takt och tempo
Nu måste jag efter alla år av ridning och träning fråga något jag aldrig förstått. Vad tusan är skillnaden mellan takt och tempo?
Jag kan försöka tänka mig så här;
-Tempo. Ett högre tempo = snabbare steg.
-Takt. Mer takt = mer definiering av vart steg? Eller?
Någon som snälla kan förklara detta?
Tempo för mig är hastighet men behöver inte var det samma som frekvens..Exempelvis med ökningar som kan vara svårt då det inte handlar om att hästen ska "springa fort" vilket är ett vanligt problem.. att hästen höjer steghastighet men inte steglängden..
hur förklara takt på ett bra sätt? Det viktiga med takten är ju bla att den är ren och med samma intervall.
Försöker hitta film men det går inget vidare
Vet inte riktigt om jag hänger med på förklaringen…
Om vi säger så här att jag rider en häst i mellantrav och tränaren säger "öka tempot", hur ska hästens steg förändras då? Och om hon säger "öka takten"?
För om jag rider enligt ovan och hon säger "läng traven" så vill jag ju länga steglängden men inte att hästen flyttar benen snabbare. Och om hon säger "öka traven" så vill jag ju behålla steglängden som den är, men öka hastigheten.
Någon?
öka tempo betyder ökad steglängd & kraft utan att det blir en riktig längning.
öka takten betyder i mina öron en snabbare takt.. Fast det är ju också en tolkningsfråga beroende på om hon menar takten som i travtakt/galopptakt eller om hon helt sonika menar takten som i folkmun likställs med tempo och hastighet..?!?
va rörigt det blev
#4, men varför ska steglängden ökas? låter så konstigt.

takt är ju samma sak som i musik (rytm kan man nog säga), man ska ha samma takt, t ex 4-takt (skritt), 2-takt (trav), 3-takt (galopp)
för att gå in lite mer på traven som är enklast så sätts ju höger fram och vänster bak ner samtidigt och tvärt om om hästen går i ren takt, men om t ex frambenet landar innan bakbenet så har hästen inte rätt takt längre
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6, så du menar att om jag ska öka takten så är vadå fel?

#7 jasså du menar så, jag har inte läst hela tråden kan jag ju erkänna 
takt är ju egentligen det jag skrev ovan, men iaf häromkring kan man ibland säga "kom igen, öka takten" och då mena att man ska skynda sig på. det är nog egentligen mest ett slanguttryck om det används på det sätt du skriver, annars ska de va som ovan.
Men om det inte är ett slanguttryck. Har nämligen sett en grymt dyr tränare som skällde ut sin duktiga dressyrtävlande elev för att hon inte visste skillanden mellan takt och tempo. Då slog det mig "va fan, efter alla år som tävlingsryttare och instruktör/tränare så vet inte jag heller vad det är". Eleven fick sedan springa runt utan hästen på ridbanan och träna takt/tempo

#9 då tror jag nästan att du missuppfattat det på träningen, och att det är så att tränaren menade att takt är vilken ordning hästen sätter ner fötterna, att hon skulle rätta hästens takt, inte öka den?
vad fick hon göra på marken då? 

enligt alla böckers regler är :
Takt = antal steg i minuten,
Tempo = antal meter per minut
#11 Det var en bra förklaring!

#11 Helt korrekt, de behövs inte beskrivas på något vidare vis
Hm.. Ok! Det var ju enkelt.
Tempo om man räknar det så, är ju alltså samma som i hoppningen (är hoppis framförallt!) hade bara fått en annan känsla utav träningen jag såg. Men då vet jag! Tack!