läste om det… mkt otrevligt!

De där låter som de hästarna på en ridskola här fick för några år sen. Kommer inte ihåg så mkt om de men de va nå liknande iaf, flertalet fick avlivas
#2 Ja just det! Kom de ngnsin på vad det var samt vart det kom ifrån?
Det var ju jätte hemskt samt det var väl rätt många hästar de fick avliva?

#3 Vad jag min så misstänkte de fodret men om de va de vet jag inte. Ja de va iaf flera hästar, ska se om jag hittar nån gammal artikel om de
Du kanske skulle tipsa myndigheterna om det. Så kan de kanske köra analyser mot det de hittade i östersund.
Måste ju nästan vara fodret, var det en regnig period före uppe hos er också?
jag fortsätter med hö känner jag!
För ca 10 år sedan hade vi en mycket tragisk händelse. Vi hade fått hö som var "torrt", det hade legat ute på åkern någon vecka i gassande sol och bonden tyckte det gick aldeles utmärkt att sälja till oss.
Dess värre så hade ju då inte toxinerna som bildas i höet hunnit försvinne och det är därför skulltorken 1 månad först är så viktig!
Liknande symptom som i artickeln fick ochså våra hästar - De "tappade" bakbenen, de stälde sig p kotorna istället för hovarna i fram och de slutade med att de flesta inte kuna stå själv. Vi hade dock 2 st som klarade sig men 7 av våra hästar dog av detta eller till följd av det…
Toxinerna i höet bryter ner nerv vävnader och gör att de inte har förmåga att kunna använda sina muskler längre…
Det står ju om giftiga ämnen i fodret, kanske det är något liknande med detta?
Jag vet inte men det var väldigt draumatiskt för oss i.af. Många fina hästr försvann för oss =(
Hakuna matata!
#8 Men fy så hemskt! Sen hade jag ingen aning om det du skriver om skulltorken!! Jag skulle också kunna ta hö direkt från åkern
#9 Ja tyvärr tänkte vi inte så noga på det och bonden vi köpte från ville absolut inte ta upp det på skullen för att sedan ta ner det igen…
Men för alla som då inte visste det:
Även om höet är jätte torrt så MÅSTE de in på skulltorken minst en månad innan det får utfodras med!!!!
Hakuna matata!

Igår måndag var min systers 5åriga halvblod ute i hagen tillsammans med sin kompis som vanligt, han var riden på förmiddagen och inget konstigt märkte min syster. pappa körde förbi med balar med traktorn o hästen följde efter i galopp, när pappa vände traktorn o körde tillbaka så fanns det bara en häst i hagen. Pappa klev ur o fann hästen liggandes i hagen, förlamad i bakdelen, Han är avlivad nu och förd till obduktion, vet. tanke var denna nervsjukdom eller att han gått omkull o brutit en eller flera ryggkotor. Usch o fy så tragisk o allt kan gå fort i denna världen
#11 Men nej så fruktansvärt!

#11 nej men fy ba hemskt!
#10 Absolut! Men detta gäller även silage/ensilage/torrhö på bal, de ska ligga minst en månad efter att de blivit plastat för att de ska gå att utfodra med, detta för att ensymerna ska få göra sitt jobb o bryta ner farliga ämnen
#8 men vad är det du säger
Vi fodrade våra hästar med hö taget direkt från åkern, förra året.
Vet inte hur länge det hade legat på åkern dock.
Men vad är skillnaden att låta det torka på åkern/skullen?
Vad, mer exakt är det som skulle vara skadligt för hästarna? Jag menar, finns det gifter i det så borde dom ju inte kunna äta gräset heller
eller vaddå? Förklara för en ovetande =)

#14 Som jag minns de så är de när du slår gräset så bildas de toxiner i de (ofta om de ligger döda djur på åkern eller om slåttermaskinen elelr vändaren slår upp jord i gräset), dvs gift, detta måste torkas bort under en längre tid. Länge sen jag läste om de här så de finns långt bak i huvudet.
Botulism är eg samma sak, de drabbar nerverna o kommer på samma sätt, om de så är torrt hö eller silage/ensilage
Precis, det bildas toxiner och svamp som är mycket skadligt och denna process börjar då man pressar ihop balanra och det ligger "trångt" och blir lite varmt. Om balarna har legat ihoppressade på åkern en månad i solen är det nog ingen större skilnad men då får det inte kommit något regn på det utan vara absolut torra hela tiden. Tänk på att dagg också kan gå upp från marken.
Toxiner osv börjar först bildas när man slår av gräset och det är också därför man brukar säga att man aldrig ska ge hästar gräsklipp (sen är det ju avgaser osv med i det).
Hakuna matata!

vi har tagit in vårt hö för i år, har en hel del kvar från förra årets skörd och förrförra för den delen också. Nu ger vi av det från förra året, men kvällsfodret får de från årets skörd, det spill som blev vid transportören så det är bara löshö. Är det höet farligt då? det har inte fått vila i en månad men ligger inte ihoppressat i balar…
Det är främst när det ligger ihoppressat och ligger å "gonar" som själva processen börjar, spill därifrån har inte särskillt höga halter, men gör som man alltid ska göra när man börjar med nytt foder - blanda ut det, då går det nog bra det med.
Hakuna matata!

AHA! Jag hörde för ett par årsedan att man ska vänta 1 månad, med att ge grovfodret, och nu vet jag varför ;) har länge undrat varför..
försvinner dessa toxiner efter en månad då?
om man analyserar och går direkt ut på fältet och tar prov, visar resultatet då en högre halt av toxiner?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Toxinerna torkar bort. I ensilage så tar själv ensileringsprocessen hand om dem, om de inte är något dött djur eller infekterad jord i, då arbetar toxinet vidare o sprids till hela balen.
Vet faktiskt inte exakt hur de är när man tar de från fältet, vanligtvis brukar väl inte toxinprov ingå i den vanliga analysen utan de är ett särskilt prov harjag för mig men Elshira kanske vet bättre
Någon som fått veta ngt mer om sjukdomen som själva tråden handlar om? Fick en förfrågan om stallplats hos mig men hennes häst här fått denna mystiska sjuka och det vette katten om jag vågar ta emot en häst som man inte vet om den smittar eller ej..

#21 ja de e ju än osäkert men troligtvis inte smittsamt, de det står e att de främst verkar komma från foder
Kul med inack!