Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrhästen
Läst 2568 ggr
LinaN
0

Rätt form på Islänning?

Här kommer en fråga till alla isis-ryttare som finns här, jag vet iaf en med säkerhet *blinkar åt Alex*

Jag vet att det råder delade meningar om hur formen ska se ut på en gångartshäst såsom islänningen, Men vad anser du/ni?

Hur ska en isis gå om den ska gå i form i tex tölten och passen, och sen även standardgångarterna? För detta är något som jag vart väldigt nyfiken på, visa gärna med bilder också! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Alex
0

Så många bilder vet jag inte om jag har, men om man ser till träning så vill vi - precis som alla andra - ha hållbara hästar som arbetar rätt. Vi tränar hästarna böjda, långa och låga, "på tygeln", med undertramp.

Men sen om man ser till tävlingar, så är formen bland de mindre viktiga sakerna (dvs hur hästen håller huvudet). Takt, tempo, undertramp, påskjut och allt sånt där väger in mycket, så har man allt det har det inte så stor betydelse om hästen kröker på nacken. I vissa lägen kan det hämma rörelserna lite (speciellt i tölt) och då väljer man ju hellre att visa hästen i en högre form om det är då gångarterna visar sig från sin bästa sida.

Det finns ju de (även sk. "elitryttare") som pressar ihop hästarna och låser dem i en form där de får springa och kolla på stjärnorna i tölten och får en sån där vacker underhals… Det är inget jag förespråkar, alls! Sen så finns det ju de hästar som själva drar upp huvudet och gärna låser sig i det läget, men det är ju något som man (jag) då försöker arbeta bort genom att böja, mjuka upp och få hästen att söka sig nedåt i tölten. Sen så strävar man ju inte alltid efter att få hästen "på tygeln" i tölten, men i alla fall i en mjuk, fin form där hästen är avslappnad och går i en mer "fri och öppen" form.

När det gäller passen så är det huvudet upp som gäller dock. För att hästen ska kunna gå i flygande pass måste den nämligen "fixera" kroppen, och alltså kan man inte ha någon mjuk och böjlig häst som går ned på tygeln i pass. ;) Det är ju dock en gångart som endast används i tävlingssammanhang, och därmed bara tränas lite inför tävling. Inget man rider ute på en skogstur så direkt.

Ställ gärna frågor ni som funderar över nåt, så kan jag försöka svara mer specifikt, är inte så lätt att få med allt på en gång. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lindbygarden
0

Jag är då väldigt nyfiken på hur träningen av en gångartshäst ser ut!

Lite mer exakt hur en "normalvecka" ser ut..

Dressyr/markarbetar ni som vanligt i paddock också eller är det skog och banan som gäller?

Alex
0

Nej nej, det är allt paddock/ridhus som används. Mycket träning på volter osv. Så självklart en hel del ute också. Banan är väl väldigt sällan den används till träning, inte alla som har förmånen att ha en sån på gården. ;)

Men det är mycket lösgörande arbete som gäller, då hästen måste vara mjuk för att få riktigt bra tölt. Kan försöka skriva lite mer specifikt när jag har mer tid, ikväll eller så kanske. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lindbygarden
0

#3 Kul, ser fram emot att få veta lära mig mer!

Alex
0

Nu äntligen ska jag försöka ta tag i det här igen. :P Bara lite seg. ;)

Men ja, som sagt så tränar vi oftast i betydligt lägre form än vad man ser på tävling. Även ofta i ett lägre tempo.

Antar att det nu är främst tölten som är intressant, och då kan jag säga att även om hästen inte "går i form" med nosryggen i lodplan så ska hästen vara mjuk, lösgjord, "fri" i formen (inte tvingad med tyglarna i någon form) och ha nacken som högsta punkt. Och jag kan säga att jag förstår mycket väl om många dressyrmänniskor ser det som extremt konstigt, för det är ju inte så det "ska" vara om hästen trampar under sig osv.

Men faktum är att det är svårt att hitta nåt tillfälle där en häst bär sig så mycket på bakbenen som i tölt (levad är väl undantaget Flört). Det krävs en extrem samling i skritten för att uppnå bra tölt, oavsett tempo. I den ökade tölten, där många anser att hästarna bara "springer" krävs det enorm samling för att få till det bra, annars blir det bara spring med nåt taktfel utan bärighet alls.

Så visst, huvudena hålls i många lägen i en fri form, men hästen går på bakbenen och trampar med frambenen. Bakbenen befinner sig faktiskt i marken längre tid än vad frambenen gör (är mycket tydligt i bra samlad tölt).

Hmm. Kanske inte exakt det du ville veta nu, men jag ger mig här annars kommer ingen orka läsa. :P Just en träningsvecka är svårt för mig att skriva känner jag, för det är så extremt olika hur folk gör, och vad de har tillgång till, om man säger så…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hyrrokkin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alex har skrivit väldigt bra tycker jag hur man generellt tränar isisar :)

Själv är jag medryttare på en islänning som är väldigt mycket dressyrriden. Vi jobbar ganska mycket med samlingar på honom. Den ökade tölten har han, men den korta har han lite jobbigare för. Det är så kul med isisar som har både bra tölt och bra trav. Ofta känns det som att det ena utesluter det andra, en häst med mkt tölt i sig har ofta svårt att hitta takten i traven och tvärt om.

Här är en bild på mig och Moldi i samlad trav :)

Zondell
0

# 6 Det kan väl aldrig vara målet att rida så bakom hand och dessutom skarpt betslad? Kanske bara en bild i fel ögonblick?

