Dressyr iFokus

Dressyr

Etiketttömkörning
Läst 2866 ggr
Lindbygarden
0

Lite tömkörningstips önskas!

Först, var hittar jag Anders filmerna ngnstans?

Har ju nu börjat tömköra in Tjalle vår lille A-ponny. Har nu tömkört två dar i sträck och han ska få vila knoppen idag och imorgon skulle pojken ut på längre promenad eller trickträna.

Nu till saken, han har ju givetvis inte riktigt lärt sig bettets inverkan men har iaf fått kläm på vad förhållning betyder och svarar direkt och fint med eftergift.

Men jag är ju ingen höjdare på denna ädla konst heller och kommer på mig själv lite med att vilja ge signaler som man gör när man rider bara det att det finns ju inga skänklarSkäms

1.Ex så ville han inte gå ut på spåret riktigt i vänster varv plus tryckte ut bogen alt skjöt in rumpen.. hur man nu vill se det.. Hur ska jag rama in honom?

I det läget skulle jag ju om jag red tagit i yttersamt med innerskänkel flyttat ut rumpen till sin plats. Alt rättat fronten efter rumpan och sen flyttat hästen för skänkel och säte ut på spåret.

2.Samt hur ska min placering vara om jag vill flytta honom åt höger alt vänster?

3. Jonte tycker också att detta är jätte kul men just nu går ju han och leder Tjalle. Men han vill ju också lära sig att tömköra sen. Frågan är när Tjalle väl kan, ska jag låta Jonte börja med att tömköra med tömmarna fästa i grimman? Jonte är nämligen helt ny gällande tömkörning, ridning etc..

Tjalle är iaf väldigt nöjd och verkar tycka att det är superskoj att det händer någotKyss

MiaMaria
0

Hööks har filmerna, iaf på varuhusen, kolla även granngården eller googla på butiker på nätet. Köp dvs, vhs finns jätte billigt nu, men de e så dåligt gjorda så pajjar på en gång, snabbare än vnaliga vhs tillomed.

Jag e inte heller mästare på tömkörning men i de fallet hade jag tänkt lite öppna på honom, längs med spåret, d får du ut rumpan på spåret. Tänk sig att tömmarna är dina skänklar, för de e ju de som fungerar som skänkar när du inte har några.

Nä jag tycker du kan låta Jonte börja med bettet, någon gång måste han lära sig o han kommer ju inte vara själv i början utan du kommer ju vara med o då kan du hålla koll. Bästa sättet o lära sig

LinaN
0

Två nybörjare är bättre än en. Det är min erfarenhet från inridningen och tömkörningen med harry.

Jag har aldrig tömkört på allvar före honom, att tömköra en inkörd travare kan liksom vem som helst. men min erfarenhet är att om man själv gör rätt med en helt grön häst så gör den rätt, blir det fel ja då gör man fel. vet inte hur många gånger jag trasslat in både mig själv och hästen i tömmen för att jag gör fel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

#2 Precis, de är av felen man lär sig. De gäller o testa sig fram. Jag har gått kurser för Anders men vad hjälper de när jag tömkör hemma o kommer till en obekväm situation som jag inte varit ute för när Anders står där o säger vad jag ska göra. Då e de bara o testa sig fram o se vad som blir rätt.

Mimmi, du kommer väl ihåg när jag tömkörde Musse o han skenade runt hela hagen med tömmen överallt?? Eller hade du hunnit flytta då?? Man lär av sina misstag o fel Flört

Peppe
0

pisken är dina skänklar, du använder den för att peta och korrigera med =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

#3 Hahaha nej det hade jag missat helt men "skönt" att höra att alla kan göra fel ibland.

Ska jag tränga lite med tömmen då eller?

#4 ska jag tappa lite på rumpen eller på skanken?

Peppe
0

#5 det beror på vad du vill att han ska göra =)

i exempel 1; ett pet med pisken på insidan för att få ut honom (samtidigt som du ju har stöd på yttertömmen) ramar in =) använd pisken som du hade använt skänkeln

undvik för övrigt att rama med tömmen, när du lägger den bakom rumpan som många gör så får hästen ett ryck i munnen för varje steg den tar

Lindbygarden
0

#6 Nu tömkör jag på fyrkanten än så länge så jag når inte sidorna på honom därför jag tycker det är lite svårt.Oskyldig

Peppe
0

#7 placera dig lite snett bakom om du inte redan gjort det och införskaffa en långpisk (en pinne kanske funkar bra om du inte har Flört)

jag brukar vara lite oansvarig och gå väldigt nära faktiskt, typ direkt bredvid nästan och ha ett dressyrspö… på mina egna då, inte sånna jag inte känner och inte om det börjar strula. då backar jag undan =)

Lindbygarden
0

#8 Har dressyrspö och en långpisk men för longer så det är ett långt snöre som är ivägen hela tidenOskyldigSkrattande

Du placerar dig aldrig rakt bakom?

Peppe
0

#9 du kan inte snurra upp snöret på pisken och sen tejpa fast elelr nåt? =)

nej jag går aldrig rakt bakom förutom ögonblicket då jag byter sida =) jag går på den sidan som hästen är ställd åt

Lindbygarden
0

#10 Jag får se det borde ju gå att avlägsna på ngt sätt.

