Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 1528 ggr
exitingsvillemo
2009-07-13 09:43
0

Marknadsundersökning

Skulle vara oerhört tacksam om ni medlemmar ville svara på lite frågor. Dessa frågor är en del av en marknadsundersökning.

Svara så kortfattat som möjligt på frågorna som följer.

Kopiera frågorna och klistra in dom i början på ditt inlägg.

1. Om du får välja, handlar du då dina hästprodukter på webben eller i butik? Motivera varför.
  2. Vad är det första du kollar efter när du går in i en hästsportbutik?
  3. Vad är viktigast? Priset? Kvalitet? Båda?
  4. Är det viktigt för dig att butiken även säljer foder?
  5. Nämn ngt som du idag saknar i butiker eller på webben, som är svårt att hitta?
  6. Hur mycket pengar lägger du i snitt ut på utrustning till dig och din häst varje månad?
  7. köper du hästskor via din hovis eller via butik?
  8. hur mycket av varje sort tycker du är rimligt i en hästsportbutik? Olika sorters pälsglans, hovkratsar, borstar mm ja olika märken liksom.

Ja det var allt för den här gången. Skriv ner vad du tycker och glöm inte att hålla det så kort som möjligt.

Känner du dig obekväm med att svara på frågorna här, synligt för alla, skicka svaren i ett PM till mig, dessa svar kommer inte att publiceras på sajten.

Tack för hjälpen och visat intresse =)

Fiona
2009-07-13 12:44
0
  1. Om du får välja, handlar du då dina hästprodukter på webben eller i butik? Motivera varför. Det beror lite på, om jag bara ska beställa bett eller liknande handlar jag gärna bekvämt på webben. Är det dock större saker & sådant som jag vill känna & klämma på så föredrar jag butik

2. Vad är det första du kollar efter när du går in i en hästsportbutik? Svårt, men om det är några bra erbjudande kanske

3. Vad är viktigast? Priset? Kvalitet? Båda? Priset är viktigast för mig, jag tycker det är roligare att kunna variera sig än att köpa en svindyr sak som man måste slita ut innan man kan köpa ny.

4. Är det viktigt för dig att butiken även säljer foder? Nej, vi köper foder i den lokala Kvarnen oftast eller har eget

5. Nämn ngt som du idag saknar i butiker eller på webben, som är svårt att hitta? Grejer som passar shettis så som benskydd, transportskydd osv

6. Hur mycket pengar lägger du i snitt ut på utrustning till dig och din häst varje månad? Inprincip inget, jag har allt jag behöver till shettisen & araben fick jag med allt jag behöver till. Så det är väldigt inviudellt från månad till månad men det är inga stora summor

7. köper du hästskor via din hovis eller via butik? Via hovis

8. hur mycket av varje sort tycker du är rimligt i en hästsportbutik? Olika sorters pälsglans, hovkratsar, borstar mm ja olika märken liksom. Jag tycker att det är viktigt att det finns i olika prisklasser så som budget, mellan & dyrt. Och att det finns ett brett utbud av saker så man säkert hittar något man trivs med. Sen är det väl kanske lite onödigt med 10 olika sorters hovkratsar…

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

LinaN
2009-07-13 15:13
0

1. Om du får välja, handlar du då dina hästprodukter på webben eller i butik? Motivera varför.

Jag handlar gärna på nätet om jag vet vad jag ska ha. Både nytt och begagnat. Men att gå i butik är ju väldigt mysigt men då man är körkortslös o billös så är oftast webben det säkraste alternativet. Samt att då kan man jämföra priser mellan olika butiker mycket snabbare.

Billiga grimmor är det jag tittar efter. En bra grimma ska passa min häst (Xfull) finnas i minst 4 färger och inte vara dyrare än 50kr. Sen tittar jag på alla dyra täcken och sen brukar ajg spendera rätt mycket tid att bara lulla rundor, klämma, känna och titta på grejor.

