Min häst
Jag har haft honom i drygt två månader nu.
Från att ha stått i box och att stå in en hage lite större än en box dag ut och dag in till att få stå i en större hage, ut på långa promenader upp och ner för backar, in i snårig terräng, löshoppning, ridning och longering så blev jag lite besviken då jag inte kunde se någon direkt förändring ( muskelmässigt) på bilderna.
Något jag la märke till var att han ser ut att ha vuxit en bra bit bak, kan han verkligen ha skjutit iväg så snabbt? han är 4år. Det kan också vara gårdsplanen men till synes så är den rätt så jämn.

Har du ngn före-bild?

förebilden är den i #o

den andra bilden är inte alls rättvis mot hästen ;) ta en ny från sidan där han står bättre så tror jag nog man kan se bättre skillnad. för just nu tycker jag han ser bättre ut på första bilden.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Snygg häst!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Nä de är inte någon större förändring på honom, men ge honom tid, de är stora muskler som växer långsamt.
Han är något överbygd men de mesta tror jag kommer från underlaget. Försök ställa upp honom på plan mark och med öppna sidan mot fotografen ist för tvärtom som de nu är och då ser han ihoptryckt ut.
Han är ganska fin i kroppen, än saknas de lite ryggmuskler men han är rund och fin, lite underhals att rida bort, men de tar tid! Mkt trevligt uttryck på honom! Han ser rätt stor ut?!

Men hur ska jag motionera honom så han får bort sin underhals?
Jag har ridit honom lös tre gånger så några krav kan jag inte sätta där. Kanske ska köra på inspänningar vid longering? vilket är att rekomendera, chambon?
Tror ni han växer till sig så han blir jämn, inte överbyggd då?
Jag hoppas att det är underlaget för så han ser ut i #1 det ser för jävligt ut
Han är 170cm.

För att få bort underhalsen gäller de att han inte går o spänner den och arbetar i en ändamålsenlig form. många hjälptyglar gör så hästen inte arbetar korrekt bakifrån utan den knäcker av i nacken och på så vis så spänner han underhalsen.
Är han inte riden så mkt? Tänkte eftersom du ridit honom lös 3 ggr, han är ju ändå 4 år.

han blev inriden i höstas, skritt och trav sen har han bara stått tills nu och vi har i princip fått börja om igen. Han är väldigt rädd av sig så vi tar det mycket lugnt och försiktigt.
Idag när jag longerade honom på två linor (förberedelser inför tömkörningen) så utbrast jag ett "va fan!" för linorna var en enda stor knut i händerna på mig och hästen blir förtvivlad och ställer sig på tvären och vet inte var han ska ta vägen, Så mesig är han.
Men du tycker jag ska slopa hjälptyglarna? Men när jag longerar springer han med huvudet rakt upp, ingen antydan alls på att sänka sig.
#9 om han är ung och orutinerad så låt honom gå och titta på stjärnorna. Min har gått vääääldigt högt med huvudet men har börjat sänka sig.
Longera på stooor volt så det inte blir för påfrestande, trava honom och varje gång han sänker huvudet det minsta så beröm, massor av talat beröm. så fort, minsta lilla så beröm. så har jag gjort med harry, och det fungerar. kallas positiv förstärkning, för när hästen sänker huvudet så blir det lättare o jobba med ryggen (det måste de komma på själva) och så ger du muntligt beröm så blir det dubbelt så positivt så att säga :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ok, ja de e bara o köra på i lugnt tempo och mkt beröm så han känner sig säkrare. Enda jag kan tänka mig är helt vanliga inspänningstyglar så han har hjälp på vägen, men absolut inte hårt spända, lagoma o kanske yttligare ett snäpp längre, så han inte går o strävar emot dom o på så vis spänner sin underhals.

jag tror som MiaMaria i #11, löst spända helt vanliga inspänningstyglar. bara tyngden av dom kommer antagligen göra sitt och inbjuda honom till att sänka huvudet
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag gillar gogue, men den kräver lite erfarenhet… löshoppa är alltid kul träning, och pessoalongersnörgrejen ska tydligen också vara bra… jag har aldrig provat, jag har alltid kört med graman från ryggen mellan frambenen och knäppa i bettringarna…

