Lämpligt med spö?
Jag har funderat litet nu när jag ridit min unghäst om när det är lämpligt att börja rida med spö, både i paddock och på uteritter i skogen.
Mitt största huvudbry är det att jag är rätt svag i muskulaturen och är rädd att spöet kommer göra mig bekväm och lat så jag itne kommer använda benen ordentligt för att jag använder spöt hela tiden.
Änsålänge så har vi inte gjort några avancerade rörelser, vi är fortfarande i stadiet enkla ridvägar, skritt, trav, övergång från skritt till trav och ner igen samt halt. Så inget sidvärtes alls ännu.
Men vad säger ni? Jag känner att det är en rätt väseentlig fråga för min del, då antingen bär det eller brister med spö.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag rider alltid med spö och vänjer in unga hästar direkt.
Använder för att "komma åt" samt för att förtydliga en hjälp.. Tycker det är ypperligt att peta till lite om inte det svaras på en hjälp på en gång. Man ska inte sitta och nöta med skänkeln..
Jag menar också "peta till" och inte slå, utan lätt beröring räcker..
Jag använder inte spö vid annat än longering och annat arbete ifrån marken, då använder jag spöet som en förlängd arm.

Jag börjar alltid med spövänjning i stallet, drar det på kroppen (på hästen, alltså!) och lär ut "gå undan för tryck" med spöet genom att ställa mig framför hästens huvud och peta med spöet i skänkelläget från ena sidan, sen byta till andra sidan när jag får önskad effekt. Hästen ska flytta sidvärtes ifrån spöet utan att man behöver göra annat än dutta med det. (Spöet är ju alltid en förlängning av armen, inget annat.)
När det är gjort så är liksom spöet avdramatiserat och då kan man ha med det i ridningen eller körningen eller på promenader utan att hästen undrar vad det är för nåt och hur det funkar. Då blir de heller inte rädda när man använder det. (Återigen, som ett hjälpmedel dit händer och skänklar inte når.)
Jag tycker helt klart att du kan börja nu, idag. Ju tidigare desto bättre.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Han är ju van vid spö och inte det minsta spörädd! (se film) så att ha ett i handen när jag rider är nog inga problem överhuvudtaget.
#2 jag har mycket av den AR's filosofi om spö, det är en förlängd arm som man kan använda både från marken och från hästryggen, den enda gången jag skulle använda spöt för att slå är om hästen fryser mitt på 45:an och vägrar gå och det kommer en lastbil. Då skulle jag larma till för att rädda livhanken på oss.
Men i övrigt så brukar det räcka med att knacka med spöts ända litet på honom så flyttar/lyfter eller reagerar han. och sitter jag på kan jag itne riktigt nå ner till benen utan ett spö.
Får fundera mer på saken….
((Glömde lägga till filmen men nu är den här! :D))
#4 Ja, i ett sådant läge skulle jag också vilja ha ett spö i handen. :P
#4 ""jag har mycket av den AR's filosofi om spö, det är en förlängd arm som man kan använda både från marken och från hästryggen, den enda gången jag skulle använda spöt för att slå är om hästen fryser mitt på 45:an och vägrar gå och det kommer en lastbil. Då skulle jag larma till för att rädda livhanken på oss.
Men i övrigt så brukar det räcka med att knacka med spöts ända litet på honom så flyttar/lyfter eller reagerar han. och sitter jag på kan jag itne riktigt nå ner till benen utan ett spö.
Får fundera mer på saken…."
Precis den formen av spöhantering jag menar.

Tycker du att du behöver ett spö när du rider? Vad vill du uppnå med spöet i ridningen så som den ser ut idag? Jag bara frågar alltså, för att utröna om det ens behövs ett spö. Jag har inte ridit med spö på flera år, däremot har jag alltid spö när jag kör eftersom man saknar skänkel och vikthjälper då.
www.stuteriprecious.se
#7 Ibland känns det som om jag behöver litet extra hjälp med skänkeln, eftersom jag själv inte vet om jag orkar hålla om, eller knacka med hälen en eller två gånger (som när han håller på att gå tvärs över vår stackars ridkompis o hennes häst) för jag vill ju inte sitta och lastbilsköra i tyglarna direkt…. o bara ta ledande tygeltag.
Men jag får nog ta och känna mig fram helt enkelt…. testa o se om det känns bra o att jag inte "missbrukar" spöet bara för att jag har svaga skänklar.
#8 Det finns ju de som endast rider med spö pga handikapp osv..
Det skadar ju inte honom utan bara förtydligar, det kan också leda till att du får en häst som är väldigt känslig för skänkeln sen om du förstärker när han inte lyssnar på ett lätt tryck med skänkeln..

#8 Är det skänkeln som spökar för er så hade jag hellre satt på mig ett par rundade sporrar och skänklat försiktigt med, så att han lär sig vad en skänkel vill. Att lägga spöet mot skänkelläget när du sitter på ger nog ingen direkt effekt om han inte redan vet vad en skänkel är och hur man "ska" reagera mot den. Du kan heller inte "hålla om" med spöet som skänkel utan att sitta och dutta dig fördärvad, varför sporrar borde vara bättre.
Vet att många tror att man måste/kommer att sparka hästen i sidorna bara för att man har sporrar, men de är också hjälpmedel på samma sätt som pisken fast till skänkeln istället för armen. Löst pickande med sporrar är bättre och tydligare än en häl som trycker och trycker utan effekt.
Eftersom Harry är så pass ung så tycker jag personligen att det är bättre att ge honom en tydlig start så att han redan nu lär sig skänkelns betydelse, istället för att försöka om och om igen med hälarna utan rätt effekt.
www.stuteriprecious.se
#10 skänkelns betydelse har vi ju tränat från marken, trycker jag honom i skänkelläget så flyttar han sig. och jag använde PNH's "fas"-tryckande jag börjar lätt o sen blir det hårdare o hårdare tills jag får en effekt.
Men jag förstår ditt resonemang med sporrarna, men då kommer nästa tanke. Hur fasiken ska jag lyckas med det? jag har pga dålig muskelstyrka inte helt o hållet stilla skänklar. Så jag blir väldigt osäker vid tanken att rida med sporrar. Har ridit med sporrar 2-3 gånger.
Annars så märker jag ju att när jag verkligen använder klacken på skon, alltså kanten på klacken så svarar han direkt. men en omhållande sidförande skänkel är inte lika tydlig.

#11 Du får helt enkelt träna dig själv vid sidan av!
Jogga, armhävningar, sit-ups, stretching m.m. Det är inte det allra lättaste att rida balanserat men ju mer man tränar sig desto bättre blir det. Att hålla skänkeln stilla är liksom A och O för all ridning, så det är nog bara att bita i det sura, asså… 
Men oavsett om din skänkel ligger still eller inte, rör den vid hans sidor även när du inte skänklar? Det kan vara en del av problemet, i så fall, att din fot mer eller alltid är där och rör vid honom. Då är det naturligtvis svårt för honom (som är så ung) att hålla isär när du skänklar och vill ha en effekt av skänkeln och när du inte vill det. Genom sporrar blir det återigen tydligare på alla plan.
www.stuteriprecious.se

#11 ser du bara till att tån pekar framåt så går du ju inte emot med sporren även om benet inte är helt stilla =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#13 det är det, när pekar tån framåt? när jag sitter på hästen så pekar mina tår i samma vinkel som mina knän pekar ut från hästen. Om jag försker vrida in tån då får jag vansinnigt ont i hela underbenen, från knän ner till fotled. Och om jag då tar och tittar i min bok om centrerad ridning (som hjälpt mig sååååå många gånger) så ska tå och knä peka i samma riktning för att man itne ska skada sina ben/leder.
och min trial and error erfarenhet har varit sådan att när en ridlärare säger åt mig att jag ska ha mina tår pekandes rakt fram så skiter jag högt och heligt i det, min ridning ska inte gå ut på att jag ska få mer ont i min reumatiska/fibrokropp. Då motverkar ju ridningen den "friskvård" jag får.
Men jag får fundera på saken, idag är jag kanske emot ideen något men om nån månad eller så så har jag kanske både testat och kommit fram till att det antingen fungerar eller ej.
Får du ont i själva höften/bäckenet? För vridningen ska ju ske högre upp egentligen..

#14 Friskvård innebär ju inte att du ska vara som du är, utan att du ska bli mer tränad och mer rörlig så att du slipper få ont av att din kropp blir förslappad.
Det är ju skillnad på träningsont och fibro/reumatiskt ont. En otränad kropp GÖR ont att träna upp, även om man tar det långsamt, och kanske framförallt om man redan har smärtor i kroppen, eftersom muskler och ledband anpassar sig efter den motion kroppen får. Är det oftast ingen träning alls så är kroppen anpassad efter det och då gör det ont att börja träna regelbundet igen. Men det går över om man är konsekvent. 
Precis som #15 skrev så ska vridningen komma ur höften, vilket är skitsvårt om man inte har lyckats "vrida rätt" förut. (Jag vet för jag har ett väldigt stelt bäcken och förkortade muskler i ländryggen som ställer till det för mig när jag försöker "öppna mig" och sitta rätt.) Men träning ger färdighet, LinaN, så ge inte upp! Men du får nog skaffa en sadel (för du rider barbacka, eller hur?) om du ska få till din sits rätt. Man hamnar nästan alltid i bakvikt när man rider barbacka och då petar benen åt alla möjliga håll för det mesta.
www.stuteriprecious.se
När man vrider om benet så hamnar man automatiskt på trekanten också..iallfall gör jag det..Så hela sitsen blir mycket bättre.
#14 Att skilja på träningsont och bara rent jäkla tokont kan jag göra ^^ och det är kanske som ni säger att jag itne får med vridningen i höfterna, men själva smärtan kommer i knän och fotled när mina tår ska peka rakt fram.
När jag rider barbacka sitter jag ganska så rakt, letar lite efter känslan av att "hänga i skrevet" för då blir man inte lika baktung. Är noga med att känna mina sittknölar när jag rider. Har en bild här när jag rider med sadeln från häromdagen, men stiglädrena vart alldeles för långa för jag hade inte fler hål. Men nu har jag gjort fler hål men glömde beräkna det att mitt vänstra ben är litet längre så sitter hålena exakt för varandra så får jag ont i vänster fotled. så ska sätta ett nytt hål en cm längre ner o se om det hjälper för jag hamnar snett.
Behöver verkligne någon som kan stå o skälla på mig när min hållning går åt fanders.
#28 Då kommer min spontana tanke/fråga.. Det är benet som är längre, du vet det säkert, även när du står osv?
Tänkte så att du inte får känslan av att det är längre och måste ha olika längd på lädren endast när du rider..
På bilden ser man att du vrider hela benet och inte bara knä och fot.
#19 Jag har alltid fått ont i det benet oavsett om jag ridit dressyr eller hoppat, sålänge jag har stigbyglarna i samma hål. har jag dem i samma hål känner jag mig dessutom sned. att jag lutar till höger.
Men av hästen så känner jag ju att jag får ont i höfter/knän/fotled när jag går mkt. Eller står (vilket man gör en del när man är vikarie inom vården) Rider jag brukar smärtan i höfterna ge sig väldigt snabbt och jag blir smärtfri i höfterna.
Hur menar du med att jag vrider hela benet? menar du det som något bra eller dåligt?
Jag skulle tippa på att du har vippat bäcken då med.. Då upplever man att man sitter snett och det blir att man viker sig i midjan. En följd blir också att ena benet hamnar längre ned.
Jag är själv sned efter de två senaste barnen och måste träna upp detta innan jag börjar rida ordentligt igen..
Upplever du att Harry gärna går åt något håll osv?
Jag menar att du vrider benet så att knä och tå pekar utåt.. Om man skulle lyfta ditt ben i lårhöjd och vrida det så att mer av insidan av benet ligger an mot kåpan så hamnar dina tår mer rakt fram..
#21 inte direkt, dock så är han hårdare i vänster sida när man vill böja eller svänga till vänster exempelvis. Och annars så är väl det enda jag märkt är att när vi red snett igenom sist. Från ett vänstervarv till ett höger så snedda han en massa igenom sista svängen. Men det tror jag mest berodde på att jag inte orka hålla ut honom med höger ben.
Får prova mig fram litet nästa gång jag ska rida…. har ju inte så mkt utrymme till att sitta fle på i den sadeln direkt. Har stöd både fram o bak ^^
#22 Fast har du problem med att du inte kan vrida benen så tårna pekar åt rätt håll kanske sadeln kan vara lite bov också?
Jag red med spö första gången i torsdags, hon trilskades med bogarna och ville inte alls flytta sig så som jag ville… Och det funkade bra, så det får nog bli till att skaffa ett trevligt dressyrspö på Euro Horse :)
Jag hörde en komentar, som från början tydligen ska ha kommit ifrån en stor tränare.
Man ska sitta på det främre hålet
(till tjejer menat då) vad killarna ska sitta på, tänker jag inte spekulera i, men det borde göra gaska ont