Priset är viktigt för mig som student, MEN priset måste verkligen motsvara kvalitén. Jag har blivit så besviken många gånger jag köpt grejor på h**ks, framförallt kläder och lädervaror, de går sönder efter bara några månader… medan de billiga grejor jag köpt på börjes hållt i många många år.

Nej, det är det inte. Däremot vissa mineraltillskott, alger o annat är alltid bra att det finns på butiker. Dock ska de vara i så ren form som möjligt utan en massa onaturliga tillsatser som konserveringsmedel mm.

5. Nämn ngt som du idag saknar i butiker eller på webben, som är svårt att hitta?

Stora storlekar, inte bara i träns utan även i tränsdelar, pannband, nosgrimmor mm. Eller möjligheten att ta in stora storlekar utan att de kostar 400kr för ett träns X-full. Jag skulle aldrig köpa ett träns för mer än 200kr… aldrig för jag anser inte att märkesprylar är värda de pengarna.

6. Hur mycket pengar lägger du i snitt ut på utrustning till dig och din häst varje månad?

allt mellan 50kr-500kr ibland mer. Men det är oftast slit o släng produkter, som grimmor, grimsakft o sånt jag köper regelbundet. Ridkläder blir oftast mina vardagskläder efter ett tag… köper väl nya Ridbyxor en gång var 5e år eller nått sånt oftast för att det inte finns i de färger, skoning och storlek jag vill ha (helskodda grönrutiga med hög midja strl 44 som ska passa en 44! vet ju tex börjes deras Ridbyxor strl 46 är lika små som ett par hööks 40-42 tex)

7. köper du hästskor via din hovis eller via butik?

Barfotahäst. Har inte det problemet ^^ Men generellt så är ju snösulor o sånt billigare i hästbutiker än via hovis.

8. hur mycket av varje sort tycker du är rimligt i en hästsportbutik? Olika sorters pälsglans, hovkratsar, borstar mm ja olika märken liksom.

Jag tycker att 2 märken pälssglans i två olika priskategorier, men de ska vara BRA! Borstar anser jag att de är så pass jämn fördelning i alla butiker, det skiljer oftast en femma eller tia på sin höjd. och fina gethårsborstar o sånt finns numera på börjes för under 50-lappen så jag skulle ju aldrig köpa en för 250kr på hööks tex. Hovkratsar ska vara den vanliga klassiska samt den med borsthuvud på baksidan, fler sorter behövs inte. Men något som jag anser vara viktigt är att en butik ska kunna ta in i princip vad som helst fårn sina leverantörer för att kunna möta kundens behov.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
2009-07-13 16:27
0

Handlar helst saker via nätet. Har mer tid att titta på sakerna och fundera då. Slipper dessutom gå ut bland folk då.

**
2. Vad är det första du kollar efter när du går in i en hästsportbutik?**

Kollar efter ifall de har ett sidepull utan rep för nosen, med läder istället. Sedan kollar jag på vanliga träns.

**
3. Vad är viktigast? Priset? Kvalitet? Båda?**

Priset eftersom jag har begränsad ekonomi. Om alla saker är i rätt prisklass så blir det kvalitet.

**
4. Är det viktigt för dig att butiken även säljer foder?**

Vore ju lättast, då slipper man fara till flera ställen.

**
5. Nämn ngt som du idag saknar i butiker eller på webben, som är svårt att hitta?**

Bettlösa träns i olika varianter.

**
6. Hur mycket pengar lägger du i snitt ut på utrustning till dig och din häst varje månad?**

200-300 kronor kanske.

**
7. köper du hästskor via din hovis eller via butik?**

Via hovis.

**
8. hur mycket av varje sort tycker du är rimligt i en hästsportbutik? Olika sorters pälsglans, hovkratsar, borstar mm ja olika märken liksom.**

Olika prisklasser är viktigast.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
2009-07-13 16:34
0
  • Om du får välja, handlar du då dina hästprodukter på webben eller i butik? Motivera varför.

