Håller axlarna ojämnt
Jag sitter väldigt snett med axlarna när jag rider, vänstra axeln är alltid länge ner än den högra…
Jag och min tränare försöker träna bort det men hela tiden så åker den ner och när jag väl tar upp den blir det jättekonstigt xD
Jag har börjat med att alltid bära väskan på vänster istället för höger för att motverka det, men jag undrar on ni har några bra tips på att komma med axlarna i samma nivå?
Jag har provat att rida med pisken mellan händerna, det hjälper just då och en liten stund efteråt men sedan blir det exakt samma sak igen..
Händerna är i samma nivå men axlarna är sneda xD
Här är en bild från i sommras, den enda bra bild jag hade, men här syns det tydligt!
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Stretching! Före och efter ridningen. Stretcha/värm upp axlarna. Stå framför en spegel och träna på att känna och se när axlarna är i våg och jämna.
Jag har haft problem med att jag viker mig i sidan, det har jag fortfarand emen det börjar bli bättre. :D Just genom att jag stretchar och sträcker ut ordentligt, o det gör jag innan jag går o lägger mig, och borde göra innan jag kliver upp på morgonen. Stertchar även magmusklerna långdledes, så att säga, från bröstkorg ner till pupisbenet. o det ahr hjälpt massor :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

De som jag kan se är att du viker dig i sidan. Tänk hela tiden på att sitta mitt över hästen o följa färdriktningen med kroppen. Jag hade jätte problem förut att jag vek mig på volter, då fick jag träna på o sitta motsatt så länge, dvs vrida mig åt fel håll nästan. Men du viker dig utåt, iaf en ligt denna bild.
Bra att du tagit hjälp av en tränare. Hur ofta rider du för tränaren? Är du jämn i kroppen eller är de ett fysiskt "fel" eller bara något du "kommit på"?? (missförstå mig rätt, dvs kroppen kommit på för att antagligen avlasta)
Har du kollat ryggen?
Jag upptäckte min skolios för 4 år sedan när skolsköterskan undersökte mig. Sedan dess har min rygg bara vuxit mer och mer snett och jag är idag 40 grader sned (gränse för steloperation i ryggraden går vid ca 45 grader). Nu har jag vuxit klart och blir nog inte snedare, men det är smärtsamt att vara så sned och man måste hela tiden anstränga sig hårt för att inte luta när man sitter/går/rider.
Du kan ju faksitk vara lite sned i ryggen? De flesta människor är det. Mina axlar är inte i samma nivå.
De andra ger jättebra tips tycker jag! Jag själv hade jättesvårt att sitta jämnt och rakt i sadeln eftersom jag är så pass sned, men jag kämpade och kämpade och det gick bättre i slutet (nu rider jag inte längre då min medryttarhäst inte finns mer).
Lycka till :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack för tipsen! Jag brukar försöka kolla i spegeln i ridhuset så jag sitter rakt så ofta jag kan.
#1 Ska börja stretcha! Har inte tänkt på det innan, dum som jag är.
#2 Jag brukar vika mig i volterna eller "luta" innåt i dem ibland så det gör ju knappast saken bättre ;)
#2 och #3
Jag är helt rakryggad eller vad man säger. Kollade ju ryggen när jag gick i högstadiet som alla andra och då var det inga problem och jag tror knappast jag har växt sedan dess.. Så det är inte problemet åtminstone.
Attlid föresten, hur pass ont har du i ryggen :/ Låter inte kul i alla fall!
/ ElinH
#4 Vad bra!
Jag har i princip lite ont hela tiden och eftersom revbenen är knasiga kan jag inte ligga på rygg för långa stunder heller för då trycker de så det gör ont.
Får ont efter att jag gått/stått länge, ridning var det enda som faktiskt inte gjorde ont (simning är också skonsamt men jag hatar att simam :P) - så jag längtar tills jag sitter på Wildas rygg kan jag säga!

Lite off topic, men har någon provat en sån där "sits"båge? En sån där man hakar in armarna i och som går i en båge runt ryggen? *svammlar*
En sådan kanske TS skulle vara hjälpt av om dom nu fungerar som reklamen säger..
Gör halt med jämna mellanrum och dra axlarna till ytterlägena och sen slappna av. Alltså, så långt upp, ner, bakåt och framåt du kan utan att det gör ont. Brukar jag göra när jag tappar koncentrationen och blir spänd, kanske funkar för dig också, för det går nog att misstänka att det handlar om spänningar någonstans för dig.
#7 såg sånna på tradera… tycker de verkar skumma. Ett rispö ger ju med sig OM man är på väg av hästen, tror inte dessa gör det på samma sätt…
Du kan också när du sitter på hästen dra fram axlarna så långt du kan, kuta med ryggen samtidigt, dra sen axlarna så långt bakåt du kan så att det känns nästan som om du nuddar skulderbladen mot varandra.
knip upp axlarana mot öronen, håll ett par sekunder, eller räkna till 10, släpp efter, dra upp bara ena axeln och låt den andra hänga räkna till tio och byt axel, dra upp bägge och gör om samma procedur ett par gånger… Det slappnar av. Glöm inte att andas!
Det är väl de tipsen jag kan komma på såhär nu när jag funderar.
Att axlarna är sneda beror nog på (som några redan sagt) att du viker dig i sidan, eller att du sitter snett i sadeln. Försök korrigera det först så kommer väl axlarna tillrätta av sig själv efteråt..
Tack för alla tips :) Ska testa stretching och de olika "övningarna" ikväll när jag rider!
/ ElinH

