Hypotes
Tänkte bara göra en lite undersökning. Observera att de inte handlar om att klaga på varandras sätt att gå till väga utan helt rent hur ni olika gör, samt på så vis sprida tips till andra.
Så, hur skulle ni göra i denna situationen (taget rakt ur luften).
Ni kommer till stallet o ska hämta hästen i hagen. Hästen står som vanligt o du får hämta den. När du sen leder den så märker du att den är halt, du kan inte direkt se vilket ben de är. När du visiterar hästen så märker du en liten svullnad över senorna o kotan vänster fram. De är de enda synliga, hästen är pigg i övrigt.
Vad gör DU nu?
I en sådan situation så skulle JAG först se om någon är i stallet som kan hjälpa mig att titta efter hältan. Antingen genom att be denne springa med min häst eller titta när jag springer.
Finns ingen i stallet hade jag tagit och tränsat hästen, tagit en longerlina och ett spö, gått ut i paddocken och försökt se vilket ben som hältan sitter på för på böjda spår blir ibland hältor mer markanta. Det finns ju ingen garanti för att svullnaden har med hältan att göra…
Är svullnaden varm eller bara svullen. kliar den? gör den ont? det kan ju såhär års vara ett insektsbett så hältan kan ju sitta på ett annat ben.
Men oavsett vilket så hade nog min häst fått stå en eller två dar efter longeringen. Vill inte riskera att han blir mer halt.På 10 minuters longering sammataget i bägge varven så brukar man kunna se vad som inte stämmer. Sen kollar man upp hästen en eller två dar senare om det blivit bättre eller det är samma. Är det samma eller sämre hade jag ringt och rådfrågat vetten.
Däremot lindar jag inte benen vid frösta bästa svullnad, jag har ofta is i magen och är sådan att jag kör mycket på magkänslan. Känner jag att jag borde sätta bandage på så gör jag det, känner jag inte det behovet så låter jag bli och hitendags har det fungerat väldigt bra.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag hade avvaktat ett par dagar, kylt och lindat. Låtit hästen gå i hagen som vanligt.
Hade det inte blivit bättre efter ett par dagar, upp till en vecka, hade jag bokat tid på klinik.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag hade avvaktat ett par dagar med vila i hagen, inga lindor. Ingen boxvila eller något sådant men haft hästen under uppsikt. Om det inte hade skett någon förbättring så hade jag ringt ut distrikt vet för undersökning.
Bra tråd MiaMaria! De kan bli spännande att se hur olika personer gör. Alla har ju olika mycket is i magen så att säga :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

ungefär som #2, men jag hade nog inte lindat nåt ben. hade väntat 2 dagar om hästen var fortsatt lika halt, 4-5 om den blev bättre under tiden. hade nog ringt klinik tidigare och hört lite eftersom svullnaden satt över en sena
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

det beror på hur o var svullnaden är, misstänker jag att det är en senskada så ringer jag min vän som är veterinär o förklarar hur det ser ut osv och agerar efter vad hon säger. Oftast ställs hästen direkt på boxvila i en vecka med zinkaband och sedan agerar man efter det, om man nu mot förmodan misstänker en senskada.
ser det ist ut som att det är en sparkskada så kyler jag, bandagerar och avvaktar någon dag till innan jag kontaktar veterinären-.
Jag brukar ha is i magen, brukar inte ringa ut distriktet i onödan, har ganska stor kunskap om hästens anatomi och ganska stor erfarenhet om skadade hästar
Om det var någon annan i stallet som var där skulle jag bett henne kolla, så att jag inte bara inbillar mig. Sedan skulle jag ringt ägaren, är bara en foderhäst, och bett henne komma ut. Hon skulle antagligen komma som ett skott, och vore han halt skulle vi nog ringt vetrinären.. Är kanske överdrivet, men hans uppfödare är vetrinär och bor två hus från stallet och kollar gärna till honom.

