Allvarlig brist i ridningen
Jag har en otroligt stor brist i ridningen. Jag har jättesvårt att känna om hästen går i form. Jag kan i pricip inte alls känna det. Hur ska det kännas och vad kan jag göra åt att jag inte känner det?
Jag känner det jättetydligt i min bomlösa sadel och när jag rider barbacka. I vanlig sadel har jag inte hunnit prova ordentligt ännu, för när jag red i riktig sadel förr så kände jag inte det och då fuskade jag ner hästen har jag insett. Hästen knäppte av i nacken och gick i "form" tyvärr så lär man sig inte rida ordentligt på ridskolor…. :S
Men nu med min unghäst så känner jag direkt, man känner nästan hur musklerna rör sig under rumpan på en. och att hästen lufter upp en med musklerna.
Nacken är nödvändigtvis inte på rätt ställe, men man känner i rygg o bak att det händer mer bakom och under en.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Rida, rida, rida och träna mycket för instruktör. Finns dessvärre ingen annan genväg… :/

Det är lite från häst till häst oxå. Vi har en hemma där skillnaden VÄLDIGT tydlig. När han inte jobbar i form så kan det kännas som om att man sitter på en tusenfoting eller åker pulka ner för en trappa. Men när han väl jobbar, är han som en dröm att sitta på, mjuk, ryggmusklerna höjs och man sitter bara och njuter…
Okej tack för tipsen
Det sätter jag lärde mig på att känna och att känna igen är att jag försöker få ner hästen på tygeln och få den att arbeta, och när jag tror hästen gör det så säger jag till min medhjälpare (som är kunnig ryttare och ser om hästen går i form eller inte) att jag tror hästen gör det och denne berättar för mig om den faktiskt går i form eller inte. Gör den itne det så ber jag h*n berätta för mig när hästen väl gör det och jag försöker känna efter vad skilnaden är och upprepar sedan "övningen" vare sig jag hade rätt eller fel.
Men man brukar kunna se när hästen sänker halsen och nackmusklerna breddar sig lite, och man känner att man har en bra kontakt med munnen utan att släppa helt eller hålla stenhårt och man känner att hästen kan gå lite mera samlat och den vilar lite mer på steget.
Övning ger färdighet!
Hakuna matata!