galoppombyte i körning
Är det ngn som kan förklara hur man får till ett galoppombyte när man kör?
Lägger man bara om pisken samt ställer lite åt höger/vänster?
Eller har ni helt enkelt olika komandon för höger resp. vänster galopp?
Om jag kör i höger varv på en volt, så visar jag Bill att han ska hålla uppe höger sida genom att dutta med pisken på höger sida. Sedan när jag ska över till vänster volt så håller jag han lite rak innan jag går över i vänster varv, samtidigt som jag visar med pisken genom att dutta på vänster sida att det är vänster sida man ska till och hålla upp. Då byter Bill galopp. Genom att alltid va steget före och visa med pisken åt vilket håll man ska så är det lättare för hästen att byta varv genom att den är förberdd. Detta har man mycket nytta av när man kör precision och maraton. Hästen vänder smidigare utan att man måste dra i hästen och visa. Då kör man inte ner koner och i hinder då hästen inte flyter ut. Hoppas du förstår lite grann om i allafall hur jag gör. detta har jag fått lära mig av Marie Kahrle. Dte krävs även att man har tränat länge och att hästen är stark att böra runt sig.
#1 tack så mycket för dom bra tipsen =) Ja du och Bill är ju verkligen ett ekipage att se upp till =)
Hur gör man tex med förvänd galopp? Eller galoppombyte på rakt spår. Eller är det överkurs på körningen?
Jag har ju precis börjat lära mig om körning, efter att ha varit dressyrryttare i många år och jag tänker som så; Allt du kan göra på hästryggen borde du ju kunna lära dig att göra i en rockard. Men jag kanske ställer alltför höga krav då
Nu är jag ju inte där än, att jag har användning för galomombyten, men en dag… =)
#2 det finns de som har hästar som gör levader och passager/piaffer osv i vagn (kankse inte caprioler då ;P) så nog går allt man gör på hästryggen att göra med vagn, ja förutom hoppning då kanske, o cavalettiträning blir nog rätt obehagligt ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#3 jag funderar på sidvätesrörelser också
borde ju vara ganska svårt att utföra med vagn
Man kan säkerligen få till en mindre tvärning (på lång sträcka) men ingen rid-skänkelvikning direkt
#4, Nej det går ju inte att få den tvärningen i körningen som det går i ridningen, men det går faktiskt bättre än man tror i vagn endå. 
Vet dock inte hur jag ska förklara hur man gör för att få till sidvärtsrörelserna i vagn, men min lillkille fixar små tvärningar i alla fall. Galoppombyte har vi inte kommit till än 
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#5 kan du fixa nån som filmar er? hade vart jättekul att se litet olika körningsmoment :D kanske även från själva kuskbocken så man ser hur pisken rör sig å så!?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5, Ja det kan jag säkert göra någon gång, men det får nog vänta ett par veckor. Ska få en AR-kurs för hand med lillen på måndag, så vi inriktar oss bara på det just nu. Tihi. 
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."