Jag vill kunna titta på storleken, då oftast de små storlekarna av både täcken, grimmor mm varierar ganska så mycket, och detta ser jag inte över internet. Jag vill även kunna "klämma och känna" på varorna för att konstatera kvalitén.

Har jag sett en sak i butik skulle jag kunna tänka mig att beställa eller om det är saker som är mera praktiska som olika verktyg, smörjfett osv så kan jag lika väl beställa över internet

• Vad är det första du kollar efter när du går in i en hästsportbutik?

Kollar om det finns träns, grimmor och täcken (som jag ständigt är på jakt efter) till ett bra pris. Reahögen är ju även ganska så poppis ;) 

• Vad är viktigast? Priset? Kvalitet? Båda? 

Måste nog faktiskt säga priset då vi har flera hästar och inte har råd med det bästa till alla.

Köper väll inte ett träns som är stenhårt osv, och sakerna ska fortfarande fungera bra (inte skava osv). När det gäller olika produkter för hovarna, pälsglans, myggmedel osv så köper jag det som fungerar bäst och då får det gärna kosta en slant extra då det oftast brukar vara drygt.

• Är det viktigt för dig att butiken även säljer foder?

Nej det är det inte, skulle inte vilja köpa kraftfoder på Hööks som ligger mitt i stan precis utan det är på Granngården jag gör det, om det inte är en butik som ligger lite mer "på landet" där jag gärna ser att de säljer båda delar.

• Nämn någt som du idag saknar i butiker eller på webben, som är svårt att hitta?

Små täcken har varit väldigt svårt att hitta tidigare (storlek 115 och neråt) som passat till småhästar då de oftast är väldigt dålgt npassade, antingen aldeles på tok förstora i bogen och går ner till knäna, eller så sitter de jätte tajt i bogen/halsen.

Utställnings/visningsträns (ovsett ras) som avviker lite från de vanliga ridtränsen är något jag saknar jätte mycket!!!

• Hur mycket pengar lägger du i snitt ut på utrustning till dig och din häst varje månad?

Völdigt, väldigt olika men jag är ingen shoppinggalning som köper "bara för att" uta  jag köper något som behövs.

• köper du hästskor via din hovis eller via butik?

Min hovslagare brukar kunna fixa det mesta till mina hästar som hon skor regelbundet och har då ett litet "lager" åt mig på antingen vanliga ridskor eller släta lite smalare travskor.

Ska jag ha lite mer "special" så köper jag oftast i butik.

• hur mycket av varje sort tycker du är rimligt i en hästsportbutik? Olika sorters pälsglans, hovkratsar, borstar mm ja olika märken liksom.

Det ska finnas ett gott utbud av utrustning både till hästen och dig i olika prisklasser (budget till lyx), medan saker som alla har samma funktion som ovannämnt t.ex hovkrattsar behöver ju bara finnas i en "utgåva", både med och utan borst, men inte 3 olika med borst.

Hakuna matata!

HannaT
2009-07-13 16:49
0

Helst i butik, då det känns säkrast att kunna se hur varorna verkligen ser ut och känns. Men vet jag vad jag ska ha beställer jag gärna över nätet.

Erbjudanden. Annars kollar jag ofta på schabrak och täcken.

Hittar jag något som är billigt med bra, tex ett visst scahbrak, då köper jag det i flera olika färger. Så både och. Har som student inte råd att lägga ut hut mycket pengar som helst på hästgrejer, men kan då och då köpa något lite dyrare.

Nej.

5. Nämn ngt som du idag saknar i butiker eller på webben, som är svårt att hitta

Kan inte komma på något.

Ca 50 - 300.

7. Köper du hästskor via din hovis eller via butik?

Av hovslagaren.

8. Hur mycket av varje sort tycker du är rimligt i en hästsportbutik? Olika sorters pälsglans, hovkratsar, borstar mm ja olika märken liksom.

Olika prisklasser är det viktigaste.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.