Welsh+Halvblod=Sant?
Ja är det en trevlig mix för att få fram fina gångartsponnier för tävling?
Ren Welsh har ju i årets SM sopat rent i stort sett i kat B och C. I kat D var det en större blandning.
Bland de 13 finalisterna i kat D återfinns två hästar som är korsning gångartshalvblod och Welsh.
Jag klistrar in inlägg från SM tråden gjort av Dyblygiad
"
Intressant att se att det är så pass mkt halvblod o welsh i ridponníerna….. det har ju debatterats friskt på olika forum huruvida det är en bra korsning el ej."
Så jag tänkte att vi kunde bolla vidare lite här gällande avel av gångartsponnies till våra unga!

Jag tror absolut att de är en bra korsning, den kloka snälla welshen med halvblodets gång o exteriör för dressyr.
Lilla Lennox, för er som kommer ihåg honom, är ju den blandningen, vad de blir av honom i framtiden får vi se.
Förut va de ju väldigt populärt att blanda welsh o arab, men få främst för hoppning.
Jag personligen måste erkänna att jag inte är/var så insatt i vilka raser som är representerade i de högsta klasserna inom ponnydressyren i Sverige.
Jag har läst hört mycket om ridponnys förträfflighet som tävlingsponny etc så för mig kom det som en överraskning att så många Welshar så totalt dominerade SM i år!!
Det finns ju också andra ponnyraser men Welsharna krossade allt motstånd i år.
Så till frågan så tycker jag rent logiskt att halvblod + welsh borde vara en ypperlig korsning för att få fram lite större tävlingsponnier. Kanske de riskerar att inte bli så vältypade som fullblod+welsh men ack vilken gång man skulle kunna få plus jag tror att med rätt halvblod så skulle man nog kunna få en ypperlig ridbarhet.
Korsar man Welsh + fullblod eller ridponny+fullblod så får man nog vara väldigt noga med vilken typ av fullblod man använder så man inte tar sto av löpmodell dvs en racer som ofta är överbyggd med lågt ansatt hals och stupande bog. För fullbloden har den exteriören och kan röra sig med lite luft för att just vinna mark.
De två som jag nämner i första tråden är båda efter gångartshalvblod så de känns som välplanerade. Urbino är ett kännt äldre halvblod som lämnat en hel del fina gångartshästar samt Waliant är en dressyrhingst efter den berömde Weltmeyer.
Så till saken så tror jag absolut på kombinationen för att få mkt gång och större ponny.
Skulle kanske tom kunna tänka mig att lägga Welshhingst på mitt sto ngt år bara för att se vad vi kan få samt då har jag ju en fantastisk ponny till barnen sen.. MEN kruxet är att hon lämnar stort så risken finns för överhöjdare. Men en Montana-bebis, humma mumma säger jag bara
Men ni proffs som avlar och har avlat ponny länge, vad tycker ni? Samt idag får man ju bla inte använda halvblod inom ridponnyaveln. Frågan är finns det andra nackdelar ( än storleken) som jag inte känner till eller tänker på?
#1 Just det ja söte lille Lennox! Har du ngn bild på honom, var så längesedan jag såg honom.
Måste erkänna att jag som redan är ponnysugen blev ju ännu mer sugen efter att ha sett alla bilder från SM och hämtat info mm..

#3 har inte några färska bilder på honom, men måste nog åka o hälsa på honom nån dag, länge sen sist nu

Schrek är halvblod/welsh :)
Dock avlad för hoppning, mamma LA och pappa SM. Så det vart ingen dressyrgång i honom inte :P
Men för övrigt var han allt en mycket trevlig spillivink. Synd att syster tröttnade :(
Men det kan ju vara knepigt att få dem att stanna vid ponnymåttet, Schrek blev 155.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#5 Just det ja! Vem är far till honom samt morfar?
Det var mamma som var halvblod? Tror att det är svårare att få dem att stanna på ponny om mamman är halvblod.
Jag tror att halvblod-welsh skulle bli en kanon-korsning.
#6 häftigt om det är så, har aldrig hört det förr men det kan säkert vara så.
Vet ett shettissto som fick föl med en arabhingst och fölet växte ordentligt och blev C-ponny tror jag (eller var det stor B?) jaja…

#5 Pappan heter Tuffa Viktor och är efter
Paddock Camargue RW 91-Colbeach Royal Minstrel
Det stämmer att mamman är halvblod, Royal-Bonaparte.

Schess var också korsning halvblod/new forrest, där var hans mamma new forrest och pappa halvblod, och han blev också 155.