#21 nu när du säger det så tror jag att vippat bäcken är exakt vad jag har. jag upplever att jag sitter snett när jag sitter rakt och har fått jobba jättemycket med detta. finns tydliga tecken så som att högerfoten gärna pekar rakt ut, jag får ibland en känsla av att jag helt omöjligt kommer klara av att fatta galopp i ena varvet eftersom benen inte är jämna och att känsliga hästar går på dubbla spår.
Har jobbat bort det mesta nu under hösten när jag haft tid med grunderna ordentligt. är jämnare nu och kan numera sitta ner i traven =)
Lina, ta tag i ditt ben (ända uppe på låret) och vrid runt det med handkraft tills tån pekar rakt fram, nästan in mot hästen och släpp sen benet. känns jättekonstigt men det är bara att bita ihop, det blir bättre! =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#23 har inte hunnit prova att sitte mer än med arschlet rätt ner i sadeln så jag får nog ta o testa mig fram litet först innan jag skyller allt på sadeln. och sen vet jag att jag har ont i kroppen, men att smärtan nästan helt försvinner på hästryggen, men snedheter/stelheter fårn marken hänger ju med ändå.
Ska be min svåger massera mig och se vart mina största problem sitter, han är utbildad massör. o testa att sitta annorlunda i sadeln ^^
#24 Om man anstränger sig lite kan man känna tre punkter i en trekant som man "ska" sitta på enligt en tränare jag hade förut. Sittbenen och nåt mer jäkla ben som sitter längre fram och mer i mitten :P Hur det går för er flickor vet jag inte, men jag klarar av det fint ;)
Förstår inte det här med att nästan alla, både tjejer och killar, tror att man tokmosar kronjuvelerna 

Det är pubisbenet/skrevet längst fram och sittbenen man pratar om att man ska sitta på i en triangel.
#27 sitter man på koddarna sitter man fel! Det sa alltid nån som jag knappt minns vem det var längre. För om man är karl o sitter på kulorna så har man hamnat väldigt i framvikt o verkligen hänger i skrevet ^^
så man ska alltså sitta som i den här bilden, det röda markeringarna visar blygdben och sittknölar.
Oh, påminner mig om en sitsdisskusion på ridsport för ett par år sen eller nåt… Någon hade en klockren beskrivning som jag dock inte minns helt, men det handlade om att suga tag, eller liknande… Någon gamling med bättre minne än mig? :)
#27 vi är ju bara rädd om dom 