#3 kul att du gillar den 
Kanske ska svara själv oxå.
Jag hade till att börja med bekräftat vart hältan sitter, är de i samma ben så är de "bra", är de i annat ben så skulle jag nog ringa kliniken o boka en tid, för då är de mer än ett ben drabbat.
Åter till om den är halt på samma ben. Om jag räknar med att hästen gjort de under dagen, att den som släppte ut inte märkte något då skulle jag kyla de svullna benet ordentligt, inga lindor i första läget utan enbart kylning. Åka in för ett UL är för tidigt, de går inte o se mindre senskador i första läget. Avvakta o kyla ordentligt första dagarna, om ingen förbättring sker så skulle jag åka in. Misstänker jag en senskada skulle jag nog sätta zinkaband i väntan på kliniktid. Sjukhage alt boxvila beroende på hur hästen är o hur halt den är
hade gjort som #2 och bett ngn springa med hästen så jag skulle se om den var halt eller stel.

Jag skulle be någon mer kunnig i stallet kolla på henne
Kyla av svullnad, lokalisera hälta. Skulle , känner mig själv, ställa på boxvila eller i sjukhage beroende på hur hästen reagerar.. Vissa hästar blir så stressade att de knappt går att ha på boxvila.
Om hältan inte försvinner inom ett par dagar så blir det klinik för närmare undersökning.
Om det är en ridhäst så skulle jag också avvakta lite längre med att rida igen även om hästen är hältfri..
Skulle först och främst visitera alla benen och se om hästen ömmar eller är varm på ngt ben.
Skulle hältan vara på ett annat ben än svullnaden skulle jag nog inte ta det nå hårdare eftersom det är ganska vanligt med överansträngning på de "friska" benet iom att hästen belastar det benet mer än det benet den haltar med.
Skulle i det stora ela avvakta, beroende på svullnadsgrad samt hältgrad.
Kan vara lymfangit, vilket ger med sig av sig själv (för det mesta) om hästen får röra lite på sig, skulle kolla efter småsår.
Svullnaden skulle jag kyla med vattenslangen/kylbandage e.d
skulle svullnaden bli värre eller hältan värre skulle jag kontakta veterinär.
Mindre svullnad och mindre hälta en Lördag, skulle få vänta tills på Måndag, om det inte blir värre.

Hade börjat med att ta in hästen, sedan se om det finns någon annan i stallet och fråga den om den sett hästen springa mycket i hagen. Sedan skulle jag undersöka mer om det finns något sår eller så. Spola benet och sedan ställa in hästen. Beroende på HUR halt hästen är så skulle den senare antingen få;
* blockhalt/vill inte stödja ordentligt: boxvila och ringa veterinären direkt.
* ordentligt halt -ej blockhalt men det syns i skritt: boxvila, men tas ut och ledas på jämnt underlag för cirkulationens skull. är det inte bättre dagen efter -veterinär
* inte jättehalt men det syns tydligt i trav: ut i sjukhage dagen efter och vila från ridning, om inte hältan skulle bli bättre eller gå över helt på 2-3 dagar så skulle jag ringa klinik för att få en undersökning.
Är den endast lite halt, inte direkt någon tydlig förändning, men en liten störning så skulle jag väll inte ringa veterinären direkt utan göra en visitering av benen samt försöka se efter vilket ben som är hallt. Gärna kanske be någon leda hästen eller så.
Annars brukar jag vara ganska uppmärksam på minsta "otakt" i hästens skritt, som tydligt hörs när den går på den hårda stallbacken. Är musiker och brukar annars störa mig något otroligt på om någon spelar i otakt och detta följer med mig även utanför studion. Jag märker det även utan någon tidigare misstanke till hälta att häste går i otakt/orent. Även hästar som kanske är lite sneda eller har ammlänt oren gång märker jag :P
Även som ovan nämt longering om man inte upptäcker något är bra.
Men annars som sagt visitering. Om jag inte hästen ömmade på något särskillt ställe eller att den var en lite tydligare svullnad som skulle kunna vara en sträckning, bett eller annan skada utan endast var lite lätt svullen och endast i ena benet så skulle jag sätta på ett back-on-track bandage ett par timmar och sedan låta hästen stå kanske 3-4 dagar utan arbete utan endast vanlig utegång í hagen.
Skulle hästen vid visitering visat förhöjd pulls och värme i hoven (i endast den som är hallt) så skulle jag gjort det samma på med back-on-track och boxvila resten va dagen, ut i hagen de följande dagarna.
Det jag skulle vara uppmärksam på är om hästen halltar mer, mer svullen, mer/fortfarande varm hov med pulls så skulle jag kontakta vet. Även om hästen blivit varm/fått pulls i mer än den halta hoven då jag skulle misstänka förstadie till fång, som ska behandlas så snabbt som möjligt.
Hakuna matata!