LinaN
0

#7 bilden ser man tydligt att båda tyglarna är hängande så det är en ögonblicksbild, hästen är troligtvis bakom lod av ren tillfällighet. Jag har haft många sådana bilder på min häst då han går bakom lod men med helt slappa tyglar.

Man får titta till helheten. :)

Hyrrokkin
0

#7 Han är inte skarpt betslad. Nu kommer jag själklart inte på vad bettet heter, men det är ett enkelt rakt bett med ringar på två olika nivåer. Normalt använder vi bara det översta tygelparet som då gör bettet snällare än ett vanligt två- eller tredelat tränsbett då det som sagt är helt rakt. Det undre tygelparet ger bara en lätt hävstångseffekt som används när han blir lite för stark, tex tölt i skogen. Det ser skarpare ut än vad det är just pga. att det är två tygelpar.

…och ja, det är en ögonblicksbild. Han är dessutom en aning spänd och det finns fler saker att önska. Poängen med bilden var att visa att även islandshästar kan bli dressyrridna. Moldi på bilden är 18 (17 vid fototillfället) och han har styrka att gå i piaff korta stunder.

Zondell
0

Vore kul att se andra bilder också

Hyrrokkin
0

Har inte så många bilder på datorn tyvärr. De flesta ligger på sambons dator eller på den externa hårddisken som jag inte orkar leta fram. Vet ändå att inga av bilderna blev direkt bra. Sambon har noll koll på hästar och vet inte när hästen går bra eller dåligt och bara knäppte lite på måfå :P
Hade dessutom bara varit medryttare på hästen ca en månad innan fototillfället, och nyss haft ett riduppehåll på drygt två år, så hade svårt med både balans, sits och att hitta alla knappar ;)

En travbild till hittade jag iaf.

Hyrrokkin
0

Eller ja, tölt och tölt. Hästen är svårtöltad och jag hade inte lyckats hitta alla knappar än, så det här är inte ren tölt. Men jag drar iaf inte ihop hästen med skarpa bett, om någon vill få mig till att jag gör det ;)

LinaN
0

#11 det är en pelhamstång ser det ut som, o JAG anser att man alltid ska rida på pelham med dubbla tyglar och inte "fuska" med deltan…. Men det är min högst PERSONLIGA åsikt ^^

Men bilden i #11 jäklar vad snyggt och ordentligt han sätter in bakbenet under sig! jättefint! ;D där ser han ut till att var i en bra form även om det inte är direkt från sidan bilden är tagen :D

sen bild #12 så tycker jag att han går väldigt fint också, även om det inte är en ren tölt, det är inte den där överdrivna töltformen där hästen går med nosryggen vågrätt… Tyckte det såg väldigt fint och naturligt ut, sen ÄLSKAR jag hans färg!

Alex
0

Han ser fin ut, Hyrrokkin. Dock är det nästan ren trav på bild #12, men vet hur svårt det kan vara när man är ringrostig och sitter på en ny häst. Glad

Nu måste jag ju fråga er dressyrmänniskor, vad tycker ni om det här? Ren tölt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hyrrokkin
0

#13 Pelham heter det ja! Tack! :) Jo jag är av samma åsikt som du. Som sagt, rider man bara med det översta tygelparet är bettet väldigt snällt. Sedan är jag även av den åsikten att det inte är bettet som är skarpt - det är ryttarens hand. Även det snällaste bett gör skada med fel ryttare. Vet man vad man gör ser jag inget fel i att använda s.k. skarpa bett.

Tack! Jo han är bra på att trampa under sig, gamgubben :)

På töltbilden är han egentligen oerhört stark vid fototillfället. Han och jag hade bråkat ett bra tag med töltfattningen och han bara rusade iväg i "slängtölt", precis så som vi inte vill att han ska göra :P Men ja… jag försöker alltid använda tyglarna sparsamt :)

Hyrrokkin
0

#14 Tack! :) Haha, ja jo det är ju det ;P Kan säga att det idag ser bra mycket bättre ut, nu vet jag vart knapparna sitter :)

LinaN
0

#14 ska kika så snart som bilden/filmen laddat klart….

LinaN
0

#14 vinkeln är litet dum, själva tölten kan jag inte säga så mycket om, men formen ser ju bra ut men JAG hade velat ha nosen litet mer framåt för att öppna upp ganaschen som ser litet väl stängd ut.

Annars sätter han (?) in sig bra med bakbenen under sig så han borde ju bära sig fullt tillräckligt.

Jag har ridit islandshäst två tre gånger nånting så jag är verkligen inget proffs :D

Zondell
0

# 14 Trevligt med häst och ryttare i balans. Hästen ser naturligt eftergiven ut och ryttaren ser ut att ha fina händer och rider på vanligt tränsbett.

Lindbygarden
0

#11 Den bilden tycker jag om!

Han trampar inunder sig ordentligt och sänker höften. trevlig form! Yttepytt fram och upp så hade det varit i mina ögon helt perfekt. Han kommer också i uppförsbacke. Fin häst!!! Sträva efter den känslan du hade då den bilden togs och mjukna lite och vrid om handen samt öppna upp din egen front så att säga så ska du se att det blir helt kalas.

Det är svårt att rida så var inte för självkritisk, lite ska man alltid vara men jösses det är inte ofta det är perfekt för någon om det nu någonsin är helt perfekt?

Lindbygarden
0

#14 jätte fin!