Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 856 ggr
[Zkold]
0

Fel med skänklarna?

Jag har en tendens till att vrida ut tårna för mycket så jag hamnar fel med skänkeln. Har ni något bra tips hur jag ska öva på ett sätt så att jag inte "glömmer bort" det?

MiaMaria
0

Testa att sätta dig på bakvalvet o glid ner i sadeln, du ska nästan känna hur du sitter på "puppan". Genom att göra detta så vinklar du om mellan höft och lår och då följer även fötterna med och du får en korrekt sits. Känns jätte dumt till en början med de ger resultat. Ofta glider man snabbt tillbaka ner på rumpan igen så de kräver upprepningar OFTA, i börjar gjorde jag de nog åtminstone 20-30 ggr på ett pass, men ju mer man rider ju bättre sätter de sig.

LinaN
0

Jag reser mig i fältsits, vrider knäna inåt mot sadlen och kniper med rumpan sen glider jag ner i sadeln och slappnar av, då brukar vridningen i höft-knä-fot bli rätt igen. Jag gör det så snart jag kommer på att jag sitter med tårna som charlie chaplin ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Zkold]
0

Tack för tipsen! Ska pröva det!

#2 haha ja charlie chaplin kan man ju gämföra sig med att man ser ut när man rider sådär haha! så sant

MiaMaria
0

#2 de va ett skumt sätt, aldrig hört talas om förut

LinaN
0

#4 jag är litet skum :D Men jag har gett det tipset nånstans i nån annan tråd också, det funkar för mig, inte säkert att det funkar för alla heller, men bättre o ha fler alternativ än bara ett :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Zkold]
0

Alla tips är alltid lika välkomna!Glad

Cilla89a
0

#1 jag provade det idag, men när jag hade satt mig på bakvalvet satt jag där :P kanske beror det på helskodda Ridbyxor?
så jag visste inte riktigt när jag satt rätt när jag gjorde så eftersom jag fick kasa ner..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

#7 Hahahaha, kan verkligen se hur du sitter o ser ut som ett frågetecken!*fniss*

MiaMaria
0

#7 ja du ska liksom dra dig ner i sadeln o sen känna hur du nästan sitter på "puppan", då har du vinklat höften rätt, övning ger färdighet Flört