Gemensam tömkörningskurs!
Några har visat intresse för en gemensam tömkörningskurs. Där man sammanstrålar en helg och tränar för auktoriserad tränare!
Vi fortsätter att bolla här vilka som är intresserade!
Kriterier för mig är att man kan medtaga egen häst samt att det är lätt att ordna med stallplats och boende..
Självklart är jag själv sugen på en kurs och tror mig veta att AE anordnar kurser där man alltså tar med sin egen häst.. Stallplats och boende på kursgården.

Menar du kurs på Sparreholm då? Eller att vi ska boka AE så att han åker till något av våra stall? Läste nyligen på hans hemsida att han tar 4000:- per dag + 20:-/mil om han ska åka, men det framgick inte om det kostar lika mycket om man har kurs på hans hemmaplan. Men ju fler vi är desto billigare blir det väl per ekipage.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Detta är alltså tänkt i vår.
Personligen kommer jag sikta på att komma iväg med en av mina hästar antingen en gång eller två gånger om året.
Just för att få allt rätt samt hjälp när de olika skolorna ska påbörjas.
Ja Sparreholm hade ju varit helt fantastiskt trevligt men exakt vart det ligger har jag dålig koll på.
Jag har talat med Anders om kurser tidigare och det viktiga är att man inte är allt för många för han vill inte ha nya kursare varje dag..
Men jag tror man kan köra två per pass och sen kör man x antal pass per dag samt teori. Sen samma ekipage dagen efter.
Fördelen är att man kan ju då befinna sig på olika faser utan att det gör något. man kan ha både unghäst och rutinerad häst med..
Jag har ju unghäst så jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig då jag tror att han vill att man har medhjälpare vid första tillfället/tillfällena..

#3 Sparreholm ligger vid Rockelstad, om jag inte är helt ute och cyklar. Alltså i närheten av Norrköping, eller hur man ska säga. Har varit där, men körde inte E4:an ner utan småvägar förbi Uppsala/Enköping och sen vidare neråt. Vet du var Ekenäs Slott ligger? Det var inte så långt därifrån fågelvägen.
Huruvida man behöver medhjälpare på en unghäst beror väl på hur unghästen ligger utbildningsmässigt? Min 4-åring är ju en unghäst, men hon blev inkörd som 3-åring och är körd och tömkörd en hel del sen dess = behöver ingen medhjälpare.
Man får nog räkna med minst 500:- per ekipage och dag, skulle jag tro. Alltså minst 1000:- PLUS boende för sig själv och hästen för en helg…? *det gör ont i plånboken redan, även om det är värt pengarna!*
www.stuteriprecious.se

Kollade på Eniro. Det ligger mellan Södertälje och Norrköping.
www.stuteriprecious.se
Ahaa ..ok Ja för min del ligger det inom överkomligt avstånd..Ca 30 mil..
Ja det är sant de är ju unga länge, glömmer av att inte alla vet hur gamla mina är
Tänkte ta med Fellow och han är då 2 år och inte tömkörd innan, tänkte det vore perfekt att göra det där uppe då man får proffshjälp!
Har varit på clinic för AE men då som fotfolk och han är helt otroligt duktig! Sen är han dessutom mycket trevlig och hjälpsam, delar gärna med sig av sin kunskap vid samtal.
Kostar gör det ju.. men vi kan kika på hur mycket en weekend ligger på. Lägger man det på våren så hinner man lägga undan lite.
Kanske ngn av de som kommit längre upp i klasserna i tävlingsdressyren vill vara med och arbeta sina hästar från marken?
Jag har ju egentligen två hästar som skulle behöva vara med men har barar råd att ta med en..

Kan ni inte försöka ta reda på så exakt som möjligt vad det skulle kosta? =) Som sagt så svider det i plånboken. vi har ju pröjsat rejäla veterinärkostnader under hösten för blacky
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#7 Du är inte ensam. Jag har lagt runt 25.000:- på veterinärräkningar under hösten. Inga julklappar i år, inte!
#6 Så vitt jag vet så blir han uppbokad VÄLDIGT fort, så det kan vara blåst till våren redan. Har du någon möjlighet att kontakta honom och fråga?
www.stuteriprecious.se

#8 åh fy! Vi kom ändå väldigt lindrigt undan, har en rätt rejäl försäkring på honom. vi hade nog inte klarat av att betala allt annars, hade gått på uppåt 40'
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#9 Jag har också bra försäkring, men nästan 10.000:- blev självriskerna på 3 hästar och sen 20% av resterande belopp… Man blir så glad, INTE!
www.stuteriprecious.se
Usch! Så trist ..och dyrt när de blir sjuka!
Jag ska kolla upp priser på måndag!
Blir boende och uppstallning välidgt dyrt så får vi annars se om vi kan hitta anläggning där ngn bor som kanske kan inhysa ett gäng personer och hästar..
Då har man kursavgift, mat och foder att tänka på om hästarna kan gå i beteshagar…

#11 För mig är Sparreholm ungefär maxavståndet jag kan tänka mig. (Från Gävle, alltså.) Det tog 3 timmar och 10 minuter sist jag åkte dit med släp.
Och jag har ett krav… Om vi kör en kurs så MÅSTE de som inte är i manegen för stunden fota de som har lektion! 
www.stuteriprecious.se
Klart att ngn måste fota. Jag har det, vi får helt enkelt ta med Attlid
Wilda vill säkert tömköras lite…
Ahnna, om du tar med en häst och jag tar med en, kanske vi kan samåka? Så blir det ju lite billigare iaf, med soppa och så.
Fast det blir ju du som får köra
men det förstod du väl redan

#13 Det ska väl gå att ordna, samåkning alltså.
Om vi tar med en fotograf som är van att ta betalt så måste jag nog backa, faktiskt… Det blir dyrt nog ändå med kurs, även om Attlid tar väldigt bra bilder.
Men om jag tar med min digitalkamera så kanske nån kan klicka lite på'n när jag tömkör…? 
www.stuteriprecious.se
#14 betalt? Nej du, hon får helt enkelt knäppa lite kort ändå :)
Hihi. Annars får vi helt enkelt göra som du säger, ta med en vanlig hederlig digitalkamera och fota efter eget huvud.
Men OM det blir något av detta, måste vi komma överens i tid, så man hinner planera lite (lägga undan lite pengar).
Självklart ska Attlid ha betalt om hon kommer upp och plåtar. Nu vet vi ju inte om hon kan tänka sig att åka med med Wilda men det hon gör är ju ett "hantverk/konst" och det ska hon ha betalt för. 
Det är ju inte svårare än så att man väljer själv om man skulle vilja bli fotograferad eller ej:o)
Ojoj, blev lite chockad när jag plötsligt nämndes i en tråd jag inte skrivit i, haha :)
Nu har jag inte läst hela tråden men Wilda kan inte följa med, hon har aldrig åkt transport vad jag vet (är ju inte min häst) och dessutom känns det lite dumt att fråga ägarna om jag kan ta med deras häst på en kurs :P
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#16 Ja, det var så jag menade, kommer hon (eller någon annan) så lär hon ju vilja ha betalt, vilket hon såklart ska ha, och det tror jag inte att just min plånbok klarar. Fina bilder i all ära, men jag har en kompis som är fotograf som jag anlitar de få gånger jag har råd…
Har hänt 2 gånger, vi har känt varann i 15 år. *hr-hrm!* 
www.stuteriprecious.se

#17 Finns säkert nån som kan nappkida dig och få med dig i alla fall, utan häst! 
www.stuteriprecious.se
#17 De skulle nog bara bli väldigt glada, det gynnar ju dem så kanske de tom skulle kunna hjälpa till och betala!
Annars har jag en liten herre till som också gärna skulle vilja följa med..
#18 självklart får man se till vad det kostar hela kalaset..
#17 hihi, finns alltid hästar att låna
Kan dock bli lite trångt i transporten Ahnna, med 3 hästar varav en hingst. Haha, en syn för gudarna…

Jag kan tänka mig vara intresserad om jag nu kommer igång med tömkörnadet med min pålle bara :/ så hellre senare på våren än tidigare för min del.
#22 tror att senare på våren/försommaren är bäst..
Skriv upp mig på intresselistan också! :)
Va kul! Nu e vi ett helt gäng redan!
Ska som sagt kolla på måndag hur det ser ut.. och även om det bokas långt i förväg så får vi iaf veta priser etc sen gäller det att ha framförhållning:O)
Hmmm… hittade inget om kurs och boende hos honom nu efter flytten … men jag ska höra med honom. Annars får vi hitta en annan plats att vara på så får han komma till oss!

