Böjd på rakt spår.
Hejsan.
Har haft jätte svårt att få hästen att gå ställd inåt på rakt spår..
Likaså på volter så smyger sig alltid längre och längre in. Har jätte dålig innerskänkel helt enkelt! Någon som har något tips?
Sen har jag även STOORA problem med att rida i grupp. Tycker det är hemskt, kan inte tänk annat en "Se upp för den hästen, ojj inte för nära…" m.m. Inget funkar då, när jag rider ut typ 2 så funkar det jätte bra, men över 5 i tex ridhus så går dt skit ;/ Någon som har något tips för att försöka komma över "grupp-rädslan" (haha, om man kan kalla det så)
mvh Sara
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Eftersom du vet att du har en svag innerskänkel så får du helt enkelt tänka på den lite extra mycket. Kanske är sporrar ett alternativ som kan stärka din skänkel?
eller om du har ett dressyrspö p petar till hästen när den drar sig innåt.
När du rider i grupp, var en liten bitch och rider som att du äger stället.
Att rida fler kan vara jätte knöligt framförallt om många inte har koll..
gällande volt, tränger hästen eller blir den förböjd?

#1 tack för tipsen!
#2 Förböjd.. Jag böjer hästen inåt men innerskänkeln räcker nt till för att inte få den att smyga sig inåt :(
/Saralindh

Jag tycker inte att sporrar är någon bra lösning utan du får helt enkelt öva och öva :) Jag vet hur jobbigt det är men tillslut kommer det!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#4 tack för tipset!
Jag har aldrig andvänt sporar, något speicelt man ska tänka på ?
/Saralindh
Tänk på att det endast är nosvingen och ytterst lite av ögat man ska se. Man ska inte behöva sitta och pressa innerbenet mot hästen oavbrutet då är det ngt som är fel.
Många förböjer sina hästar med handen.
Ett tips för att stärka dina skänklar är simning. Börja simma en gång i veckan och ett par kilometer åt gången, bröstsim stärker benen bäst. Likaså ger bröstsim en bättrre hållning framtill :D
Vad gäller gruppridning så finns det inget värre, jag avskyr det som pesten efter att ha ridit lektion om 10-12 hästar i ridhus… mitt tips är väl att undvik sådana lektioner eller tillfällen eftersom man ändå inte får ut något av det.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Du kan även prova att ställa hästen utåt ibland på volter och svängar, för då kan du rama in den och fånga in hästen bättre.

Tack för alla tips!
Ska testa allt nästa gång :)
/Saralindh

#5 Överlägg med din tränare/ridlärare om hon tycker att du är mogen för sporrar. Det är viktigt att man har en stadig skänkel så att man inte hela tiden omedvetet sitter och pickar på hästen med sporren. Och tänk alltid på att sporren är till för att förstärka skänkeln och inte en framåtdrivande hjälp! (Med framåtdrivande hjälp menar jag att man rider på en seg/lat häst och för att få fram den sporrar den)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg