Två tyglar
Ni som rider med två tyglar, hur håller ni tyglarna? Bild?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jag har bridongtygeln som vanligt o stångtygeln mellan lång o ringfinger

Samma som #1 =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#1 vilken tygel lägger du innerst mot halsen eller blir det bara som det blir? =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

När jag har tyglarna framför mig utan kors så är ju bridongen längst fram, då tar jag den över stångtygeln så den kommer närmast mig o sen fattar jag tyglarna, tjorvigt??
De blir ju då alltså stången som hamnar närmast halsen om jag tänker rätt?!

Jag känner mig väldigt seg nu som inte förstår :P Har ni någon bild där man kan se någolunda?

#6 Tack så mycket!

Du/ni håller alltså inte såhär?

#8 nej, då blir de att man tar i stången först om den blir lite kort, de är ju främst bridongen du ska påverka, i första hand

#10 Då förstår jag. Det är pelham jag ska rida med, och vill då använda två tyglar.

#8 sådär håller ofta de som rider akademiskt, och jag föredrar egentligen att hålla så, men håller ändå som miamaria säger, jag har fått för mig att det är det rätta i engelsk ridning ^^
JAg återkommer när jag börjat rida på kapsonjärn och tränsbett ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#11 Klokt att rida på två tyglar! Men varför pelham?
Varför inte pelham? o.O Jag använder pelham på min Welsh Mountain hingst då jag behöver ett lite skarpare bett för att han ska kunna sammla all sin power emn tycker inte kandar är dödvändigt för det :) Rider mest på tygeln i den övere ringen (är ju inte mycket hävstäng men ändå lite gran) och tygeln till den lägre ringen (skänkeln) behöver jag oftast bara för att kunna samla honom i galopp eller i passage. Tycker det är en bra variant till förenklat kandar =)
Hakuna matata!

pelham är ett klart underskattat bett. men raka ska dom vara!
Skynda långsamt så går det fortare.

#16 Självklart rakt.
#14 Jag rider min häst på hackamore nu och det ser han ut att trivas bra med. Han blir tyvärr väldigt stum i munnen på två- och tredelade tränsbett, samt rakt bett så jag vill prova ett pelham för att kunna växla mellan bett och bettlöst.
För att slippa följdfrågor ang det så - ja, jag har tränat mycket dressyr med honom, både ensam hemma i paddocken och för olika tränare. Jag har haft Kalle i 5 år och alltid tränar regelbundet. Två tyglar vill jag ju ha för att "kunna ta tag" utan att hela tiden sitta och dra i understa ringen.

#15 Jag menade absolut inget negativt om pelham, de är ett bra bett i rätt händer! Som ni ser på ena bilden så rider även jag på de. Jag va nyfiken på varför hon valde pelham
Nu får jag väl skämmas, men jag rider med bridongtygeln mellan lång-och ringfinger och stångtygeln mellan ring-och lillfinger.
Jag är lärd att tyglarna aldrig ska korsa varandra när man rider på 2 tyglar. Iof har jag aldrig stångtygeln lika kort som bridongtygeln.

#19 Jag är lärd precis tvät om, de SKA korsa varandra 
Sen är ju frågan vad man trivs bäst med oxå, de finns ju eg inget rätt o fel, alla säger olika, ta 10 olika böcker o du får olika svar i alla, beroende på vem som skrivit o vad den personen tycker o vilken ridstil den har
#19 Jag rider precis som dig. Och det har fungerat helt okay, rider iofs inte på kandar, utan har bara två tyglar med graman och hackamore.
Men ska testa det andra sättet och se om det går bättre. Verkar ju vettigare i teorin. :)