Å jag lär ju så klart oxå va på
Sixton vill ju jobba:p
Hm, frågan är ju vilken jag ska ta med…
Måste fundera på det.

Ideal ska ju med

#29 Du kommer inte kunna begära av Ideal att han ska jobba på tömmen, så jag hade satsat på en äldre häst i ditt läge.
Du gör ju som du vill, förstås, men med en häst i Ideals ålder finns det inte så mycket du kan göra förutom tömköra lite i skritt och trav mer eller mindre rakt fram eftersom han är för ung för att jobbas i form.
www.stuteriprecious.se

Åh herregud vad långt en del ska behöva åka för att komma till honom då! :)
Jag hade velat åka med med Harry men kruxet är varken körkort eller bil, o hyra in en stackars kompis som måste stå å glo på kusar en hel helg,…. njah…. o samåka…. någon som har BE kort och får dra två stora hästar i sitt släp?
Till i vår har säkert ekonomin redat ut sig.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#31 Jo jag vet, har tänkt på det och håller helt med i det.
Alvina kan jag arbeta mer, samtidigt som det skulle vara bra för Ideal och mig att få lära oss ordentligt, tillsammans.
Nej men, hallå… Jag har ju faktiskt en till =) Amulette får följa med naturligtvis =)
Hon ska ju börja jobbas med nu, när fölis är avvand. Det blir perfa för henne att få följa med.
#33 Jag tänkte försöka mig på ett BE nu i vinter… CarCar har lovat att jag ska få låna hennes böcker :) Bil och släp borde jag kunna skrapa ihop, till och med för två dunderklumpar som våra ;)
Min mamma åkte på tömköringskurs för Anders Eriksson (I sparreholm) när hon fyllde 40 med sin häst. Den var tydligen jättebra och lärorik. Numera brukar hon tömköra ungefär en gång varanan vecka eller så,
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#37 Aha.. då fanns det möjlighet att komma till honom? Tänkte jag skulle ringa nu i em..
#38 Kolla på hans hemsida http://www.anders-eriksson.se/ där borde det finns information om det.
Det var ju några år sedan mamma åkte dit, då bodde han på ett annat ställe än nu.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Har talat med AE nu och han kan inte ta emot ett helt gäng uppe hos sig. Sen var hela våren uppbokad och det fanns tider v 37, 42 och 47!!
Åtta ekipage per dag och det är samma ekipage dagen efter såvida man inte har en enkel dag..
Kanske blir lättare att sammanstråla inför en uppsutten clinic istället?

#40 Blir det ingen kurs då? 
Vem vill du ha uppsutten clinic för?
www.stuteriprecious.se
#41 Tror att det kan vara svårt att få till det.. Kanske vi kan samordna inför 2010 men om vi ska hinna hitta.. kursridhus, stallplatser, boende etc och dessutom hinna boka honom samt deltagare.. Det kan bli svårt..
Jag har flera favoriter för uppsutten clinic!
Här finns det ju faktiskt "Bed and Box" där dom även har tillgång till ridhus. Men det blir ju långt för en del av er att åka. Men det blir det väl alltid för någon iof.
#43 Vart ligger det ngnstans?
Gävleborg, närmare bestämt i Jäderfors, Sandviken

Och som sagt anläggningen i Dalarna som jag skrev om förut har ridhus, boxar, stugor m.m. för ett överkomligt pris.
www.stuteriprecious.se

Jag har sett att detta är en gammal tråd men det kanske är aktuellt för någon ändå?
Anders Eriksson har uppdaterat sin hemsida med nya kurser på hemmaplan (i sparreholm), kuserna är utspridda under sommarhalvåret, titta där! =)
Och för er som inte varit i sparreholm så kan jag tala om att det är värt att åka dit bara för omgivningens skull! =D