#3 Fick inte du korsett när du var så sned???
Jag har också skolios och den upptäcktes när jag var ca 6 år. När jag var 9 fick jag korsett och hade den 23h/dygn tills jag var 16. Och jag var inte så sned som du är, men hade nog blivit utan korsetten…..
mina axlar är sneda pga skoliosen + att på höger sida är 2 revben hopväxta och på vänster sida har jag ett extra revben
-så det är rätt snett. har även en krök uppe i nacken och det saknas en disk mellan 2 kotor så de ligger rakt på varandra. Har också rätt ont i ryggen, men att gå till naprapat har hjälpt mig. Gick till samma som min chef när jag jobbade som hästskötare då det tunga jobbet gjorde ryggen rätt arg.. men efter behandling hos henne så var ryggen ok i ca 3v i taget iallafall.
#12 Jo jag fick korsett men jag fick fruktansvärt ont av den och kunde inte leva normalt så jag orkade inte med den fysiska och psysiska pressen att behöva ha den så mycket. Så nu är jag sned och funderar på att operera mig i framtiden istället.

#13 ah, förstår det. Det är ingel behaglig behandling direkt. härliga blåmärken får man. De pratade på att steloperera nacken på mig, men verkar strunta i det.
#14 verkligen inte, usch!
Nä min läkare rekommenderade mig inte operation men vi får se hur det blir i framtiden, vore skönt att slippa lite av värken.

#15 ja, musklerna blir ju lätt inflammerade eftersom de hela tiden är spända. Men en omgång hos en naprapat som klämmer lite kan vara skönt. själva massagen är ju inte direkt avslappningsmassage, men det lossar upp det lite.
Kan hjälpa inför ridningen :)
tänkte på det. om du sitter mkt vid datorn, jag insåg häromdagen när jag red att jag nog inte är sned i bäckenet utan att min snedhet kanske rentav sitter i axlarna så när jag sitter med dem "rakt" så blir bäckenet snett men när jag sitter rätt med bäcken så blir axlarna snea.
min högra axel är framskjuten någon cm, pga att jag sitter inte alltid ergonomiskt vid datorn. utan litet snett o vridet. kände detta då jag blundade i sadeln, och även senare när jag stod på plant underlag och kände efter.
ska försöka stretcha ut bröstmuskulatur och axlar/skuldror för att få något rättare på det.

#0 Lite styrke träning av rygg- och magmuskler skulle nog inte skada. Jag borde göra det för att bli jämnare stark när jag rider, man har en tendens att vika sin svaga sida för att kompensera.
Hoppas att det löser sig!
#16 Har gått hos osteopat som fick min undre böj flera grader rakare tack vare sina metoder, och han sa själv att han hade kunnat räta ut min rygg väldigt mycket. Men det kostade 500:-/gång och mitt försäkringsbolag vägrade betala det, så vi hade inte råd att fortsätta…
#19 dålig stil av försäkringsbolaget…. dina följdskador/sjukdomar kommer ju bli dyrare liksom :S

#19 Ja, min naprapat kostar också 500 per gång.. Men du, har ni då bett försäkringsbolaget betala de behandlingarna?
Jag har fått ersättning av mitt försäkringsbolag -inte direkt till behandlingar, utan de pengarna gör jag som jag vill med.
Då gick vi tillväga såhär; kontaktade först försäkringsbolaget som ville ha ett invaliditetsintyg. Sen gick vi till min läkare som utfärdade ett sånt. När jag väl fick det skickade vi in det till försäkringsbolaget så att de fick kolla på det och bedöma.
Allt detta tog nästan ett år, med väntetider på sjukhuset och allmän slapphet från läkarsekreterare som slarvade bort pappren och så…. Men till slut blev jag uppringd av bolaget och de bedömde mig till 5% medicinskt invalid och jag fick 61 500 för det..
#21 Det var så vi också gjorde, fick avslag.

#22 What?! dåligt! du har ju värre rygg än mig…….
#23 Ja, det var trist att få det rakt i ansiktet när jag fått veta att jag kunnat bli rak(are) md behandlingen. Får se om vi försöker igen om ett tag!