och ting sjunka in :D
#17 låter ju kanon att du märkte av förändringen. Nu vet du bättre vad du ska sträva efter till nästa termin.
Du kan också be din ridlärare att få rida, de lite känsligare hästarna som är lite lättare att få i form, för att bättra på ditt självförtroende.
Alla måste få känna att det går bra ibland annars finns risken att man lessnar och kanske slutar helt med hästar.
Sen är det ju faktiskt så att när man struntar i att rida hästarna "i form" och koncentrerar sig på att rida rätt bara .. Ja då kommer formen av sig själv!
Det är därför man ser så mycket handridning ute, den här fixeringen på att hästarna ska kröka på nacken..

#18 min dressyrtränare brukar alltid ta oss en och en och berätta för oss vad vi måste tänka på, för mig säger hon jämt, du måste ha henne i from/tyglen. Jag fattar inte varför hon jämt säger det när hon märker att jag inte kan på vissa hästar? Ja vet inte om jag behöver viloperioder men det jag vet att jag behöver är ett bättre självförtroende och lätta hästar att rida. Ska rida privat hela sommaren ska ska få ordning på den damen nu.
#19 jag har varit nära att sluta rida 2 ggr och det av olika anlednigar, en av dom var just pga detta.
#20 Jo på de flesta hästar, utom när jag rider Janne. Det funkar inte hur mycket jag än vill och försöker att rida rätt. Han är svår att få i form men jag vill! det är problemet…
#21 Har du ngn bild där du rider honom och inte hoppar?
För på bilden hamnar du i stolsits på rumpan och då låser man indirekt bakdelen. Det är viktigt att sitta på "trekanten" och få skänkeln i rätt läge samt dina armar är rätt raka och gör också att det blir svårare att inverka på en mjukt och elastiskt sätt.
Nu är det en ögonblicksbild du lagt upp så det är ju skitsvårt att gå efter den. men tänk på det när du rider honom nästa gång att sitt på trekanten och inte rumpan. Man säger att man rider med sätet men det är mag och ryggmuskler som egentligen styr det hela.
Hur är det med stödet på yttertygeln?

#22 jag bokstavligen hatar när folk knäpper kort på mig när jag bara "rider", altså inte hoppar. Jag har väldigt svårta tt se på dom bilderna sedan. Men jag har någon när vi hade markarbete för några veckor sedan. En av mina svagheter är yttertygeln. den kan glappa väldigt mycket men jag tränar på det.

#21 men där är ju ett guldläge! där kan du säga att det vet du redan att du måste men du vill veta HUR med just den hästen, vad ska du tänka på? vad är det som inte räcker till? är det sitsen, eller något annat som gör att du inte får till formen, för det ska din ridllärare kunna svara på :D

#26 det ska jag komma ihåg till nästa termin! Tack!

" En av mina svagheter är yttertygeln. den kan glappa väldigt mycket men jag tränar på det."
Där tror jag du kan ha en stor bov i dramat!
Det finns olika teorier kring detta då vissa ryttare gör olika men jag brukar rida mina hästar med stöd på ytter.
Ahh svårt att förklara då givietvis hästen inte ska gå snett utan den går liksidigt men på volten och hörnpasseringar så blir det väldigt svårt att få en rättställde häst om du inte har stöd på yttern.
Jag är emot dubbla signaler då det skapar förvirring. Testa gärna av med att föra fram innerhanden ibland och bevara stöd på yttern.
När jag lärde mig att rida med stöd på yttern så lossnade det sista för mig och hästen gick i kalasform efteråt.
Men som sagt det är sätet som väcker och aktiverar bakbenen. Rid fram och sen fånga upp försiktigt med ett mjukt stöd. På volten om din häst inte vill ta stöd så. Ta i ytter och ställ försiktigt i lite öppna tänk så ska du se att det lossnar. Aktivera innerbak helt enkelt.
Maria kan du förklara hur jag menar, märker att det blir lite blurrigt!
Serpentiner är jätte bra att öva just detta och ställer också krav på dig, du får inte bli stum och hård i handen.

håller helt med dig #30, det är exakt dom sakerna jag tänkte när jag tittade på bilderna i hennes tråd inne på ridsport, och det är såå viktigt det du tar upp.
hästen måste ta stöd och den måste få stöd
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#30 jag trnar på det som sagt. jag vet att hästenmåste ha stöd på yttern men jag är oxå väldigt dålig i höger varv då jag msåte ha vänster som ytter, då kan jag knappt ställa hästen och jag är mycket svargare i det varvet över huvud taget. både i händer, arma och ben. kan aldrig få hästen som jag vill i just et varvet för ajg är så "svag" i det.