Jag har sett några ponnyer som är korsning mellan morgan och welsh. Alla har haft underbar gång och har samt varit oroligt snygga.

#11 finns många fina welsh/xx korsningar

varför Asrp inte gillar halvblodskorsningar har varit väldigt omdiskuterat bland mina vänner men jag tror personligen att det beror på att de vill ha en konsuliderad ras, inte en förstahandskorsning, då det blir med hbl/welsh, och att halvlodet i inkorsning ger en osäker nedärvning i mkh.
Man måste verkligen veta vad man gör när man lägger in halvlod i ponnyaveln för att få inte få en övervuxen ponny på 153m… man får studera stamtavlor och se vad generationerna innan har lämnat i storlek.
men jag älskar denna korsning, man får en underbar utstrålning från welsen, men bra storlek, sedan typen och rörelserna från halvblodet..
Jag kan själv tänka mig att betäcka mitt Maraton sto med en liten sekt b för att få en bra sportponny.

welsh har ju väldigt utvecklad partbred avel, jag vet tre hästar helsyskon men helt olika till sätt och kropp, just welsh och halvblod.
jag förstår inte varför bara, tar du welsh sektion B (C, D) och A då har man ju en väldigt bara ponny, med hög klass både för hoppning och dressyr. Att betäcka ett så litet sto med ett stort halvblod för massa pengar med risk att fölet växer över är ju inte realistiskt, det dyra halvblodet tillför ju inget till en redan bra ponny.
Lika med om du tar ett halvblods sto och betäcker med en welsh, språnget blir ju billigt men vad får du en risk för en över vuxen ponny och ett år då du inte får ett riktigt halvblod efter ditt sto.
Jag tror inte halvblodet har något att tillföra welshponnyn, jag skulle i min partbred avel inte snegla åt halvblodet om jag vill få upp storleken, det finns bättre alternativ.
#13 Absolut och det var det som jag såg som anledning till att de stängde även för de andra godkända hingstarna såsom Welsh mfl.
Jag är fullt medveten om att det är svårt att veta vilken typ man får på hästen.
Men diskussion är uppkommen just med tanke på ridponnyn inte för att korsningen skulle vara bättre än en renrasig Welsh. Det är det ingen som sagt utan det var snarare ett konstaterande av annan på forumet att det var Welsh/halvblod i ngr av finalridponnierna.
Sen är det moderna halvblodet inte som gårdagens gamla remonthästar.
För man kan ju inte säga att det är en dålig korsning utan kruxet är just det du skriver om överhöjdare.

#15 remonthäst är en ung häst som inriden men inte är utbildad, det är ingen typ av häst.
Vist är det stor skilnad på nya typen av halvblod mot den gamla typen halvblod.

14#
De halvblod xwelsh jag har sett på dressyrbanorna har alla haft kanonsteg, betydligt mer än en vanlig welsh sekt B.
Welsh är inte högre än 138 ( om man nu ska ha en rastypisk sådan) och vill man fortsätta tävla på D ponnier så tycker jag att just W/H korsning är ett mkt bra alternativ. En ponny med welshens utseende men halvblodets gångarter. Cob i all ära (jag föder ju ändå upp sådana) men de har inte den utstrålningen och lättheten som en ridponny har.
Jag syftar på de hästar som såldes som remonter till militären. Uttrycket remont användes flitigt under den tiden det gör det inte längre. Ber om ursäkt för att jag inte var tillräckligt tydligt utan jag menar de halvbloden som föddes upp då. Blir lätt att man använder det uttrycket då jag pratat mkt med de gamla uppfödarna här på ön som i stort uteslutande sålde sina som remonthästar till militären

ja, dom sålde sina remonter=unghästar till militären, det var så förr fina hållbara hästar som sen skulle utbildas vidare för att kunna brukas. uttrycket får vi inte förvanska och det låter väldigt okunnigt om man för över det på en typ av häst. En remont är en häst under grundutbildning och inget annat ett uttryck och ett sätt att behandla hästen som vi inte får glömma,
Den modellen av häst som då föddes upp var inte av samma modell som de är som föds upp idag. Så enkelt är det.
Sen om det nu låter okunnigt eller ej det får vara och jag leva med.
Då återgår vi till ämnet igen.
Men Lorita, om du nu anser att halvlodet inte kan öra ngt possitivt för welshen, så vlj att se det från det andra hållet då.
Welshen kanske gör ngt possitivt för halvblodet =/
Säg att man har ett halvblodssto som man vill betäcka, man vill ha en lite mindre modell av häst, helst av allt en ponny i sportmodel. Då är ju inte welshen alls ett dumt val.
Dagens halvblod är ju betydligt mer smäcker och har en betydligt bättre exteriör än vad den hade förr.
Och hur det än är så är det svårt att hitta hästar av andra raser än halvblod, som har det steget som de flesta halvbloden har idag.

Nu har jag klarnat huvudet med ett bad och forsätter.
JAG skulle aldrig använda mig av arab el fullblod för att göra en WPB till barn/tonåringar. Arabern tillför INGET som welshen inte redan har, däremot så finns risk för arabens dassiga benställ, kors och dåliga gångarter, Fullblod kan heller inte tillföra welshen något då de flesta har markbundna gångarter. Halvblod däremot har bättre längning vilket saknas idag på många ponnier. Temperamentsmässigt så gillar jag inte fullblodskorsningar el hela fullblod heller för den delen. Jag vill ha trygga ponnier till mina barn. Ni behöver inte skriva mig på näsan att det finns individer av rasen fullblod som man kan släppa en bomb brevid men de är få….Dessutom så tycker jag att fullblodskorsningar duger bäst till fälttävlan och jag vill föda upp ponnier för dressyr och körning.
Det finns dessutom få araber som har gångarter och exteriör för att kunna hävda sig på en dressyrbana. Även här finns fåtalet INDIVIDER som kommit långt men tyvärr är det inte så många.
Vad finns det då kvar att använda om man vill göra D ponny?
Bortsett från de andra ponnyraserna så finns det då Halvblodet kvar. Jag saknar de lite tyngre halvbloden från min barndom, på den tiden då halvblod inte var så klenbenta och överspända utan snarare lite tröga och grövre. Inte för att jag vil ha en sådan som D ponny men jag vill åt det psyket.
Jag har på nära håll fått se Valdo tränas och tävlas av barn. En underbar individ och tävlingsponny. Jag har även följt stuteri Joelsbos vackra och användbara WPB som just är welsh/halvblod. I mina trakter finns det en hel del sekt A/halvblod som är kanon på dressyrbanorna, som D ponnier.
OM jag i framtiden kommer över en trevlig halvblodsmärr så skulle jag utan att tveka betäcka detta sto med en sekt B som i flera generationer blivit B ponnier. Mera "renrasiga" halvblod är jag inte intresserad av att producera, det finns det så många andra som gör mer el mindre bra, nej jag vill avla fram en D ponny för tävling som barn ska kunna rida på och ha som mål de högre klasserna!
Jag skulle även kunna tänka mig att använda mina welshston och betäcka med en halvblodhingst som visat sig lämna mindre avkommor för att få fram denna typ av ponny. Sen om det blir en slutprodukt på tävlingsbanan el något man kan avla vidare på återstår att se. Vårt sto Skee Ronja, connemara/halvblod, håller D ponnymåttet och betäcktes med Vermont = Verdi D ponny…….. så visst går det att få fram halvblodskorsningar till både avel o tävling. Min dotter ska till hösten deb LAP1 och förhoppningsvis FEI klasser med sin nya ponny. I avelsboxen hamnar hon inte än på många år, men hon har beviligen visat att hon kan passa även där.
#22 Jag tycker att du sammanfattar det på ett mycket bra sätt!
Gällande halvbloden idag har du också rätt i att många är mer nerviga då det ofta prestationsavlas hårt och då önskar många lite mer eld och vilja.
Som sagt hade vårt sto inte lämnat så stort som hon gör skulle jag hemskt gärna i framtiden testa och se om jag kunde få en trevlig större ponny till mina egna barn. Hon lämnar nämligen jätte fina avkommor med mkt milt temperament..
Fler och fler korsar Welsh + Halvblod och den korsningen är faktiskt lite på fram marsch innom ridsporten.
Det bästa från två världar så att säga =)
Hakuna matata!
#24 har ngn av dina hingstar betäckt halvblod?
jag tror, som sagt, att det kan bli en mycket fin korsning.
#25 Nej ingen av mina har betäckt hlvblod då Acrobat II inte kom i avel förrän för 4 år sedan och Molstabergs Lord Milligan är nyligen godkänd och det är tänkt han ska bli inriden ordentligt och komma ut på några tävlingar innan han sätts i avel.
Kan ju vara lite knepigt att betäcka stort sto med om man inte har en betäckningsgrop. Däremot har vi blivit förfrågade om att betäcka både quarter, paint och andra amerikanska raser för att få bra ridhästar.
Däremot vet jag att Molstabergs Action Man betäckt en hel del större ston i och med hans tävlings kapacitet och att han nedärver det till sina avkommor.
Hakuna matata!