Foder
Vad ger ni era hästar för foder nu och varför? Sort, märke, hur mycket m.m?
Dvs. utanför grovfodret.
Lite olika beroende på hästar, har vitt skilda raser, åldrar och arbetsnivå på hästarna i stallet just nu.
Shetlandsponnyerna + nordsvenskåring: nakenhavre, betfor, Hippo mineraler i granulat, Linfrökaka + hö i småbal.
Welsh cob: Spillers Stud&Youngstock ( engelskt müslifoder för unghästar och avelsston, linfrökaka, betfor, Hippo mineraler i granulat, Tokosel + hö i småbal.
Varmblod: Lympos müsli ( el om det var Salsa müsli, det är inte min häst utan en inhyrd ), betfor + hö i småbal.
Mängderna på fodren varierar beroende på arbetsnivå och betestillgång. Hömängden är ganska konstant dock: ca 10-12 kg till welshen, 10-12 kg tlll varmblodet, 8-10 kg till nordsvenskåringen, ca 5 kg per shettis. Givorna är per dag och fördelade på tre givor.
När de går över på riktigt sommarbete är det endast welshen som får kraftfoder och högivorna tas bort helt så länge betet är tillräckligt.

Hm, vi ger bara betfor till alla ponnier bortsett från hingsten som äter det foder som finns hemma, han har inga krav alls. Nya stoet äter 5 dl Mustang orginal musli.
Hade ett kanonensilage i vintras så inget behövdes tillskottsfodras med!

Brimad;
½ kg krafft groov 125
1 dl krafft miner blå
3 nävar (torrmängd) betfor
1 msk salt
Japp;
1 dl krafft groov 125
1 dl krafft miner blå
2 näver (torr mängd) betfor
Och varför ger jag detta?
Brimad var ganska omusklad när jag fick honom, dessutom ung och jättestor=massor av protein behövdes. han fick 1 kg krafft groov 125 i vintras, får bara ½ nu då han går i gräshage hela dagarna.
Krafft miner blå får båda, då de senaste 3 åren av analysen har visat att det inte är tillräckligt med miniraler i grovfodret.
Betfor får dem för magens skull.
Och salt får Brimad för han inte rör sin saltsten och dessutom svettas han mycket vid ridning.
Har ej analyserat grovfodret detta året, därför att analysen visat i princip exakt samma värde i 3 år, men sen anade jag att det var sämre med protein detta året då Japp behövde mer mat än de andra åren, och tänkte då analysera, men då köpte jag Brimad i dec, som grovfodret inte dög åt utan fick köpa annat, och då struntade jag i att analysera, dels för jag skulle analysera 2 partier + så var vi inne i Jan då, och tyckte inte det var lönt, så jag har fodrat på "känn"
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Harry, 4 år, kallblodskorsning, rids 3-5 dagar i veckan.
morgon: 1 näve lusernstrå + 1dl mineraler
Middag: 1 dl foderjäst, 2msk salt, 1 näve lusernstrå, Magnesiumpulver 1 mått + vatten, sen blandas allt ihopa. På våren får han också B-vitaminer iblandat, ca 1-2 msk/dag för att hjälpa honom med pälsbytet.
Kväll: 1 dl foderjäst, 2msk salt, 1 näve lusernstrå + vatten och sen blandas allt ihopa.
Detta och 10kg hö per dag klarar han sig utmärkt på.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Motionen är det hon springer i hagen + skritturer ca 30 min 3 gånger i veckan.