#32 jamen dåså, då har du att träna på. när du lärt dig det ska du se att det kommer gå mycket bättre =) finns inga genvägar ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#33 jag borde redan kunna sånt här! fattar vrför jag inte kan. har ridit i 10 år och kan det fortfarande inte? men alla andra i mina 2 grupper kan.
#32 Det låter kanske knasigt men jag skulle nog helt sonika isf strunta i ställningen och fokusera på stödet istället.
Vad händer om du rider med lång inner och normal ytter?
Vad är det som händer i höger? Viker du dig och sitter snett, det gör nämligen att hästen förflyttar sig trots att man med hjälperna ber om annat.. Sen kan också en så enkel grej som att du kikar ner på hästens innersida göra att det blir fel.
Alla har vi en svag sida nämligen också beroende på att vi är höger och vänsterhänta..
som ex så märkte jag igår när jag tömkörda här hemma att det blev väldigt mkt vänstervarv.. har också lättare för vänster..
Så det var bara att medvetet köra höger höger höger utan att överdriva.
nästa gång du rider så kan du i halten testa att ta endast ( i höger varv) vänster tygel, fatta höger också men låt den vara passiv så länge. Sen ser du till att sitta in dig själv helt rakt över, Lägger om båda skänklarna mjukt men driv försiktigt med höger skänkel mot vänster tygel..
Sen kan du försiktigt korta upp höger men håll kvar stöd på vänster..
Sen rider du på lika hjälper men så fort du märker att du tappar ytter så gör du om proceduren.
Det låter omständigt och det blir extremt men det hjälper dig att hitta ytter men du måste möta upp med ben samt sen se till att din häst inte ställer sig åt höger istället..

#35 Jag brukar nästan alltid ha för lång innertygl när jag rider, vet inte hur jag lyckas med det men det gör jag. Har nästan alltid kortare inner. Men när jag sedan kommer ut i höger varv så länger jag yttertygeln för mycket och tappaar stödet. Jag sitter oftast ganska rakt men jag kan "lägga" fram axlarna men inte så att det syns men det känns. Jag har inte tänkt på om jag tittar ner, ibland vet jag att jag gör det men inte hela tiden tror jag.
Ett tips för att stärka dig själv så att du blir jämnstarkare i dina bägge sidor är att börja simma. simma en gång i veckan och minst 2km per gång, mest bröstsim, det stärker bäst och i bröstsim kan man överdriva grodrörelsen så oerhört mycket att man märker om man tappar ett ben eller en arm på vägen. :)
Samt så bidrar simningen till ett bra flås :) Samtidigt som man slipper påfresta leder och så som man kan göra i vanlig konventionell styrketräning…

#37 tyvärr är det lite dumt då jag har en ganska stark astma som inte klarar av simhus :( jag klarar knappt av att bada utomhus i pool utan nästan bara i hav/sjö.
Som du säger så kan hästen gå på tygeln för andra men inte för dig (ta inte detta på fel vis jag vill inte låta elak på något vis). Alltså kan hästen det egentligen det är bara du som behöver lära dig att få ner hästen, och som tidigare sagt - Det är det du har din ridlärare till för! Det är deras jobb att hjälpa dig och se till att de gör det! =) Lycka till!
Hakuna matata!

#39 exakt det jag säger! han kan gå på tyglen med andra men inte med mig, eller det är inte många andra. han är svår men det gäller att rida han rätt som sagt.
och idag när jag red lektion på honom, hoppnign då men när ja värmde upp så försökte ja rida mer med sätet som jag har kommit på, och vet ni vad han gjorde!? han gick inte ner men han sökte och när jag satte mig ner i traven fö att fatta galopp så gick han där, hur snyggt som heltst. Likaså i galoppen! 
Tack allihopa! Ni har fått till det för mig (; har fått mig att tänka om lite =ganska mycket (;
#40 Va underbart!!! Hoppas det fortsätter så och ha med dig känslan och ridningen till nästa gång! Håll oss uppdaterade!

#41 jag ska träna hela sommaren på min medryttarponny, både för mig självo ch för att rida igång henne, senare av sommaren ska jag nog rida igång Janne med (; inget ridläger i år ^^

Om ni vill veta hur det går så kan ni alltid kolla in min blogg :P

till TS
Jag hade ridit mycket serpentiner och åttvolter med honom just för lösgörandet. Skänkelvikningar är bra för att mjuka upp kroppen men det är rätt lätt att hästen försöker komma undan och puttar upp huvudet om den inte är helt med på noterna, och det är ju inte denna ponnyn. Därför hade jag väntat med att jobba med dem tills han är lite mer "med".
Övergångar är som många redan sagt, bra -MEN jag har haft en häst som var väldigt het, och hon blev ännu hetare av att ridas mycket övergångar. Hon stressade ännu mer av det och då blev det bara pannkaka av allt. Nu vet ju inte jag hur het och lättstressad denna ponnyn är, men om han är det så hade jag varit lite sparsam med övergångarna. Övergångar är ju till för att snabba upp reaktionerna hos hästen (och självklart lydnaden) och det kanske inte är det som behövs i detta fallet. men min åsikt är också att om övergångarna ska ge något så ska hästen gå i form när man gör det.
Böjda spår såsom serpentinerna och åttvolterna, eller bara vanliga volter (många, och ofta. men inte 100 varv på samma) kan lossa honom så det är lättare för dig, och han själv förstår att det är rätt bekvämt att sänka ner huvudet. Led runt honom (inte gå brevid utan leda med tygeln alltså), finliret får vänta tills grunden funkar. Viktigt är också att han går fram, inte springer runt men man ser ofta hästar som knappt travar men de böjer på nacken -men det är inte att gå i form. Lite tempo bakom och sen använd den energin.
Nu blev detta rätt långt känner jag och jag har ändå inte riktigt fått fram vad jag ville, men jag hoppas att du förstår.

#44 jag förstår och det har börjat gå bättre, tyvärr har jag inte kunnat testa det på just den ponny jag vill men övar på min medryttarponny som jag rider igång. Ska förmodligen rida igång Janne senare i augusti och då ska jag prova alla tips ni har gett mig i denna tråd :)

#45 Låter bra.. bara att köra på när du kan börja med ponnyn igen

#46 Tack det ska jag göra (;