Jag använder aldrig spö på min ponny oavsett ridning eller tömkörning, då jag inte tycker det behövs..
Dock om jag rider nya hästar o kanske rider ensam så kan jag ha ett spö som extrahjälp om det skulle visa sig att det behövs. Speciellt om man rider ut, är ju inte så kul om en häst skulle börja bråka på vägen vid bilar o så..Så det är mest än säkerhetsgrej.=)
En del hästar kan ju behöva lite extrahjälp med om man tex ska göra skolor o sånt=)

Personligen rider jag så gott som aldrig med spö, tar det till hjälp vid träning av piaff som exempel, men bara under de första trampen så hon förstår vad det är frågan om, därefter lägger jag det ifrån mig och fortsätter utan.
Jag tycker du ändå ska lära din unghäst att svara för spö, då det kan komma till användning längre fram i utbildningen vid exempelvis sidförflyttning, men det som är viktigt är ju att han alltid lyssnar för skänklarna.
Det är bra att användda som förstärkning ibland, men det är inte så kul om hästen lär sig att den inte behöver gå framåt så fort man inte har spö..
#33 nej det är ju det jag också tänker på ^^ ha nska ju gärna gå även man inte har spö. dock fick jag låna spöt av tjejen jag red ut med idag när han började fjanta (skulle ut i åkern o rejsa hade han fått för sig) så jag använde spöt för att rama in honom.
Och jag märker nu att han börjar svara mer o mer för sidförande skänkel, det är inte mkt men det är iaf ett framsteg. Idag vart han pigg o framåt hela ridturen o skötte sig superbra ^^
Sen fick jag ridit en annan häst idag, en rejäl bit nordsvensk och jag hade hela tiden oerhörda problem med att få ont i kroppen. spec i höger sida i höjd med revbenen, det tog ett tag innan jag klura ut att jag måste vika mig i sidan åt höger, vilket jag känner att jag gjorde litet nu med när jag skrev…. så ska försöka få ordning på det… känner itne av det när jag rider på harry men kan vara något som bara kommer fram med den hästens snedheter…. Men nu är jag iaf medveten om problemet.
Testa även att sitta annorlunda, sitta mitt på muffen, och när jag känner att jag hamnat bakåt så reser jag mig i sadeln och kniper/vrider in knäskålarna mot hästen och sätter mig ner, då sitter jag rakare och får inte lika ont.

#14 Jag har ledverk, och jag kan säga att sen jag lärde mig att inte bara vika fotleden, utan hela benen, dvs så att både knän och tår pekar framåt, så har jag haft lite mindre ont, åtminstonne i benen då, eftersom att jag byggt bättre muskler, så det var en lite halvtaskig ursäkt, skämt åsido. ;)
nu har inte jag läst vad som står nedanför 14, så jag har ingen koll på vad som blivit skrivet senare.
jag förstår dock att du inte vill utsätta dig för smärtan, för jag håller med om att det är totalt fruktansvärt. men som sagt, det enda som hjälper är att bygga muskler. vilket också känns hårt. haha xD

TS
När jag red in min unghäst började jag utan spö, men började ha med ett kort spö när vi började lära henne trava med ryttare. Detta för att slippa banka på henne och göra henne skänkeldöv. Man kan inte begära att en unghäst alltid ska förstå skänklarna och då tycker jag att det är bättre att ha ett litet spö och förstärka med när hästen inte förstått första eller andra gången, istället för att sitta och sparka på den tills den fattar. Givetvis använder jag rösten med, men man kan inte heller sitta och smacka som en tok hela tiden.
Därför har jag haft med spö tidigt, och som det är nu så kan jag rida med eller utan spö -hon har alltså inte vant in sig på att bara gå vid pisk. (lite grovt uttryck, men jag hoppas ni förstår).
minns inte längre när jag började rida med spö. men ibland har jag med det o ibland inte. o jag använder det ytterst sällan ändå så jag är nöjd på det hela taget ^^