Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 3742 ggr
LinaN
1

Back on track?

Vad är er erfarenhet av back on track-produkterna?

För och nackdelar? vad har ni använt för produkt, till vem? häst? hund? Människa?

Jag har beställt deras knästöd med spänne eftersom jag känner att mitt knä inte får tillräckligt stöd i ridningen och vid promenader och stallarbete. Kommer under nästa vecka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

Jag älskar back on track, har använt de till både hästar o mig själv. De verkilgen ökar blodcirkulationen o de rätt omgående. De första jag köpter i serien va 1x1m ryggtäcke o de första jag gjort va o lägga de över mina ben, inom nån minut så började de pirra o bli varmt i benen. Hade den på fullblodet när han kom in o va kall, över länden o korset i 10-15 min o den va han som ny. Har även haft benpaddarna o de är stor skillnad mot vanliga, iaf på de hästar jag testat. Har även vantar till mig själv då jag har så dilig cirkulation i fingrarna.

Men att ha dom som stöd, nja.. De e ju främst för o få igång cirkulationen. Är de stöd du är ute efter skulle jag valt en annan produkt.

De jag ser som en nackdel (om man kan kalla de för de) är att vissa hästar reagerar på de till en början, att dom upplever pirret som obehagligt (detta kan även uppstå vid magnetterapi) men med långsam invänjning så brukar de gå bra.

LinaN
0

#1 jag får stöd av tubigrip-"bandaget" med det rullar sig och stasar över låret/knät. Så bara det sitter åt det minsta kommer det att ge mig stöd och sen vill jag ju gärna att knät ska få hjälp att läka med.

Då läkaren vart fullständigt värdelös så har jag ju varken rehabplan eller någonting… jag fick ju rådet ta två alvedon och en ipren, vila och avlasta…. ja men för hur länge? och tänk om det är en meniskskada då? Inga svar…. tänker ju inte gå till honom igen… det är ett som är säkert.

SofiaGenne
0

Jag har användt back on track under några år nu, både till häst & människa. Back on track paddar. Smala och fina ben, absolut bra! Dock får man ju tänka på att inte använda de för mycket, utan pausa någon/ngr vecka/or för att inte "bränna" huden. Men det är verkligen kanon!

Har också back on track fleecetäcke. Känns bra att ha på tex på väg till en tävling, eller i stallet efter hårt jobb osv, då det blir skönt skönt på hästen. Har även "ryggbackontrack" , som jag själv även sovit på. UNDERBART!!

Har även en människo-rygg-backontrack också. Störtbra att ha/sova med om man har ont i ryggen eller liknande. Det fungerar verkligen! Så jag har bara posetiva saker om bot!

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Zaphix
0

Back on Track är underbart. Skulle inte klara mig utan det. Hästen har gallor på benen, så han får stå med deras snabbandage runt om på nätterna. Man ska ju inte ha det på jämrt, så vi brukar ha det i två veckor, vila en och sedan ha i två veckor igen. Han är helt utan gallor på morgonen, perfekt alltså.
Han har nu också fått min minifilt, som jag hade till ryggen. Han ska ha den på natten senare, ska bara få tag i ett täcke som jag kan sy fast den i.

Till mig själv har jag till fotleden, den blir lätt gallig (eller vad det kallas hos människor, så den har jag på dagarna. Brukar även träna och rida i ett stöd till knät.

När jag hade minifilten hemma så valde alltid hunden att sova på den, även om det fanns annat han kunde ligga på.. Borde betyda nåt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MiaMaria
0

#3 BoT är de karenstid på nu, iaf för hund, så va försiktig om de även gäller häst! Skulle ha kollat men svårt o hinna mellan samtalen på jobbet…

LinaN
0

#5 det kan ju vara värt o kolla upp.