Majja12
0

http://www.farmoform.se/ Här finns allt utbildningsmaterial från Anders Eriksson. Lycka till med din lilla ponny Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Lindbygarden
0
Lindbygarden
0

La la la.. då har vi beställt två filmerOskyldig

[Grabbarna-A]
0

Jag tömkör mina grabbar ganska mkt. Alla hjälper är lika som vid ridning, skillnaden är att pisken är dina ben. Införskaffa en körpisk så kommer du åt ordentligt, det finns hyffsade till bra pris men ska du satsa på körning oxå framöver så skaffa en riktig, lite dyrare.

Jag tömkör både i skogen och på ridbanan. När jag börjar med dom som unghästar så byter jag efter ett tag promenaderna mot tömkörning. Mitt russ är superrolig att tömköra och tömlongera. Det tog 3 försök sen kunde han öppna… Värre är det med min exmoor, han hatar att bli tömkörd på ridbanan.

Lycka till

Majja12
0

#14 Jag har flera av hans filmer och böcker. De är superbra! Glad Får man fråga vilka det blev att beställa? Ett annat tips är Hans Sidbäcks film "Hästens inkörning", riktigt bra film, fast den handlar om inkörning, inte tömkörning..men om ni ska köra in pållen sen så är det ett hett tips =)

Jag har glömt att kommentera dina andra frågor. Instämmer helt med #6. Jag brukar börja att spänna tömmen i grimma/nosgrimma när jag kör in/tömkör hästar som inte är vana vid bett, eftersom en förhållning med töm blir betydligt kraftigare än med en kort tygel, även fast man är lika mjuk i handen som när man rider. 

När det gäller placeringen bakom/snett bakom hästen så är det bäst att antingen hålla sig på behörigt sparkavstånd eller gå riktigt nära hästen, då gör en eventuell spark inte lika stor skada Oskyldig Flört Jag brukar gå snett bakom för att kunna se hur hästen arbetar (även när hästen är rakställd), men när man byter varv så hamnar man bakom hästen en stund. Det är lättare att gå nära hästen, men som #8 skriver är det bäst om man känner hästen så man inte får en spark i benet Oskyldig

Majja12
0

Just ja, glömde pisken. Håller med övriga skribenter att du bör satsa på en bra pisk. Var noga med hur den ligger i handen, viktmässigt alltså. Finns inget värre än en "framtung" körpisk som man får hålla hårt för att den inte ska trilla ur handen. Den ska vara rätt avvägd så det inte känns att man håller i en pisk. Skriver detta utifall att du inte har erfarenhet av körpisk sedan tidigare Glad

Lindbygarden
0

#15 & 16

Körpisk ska jag söka efter! Vet ni ngnstans på nätet där de säljer bra körpisk? Har inte använt det innan, bara dressyrspö - jag är dålig med pisk från mark då jag använt det så lite.

#16 Jag beställde hästens utbildning och träning samt tömkörningsdvdn! Vill mycket till för att min plutt skulle sparka - han har aldrig slagit och jag har haft honom sen han var 8 månader MEN han kan däremot sparka bakut när han busar så lite försiktig får man vara så han inte brallar till det!

exitingsvillemo
0

Du har fått en del tips. Som övriga säger så är det pisken som ska agera skänkel och inte tömmen.

Du kanske helt enkelt får börja med att lära Tjalle att flytta sig för minimalt tryck med pisken. A-ponnyerna brukar kuna vara ganska okänsliga för tryck.

#6 det beror ju helt på hur du lägger tömmen. Jag brukar ofta lägga tömmen runt rumpan när jag arbetar på volt. Ligger tömmen tillräckligt löst, så blir det bara som en liten förhållning vid varje steg.

Tömmen ska i princip hänga löst runt hästen, det räcker för att rama in en halvdålig bakkärra =)

MiaMaria
0

#4 jag kunde inte använda pisk på den jag tömkört mest så då blev de tömmen o sen har de hängt med Flört

#5 ja men då missade du något, ja du vet ju hur Musse kunde va o just så va han emellanåt när jag tömkörde o sen att han hatade den där svanskappan de va en bidragande orsak, emellanåt brydde  han sig inte om den o ibland då fick han riktig spunk på den o då skenade han iväg, men tömmarna kring hela benen, när jag sen fick tag i honom (max 1-2 min) så va allt frid o fröjd… Musse i ett nötskal Flört Även utan svanskappan kunde han få för sig såna saker, som tex "nu tänker ínte jag vara med längre" o då va de så… Och nej, till alla som undrar, han hade inte ont!

[Grabbarna-A]
0

#18 Min pisk kommer från piskmakaren, köpte den för ca 15-17 år sedan, en superpisk… Det bästa är om du känner på pisken innan, för alla är olika så det är svårt att beställa på nätet. Piskmakaren vet jag säljer ute på olika evenemang. Om det är nån körtävling där du bor, eller i närheten, så brukar det alltid vara ngn som säljer piskor. Eller det kanske finns någon som säljer körutrustning i närheten?! Men som sagt känn på olika piskor och köp en som du inte känner av att du har i handen. Det är inte kul att ha en pisk i handen som blir tung efter ett tag.