Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 1310 ggr
Elshira
0

När får man ha...

Jag har aldrig varit någon riktig tävlingsmänniska utan jag sysslar mest med att rida in och träna, och visa mina hästar för hand.

Nu är det så att jag har en väldigt duktig liten Welsh Mountain hingst som förhoppningsvis kan börja tävla i sommar, och nu undrar jag…

vad får man ha för bettsling på ponnysidan i dressyren?

Hoppas någon ka hjälpa mig!

Hakuna matata!

HannaT
0

Är det inte två- eller tredelat tränsbett som gäller även för ponnyerna?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

LinaN
0

Det står ju i TR om inte annat. Men tvivlar på att det skulle vara annorlunda för ponnyerna iaf utrustningsmässigt sett.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Jag vet att man endats får rida på tränsbett i.af de lägre klassrrna, men borde man inte få rida på annat bett när man kommer upp i klasserna som MSV och högre eller något i den stilen…?

I england får man ju i.af rida ponnyer även på kandar i de högre klasserna…?

Hjälp mig :S

Hakuna matata!

LinaN
0

#3 i de högre klasserna på ponny i sverige får man cokså rida på kandar. Det är ju det att man förväntas kunna hantera det när man kommer upp i en viss nivå.

Men när man kommer upp i klasserna så är det kandar med bridong som gäller. Dressyren är starkt präglad av (ibland märkliga) seder och bruk och en massa "så har det alltid varit"-attityder.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Jo jag tyckte väll det att det borde vara en möjlighet när man börjar tävla i de svårare klasserna =/ Kandar är väll i.af alltid stång + bridong…?

Är det endast kandar som får användas i de högre klasserna eller andra skarpare bett med?

Vart hittar man vad ponnyer får ha för jag hittar inte det i TR :S Du kanske kan länka någon sida eller förklara TR där det står~ Eller är det bara något som står i propositionerna för var och en tävling? xD

*Är man inte nyfiken får man inget veta*

Hakuna matata!

MiaMaria
0

Läs gärna min artikel om bett, puttar upp den

Elshira
0

Inledande program för juniorer är betslingen valfri, träns eller kandar, vilket bestäms av ryttaren. I Msv B:4 och högre är betslingen kandar.

Jag ät tyvärr väldigt borta ved det gäller tävling *därför jag behöver hjälp hehe*. Så i Msv B:4 (för ponny) så är kandar ett måste? Och vad menas med inledande program, är det kvalificeringar för att få starta Msv B:4 (och högre)?

Finns det ingen stans man kan hitta klart och tydligt (eller om någon vill förklara för mig) då det enda jag lyckas hitta i TR är:

Alla klasser utskriva för ponnyer rids på träns om ej annat anges i propositionerna.

Får jag itne reda på klart och tydligt vad som gäller här så kanske jag helt enkelt får försöka kontakta någon som tävlar lite mer i dressyr eller som dömmer antar jag =)

Hakuna matata!

[Nesslan]
0

Vad jag vet så finns det ingen klass om ponnyer rids på kandar. Det är träns och de vanliga två o tre delade betten som gäller.

För ponnyer rids väl inte i medelsvår, utan det är LA:P1 och FEI inledande som kommer efter LA? Vet iallafall att i ponnydressyr SM så rider de på träns och inte kandar.

MiaMaria
0

#8 tror du har helt rätt. Kandar på ponny kommer först om man klassar upp den o rider storhästklasser med den