Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 3484 ggr
exitingsvillemo
0

De olika trav-momenten

Kan ngn, ingående, förklara de olika tempona för traven?

mellantrav och arbetstrav mfl… allihopa.

Vad som är skillnaderna och hur tempot är samt hur formen ska se ut.

SofiaGenne
0

Det där är alltid sånt som är jobbigt att komma ihåg exakt, jag blandar alltid ihop skritterna.
Men arbetstrav är ju "vanlig" trav, hästen skall jobba i lagom form och lagom takt och tempo. (Okej gav det där något?)

Mellantrav är förlängd steglängd, dvs ej tempoökning. Hästen ska ta längre steg utan att ändra takten. En mindre längning med bibehållen takt är bättre än att hästen bara springer fortare.

Samlad trav är snäppet bättre aktivitet i bakkärran, ngt högre form och bra takt. Mer samling helt enkelt.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

exitingsvillemo
0

Nu ska jag bara försöka föra över detta till dressyrkörning Obestämd jag tycker det är jättesvårt att se/känna hur häste går i de olika tempona.

När man rider så känner man ju liksom hela rytmen, men hur sjutton ska jag få till det i vagn?

MiaMaria
0

Tänk skriva en artikel om de olika gångarterna o de olika i dessa gångarter, men de blir när jag får tid, någongång

Marija
0

#3 Super!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

SofiaOfSweden
0

Mellantrav ÄR arbetstrav i de högre lätta klasserna, är bara lite mer krav på den traven än i ex. LC.

Ökad trav: förlängd steglängd, synbar ökning

Samlad trav: som det låter, hästen lägger mer tyngd i bakbenen så traven blir mer "koncentrerad" eller vad man ska säga ;)

mooi
0

#0 en bra grej om arbetstrav: Arbetstraven är den trav du utgår ifrån, det är den du ska kunna samla ifrån eller länga ut ifrån. Det är den du faller tillbaka till :)

Sedan är det ju som #1 säger, mellantrav är helt enkelt MER trav. takten är densamma, men steglängden längre. Det får inte bli springigt.

Ökad trav är ännu mer, mer power, och ännu lite mer steglängd. Men fortfarande är takten superviktig. Hästen får liksom inte springa ifrån sig själv och springa om sina egna ben -om du förstår mig :p

mooi
0

Här är ett klipp med min förra häst i mellantrav på en äng. OBS, Detta är 2 år sedan så det är inte perfekt, hon tappar takten mot slutet och gapar lite + gör ett fult skutt det allra sista. Men kolla början. Det är mellantrav (för mig iallafall)

Lindbygarden
0

#7 Syns inget klipp tyvärr

mooi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

exitingsvillemo
0

mellantraven ska alltså vara ngt mittimellan arbetstrav och ökad trav!

Shit, jag har ju kunnat detta, vissa saker fastnar aldrigCool

Mycket fin häst förresten

MiaMaria
0

#9 Ja där har du en fin mellantrav!

Snygging till kuse! O ser ut att ha mkt mer gång att plocka fram, mumma!

Lindbygarden
0

#9 Verkligen en mycket fin häst!

mooi
0

#10  Exakt, helt rätt.

#11  Det finns mycket mer i henne, man ska bara få fram det. Hennes temperament gör det bara liiiite svårare, hon är väldigt hetsig och snurrar gärna upp sig. Men den tjejen som har henne nu kommer komma långt. Den tjejen är 180cm lång så hon har benen som behövs för henne (Jag är 169cm, hästen 165).

MiaMaria
0

#13 Jaha har du henne hos en ryttare? Något proffs eller?

mooi
0

#14 Jag har sålt henne. Tiden räckte inte för båda och jag passar bättre ihop med den jag har kvar. Jag tycker väldigt mycket om Dynamik men hon är ärligt talat rätt jobbig då hon har så löjligt mycket energi -som jag skrivit tidigare, hon blir som en "normal" häst efter en dos lugnande, eller eventuellt efter ridpasset om man ridit tillräckligt hårt. Samtidigt så är hon inte dum på nåt sätt, finns absolut inget ont i den hästen men hon vet inte riktigt alltid vart hon ska göra av sig, det hon gör när någon ny kommer upp på henne är att lägga sig i ökad trav och det går inte att stoppa -full balans har hon men ryttaren har inte en chans. Detta gör hon för att hon blir nervös när någon annan sitter på, tex min tränare, som rider jättemjukt och fint, fick hoppa av efter 10 min för det funkade inte över huvudtaget. Men tränarens dotter kan rida henne fint.

Av de som provred henne när jag skulle sälja var det 2 som klarade av henne på samma sätt som mig -alltså att hon inte flippade ur av nervositet över ny ryttare, utan hon uppförde sig som om jag suttit på. och det är en av dem som har henne nu.

MiaMaria
0

#15 Aha ok, jag förstår