bästa återhämtningen efter ridning?
om ni har ridit ett hårt pass med er häst, hur tar ni hand om hästen efter ridpasset, så hästen får en så bra återhämtning som möjligt?
om vi säger, en varm sommardag, och hästen har blivit rejält svettig och trött?
och sedan en kall vinterdag, hästen har blivit rejält svettig och trött?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Blacky får en dusch när han blivit svettig, lite varmare på vintern och svalare på sommaren
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Nu har jag ju inte haft det problemet själv ännu…
Men om jag rider på vintern och han blir svettig så har jag två alternativ, ska han gå med utetäcke dagen efter så står han hela natten med fleecetäcke, ska han gå naken dagen efter så skriver jag på tavlan så tar stallägaren av täcket när hon fodrar kvällen sen. i fodret får han en skopa extra salt (ca 2-3msk/skopa)
På sommaren så är en avspolning med vatten på hela kroppen ombligatorisk, kanske inte huvudet och mitt på ryggen om jag ska barbackarida upp till sommarbetet sedan. på sommaren får han extra salt så då får han ca 1½ skopa salt bara jag skrittar barbacka från betet till stallet. Men skulle han ridas svettig så hade jag gett 1½ skopa salt plus en halv näve lusernstrå när jag tar in honom, sen rider jag och sen får han 1½ skopa salt + en rejäl näve lusern och sen sina mineraler innan han får gå ut till betet igen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Nu på sommaren, så brukar jag svampa av hela Brimad (fjanten är rädd för vattenslang), inte iskallt, men lite lagom kallt vatten.. Är det mitt på dagen så släpper jag ut han i hagen så han torkar där, är det på kvällen och han sedan ska in i boxen, går jag med han till han är torr.. Sedan brukar jag massera in Arnika gel på rygg, länd och kors (när han är torr givetvis)..
Tränar jag på kvällen, så brukar han stå med täcke under natten, så ryggen hålls varm..
Är det vinter, så åker fleecetäcke på, och så går jag gärna med han tills han är torr, och sedan en ordentligt ryckt och därefter Arnika gel på rygg, länd och kors.. Och sedan täcke på..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Sommar - Dusch och sen in i boxen tills h*n e torr o sen ut i hagen idag, ev med lindade ben och nått täcke, beroende på väder.
Vinter - Dusch om de behövs (isf torka i solarium) annars borsta bort svetten och sen på med täcke/täcken o in i boxen, sällan ut i hagen efteråt vintertid, om de inte e tidig morgon jag rider.
Men de viktigaste i återhämtning är ändå en bra avtravning och avskrittning, så hästen får ut mjölksyran ur kroppen.
#4 Vilken lyx med solarium!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#5 ja de e klockrent, hade de på tullgarn o kommer aldrig mer vara utan de när jag (om jag) någonsin skaffar en häst igen, kosta va de kosta vill
På sommaren vid varmt väder spolar jag av dom med kallvatten, iskallt, det tycker dom konstigt nog är jätte skönt. Släpper sen ut dom i hagen.
På vintern är det vintertäcke på som gäller om dom blir svettiga dagtid och sen ut i hagen. Är dom svettiga på kvällen får dom stå med fleecetäcke på sig under natten. Mina pållar brukar vara oklippta på vintern.
Jag är väldigt noga med en längre avskrittning samt de kan få en liten skvätt vatten att dricka sen fortsätta skritten. Det är vidrigt att vara törstig och varm!
Sen så stretchar jag alltid hästarna efter de gått ett hårt pass.
Kan jag spola så spolas de av. Men fördel svampa av kroppen med ljummet/ngt kallare vatten Dock inte på vintern då jag idagsläget bara har kallvatten. Benen kyler jag gärna med kallvatten eller kallvattenbad. Sommaren kan de få torka i stall eller ute.
Vintertid täcke samt jag linimentar gärna benen samt har lindor..