Peppe
0

jag har bara benpaddarna än så länge men på önskelistan finns långkalsonger och strumpor till mig, schabrak och täcke till hästen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

Det hade redan kommit så jag får det nu i veckan :D gottigt :D

dessutom hade hon 10% rabatt på BoT-produkterna så det blev billgare än tänkt :D

ElinH
0

Jag har ett Back-on-track  nackskydd som är jättebra!  :))
På hästen har vi ett hasskydd, funkar kanon !

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

SofiaGenne
0

#5 Oj, aldrig hört!
Får kolla upp det, dock borde mamma veta om dt isf, men vem vet om vi missat något.. dock använder enormt många av de jag känner b.o.t precis innan tävling, så hoppas att dt är rätt !

MVH

LinaN
0

jag känner väl att det borde ju stå å deras hemsida om det är karens på BoT…. :S

Tusen
0

#5 Gå inte ut med "falsk" information. Är du inte säker så skriv inget istället.Tyst Rykten sprids fort på internet.
Detta står på ponnytravets hemsida och gäller även inom STC. Skulle kunna tänka mig att det är samma inom rid- och körsporten.

Det står absolut inget om att det skulle vara karens på BoT.

Karenslista.

LinaN
0

#12 det är karens på hund, men hon var osäker på häst. Men det skadar ju inte att vara försiktig.

Men som jag sa innan. Det måste ju stå på produktbeskrivningarna om det är karens eller inte, och står det inte så är det ingen karens… finns ju massvis med salvor och liniment som det är karens på. bla är det ju karens på radital liniment sist jag kollade.

joooossan
0

Jag funderar på ett köpa en ryggfilt eftersom att Dite har haft lite problem där. Borde kanske hjälpa henne?
Det låter ju som om alla haft bra erfarenheter av det! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Tusen
0

#13 Såg också att hon var osäker på häst men jag tycker ändå att man ska vara försiktig med att uttala sig om saker man inte har en aning om. För några år sedan gick det rykten om att druvsocker var doping vilket ledde till en masshysteri som var helt  obefogad.

MiaMaria
0

#12 Men nu får du ge dig, är de så kul o hacka på mig???

Jag skrev att de är de för hund och då att hon bör vara försiktig när de gäller häst om de är samma där. Hade jag haft tid (inte suttit på jobbet dvs) så hadejag kollat upp de själv.

Har kollat nu och detta är enda informationen BoT själva går ut med

Tusen
0

#16 Jag är INTE ute för att hacka på dig eller någon annan. Jag vill bara be er vara försiktiga med att gå ut med saker ni inte är säkra på. Det är därför jag ber er att inte säga något innan man svarar. Om du läser mina inlägg igen och med lite snällare ögon så ser du säkert att jag inte alls är ute efter någon. Vill som sagt inget ont alls.

LinaN
0

Ok, nu är det ingen större skada skedd. Folk som blir masshysteriska har fortfarande möjligheten att kolla upp fakta själva. internet är inte en säker källhänvisning längre. För mycket hörsägen och egna teorier florerar. Därför ska man läsa med kritiska ögon och ta reda på fakta själv för att lättare kunna bilda sig en uppfattning.

Och tänk på att man inte alltid har samma kommunikationsmöjlighet på nätet som i verkligeheten. Man saknar hörsel för tonlägen och melodi i hur saker och ting skrivs. Och man kan inte läsa av personens kroppsspråk vilket gör att man tappar över 75% av kommunikationen.

Utgå inte ifrån att någon är ute efter dig, oavsett vem DU är som läser, jag syftar på alla som läser detta och inte på specifika personer.  Försök tänka på det så slipper vi bli oense över något som inte ens är något att bli oense om.

SofiaGenne
0

Jag tycker det bara var väldigt bra påpekat. Bra att lyfta frågor - och nu vet vi svaret (?)  Blev någon skadad på det? Nej inte precis.

;)

MVH

LinaN
0

Så, nu har jag fått hem min BoT för knät. Den satt perfekt och ajg får precis lagom med stöd i knät för att promenera på det och troligtvis även rida. Däremot så om jag ska sporta hårdare behövs det nog en annan stödanordning.