Ska du longera, hade jag valt pessoa-selen, har hört bra om den :) dock inte provat den själv ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Pessoaselen är både bra och dålig, de beror på hur man ser de. Sitter den rätt och på rätt häst kan de hjälpa den på traven, men samtidigt är den en tvångströja som tvingar ihop hästen, många hästar får panik av den.
Själv har jag använt den endast en gång för massor av år sen, då gick de bra, men jag skulle inte använda den i dagsläget! Jag motionerar inte mina hästar på lina, dom arbetas på lina, med lätta inspänningar och en lina, de är de enda som behövs samt ett vältränat öga som ser hur hästen rör sig och när den spårar samt går i en korrekt form. Jag har Sigrid att tacka för mkt, innan jag jobbade där så motionerade även jag mina hästar på lina, så som 95% av alla som longerar, jag visste inte hur jag skulle korrigera eller hur de skulle se ut, men nu gör jag de och de är en konst! Må låta som skryt, ta de som ni vill men så upplever jag de, då jag nästan aldrig ser någon som arbetar sin häst på lina ordentligt
jag arbetar väldigt sällan mina hästar på lina, blir tömkörning istället.
#13 jag förstod inte riktigt hur du menade att du spänner gramanen…? Mellan frambenen och knäpper fast i bettringarna?
Är jag helt förvirrad nu, men en graman ska väl löpa genom bettringarna och fästas under magen.
#16 Ja det är så jag också ser att man sätter gramanen.
#16 aa, har mitt eget sätt. Jag tar mitten av gramanen och sätter på manken, sen löper den runt magen in mellan frambenen och knäpper fast med knäppena i bettringarna. hänger du med? jättebra sätt om man inte har longergjord, eller om man bara är lite lat hehe
och det gör jag när jag LONGERAR när jag rider med graman, har jag den "normalt" såklart
Ahaaa… då förstår jag hur du menar!
=)

#18 Har du något som fjädrar eller blir de stumt för hästen? Alltså när du använder gramen som "inspänning"
den sitter inte så hårt, så den spänns bara åt när hästen drar upp huvudet. när hästen går som den ska med huvet hänger den löst.

Ja men frågan va om du hade någon form av resår eller liknande? Vad gör du om hästen får panik för att den sitter fast?
nej jag har ingen resår och de har aldrig fått panik, men får de det så går ju gramanen sönder, har balsnöre i knäppet

#18 Jag är förvisso hysteriskt allergisk mot inspänning i vanliga fall också, men ditt sätt skulle jag inte rekommendera för någon, faktiskt. Westernfolk gör ofta så har jag märkt, det är någon form av modefluga eller nåt, och som MiaMaria säger så ger det ingen som helst fjädring/elasticitet och det enda hästen gör är att dra ner huvudet och spänna sig. En inspänningstygel ska inte ta emot när hästen höjer huvudet, den ska bara ge en mjuk signal till bettet så att hästen själv väljer att söka sig neråt. (Utan att knäppa av i nacken, vilket många hästar gör ändå för att inspänningen inte fungerar som det var tänkt.) När hästen kommit ner i en bra ärlig form ska inspänningen hänga helt slappt. Höjer de huvudet och tappar formen ska den där mjuka signalen komma till bettet igen så att hästen förhoppningsvis väljer att hitta tillbaka till formen.
Titta gärna på DVD-filmerna "Jan Brink gästas av Tobbe Larsson" och "Luis Valencia gästas av Tobbe Larsson", där de använder olika sorters inspänning på rätt sätt och får precis rätt respons av hästarna. Där hänger inspänningen helt slappt när hästarna går i bra form.
Nu har jag klagat lite, det är inte min mening att låta elak. Som sagt, jag är motståndare av inspänning och därför aningen mer kritisk än de flesta andra. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
det har alltid funkat för mig och för dem jag jobbade med innan, men om ni inte gillar det behöver man inte använda det.
och "dra ner huvudet och spänna sig" är inte något jag varit med om, men man kanske måsta vara van vid det för att kunna göra det på rätt sätt. och min inspänning hänger ju slappt när de går i rätt form det sa jag.
Som jag sagt innan jag berömmer min häst så fort han går korrekt i linan. När han inte har ryttare på ryggen vill jag gärna att han ska gå med näsan så långt framåt/neråt som möjligt för att länga ut överlinjen och samtidigt stretcha ryggmusklerna.
Nu är detta en ögonblicksbild där han egentligen bara står men den illustrerar min mening iaf. Han har huvudet lågt och detta strävar jag efter i traven också, han ska sänka huvudet och länga sin överlinje. Detta i både skritt och trav. I galoppen har han inte kommit så långt utan han slänger upp huvudet och går på.
Men förstår du hur jag menar? så fort hästen sänker huvudet så ge beröm, och om hästen går ett kvarts varv i denna långa låga form så bryt av och ge den en stunds vila. det brukar ta några försök så fattar hästen att den ska gå i den formen. :)
silvery/// ok nu frstår jag hur du spänner, men jag förstår inte riktigt grejjen att spänna in med graman till longering.
Precis som tjejerna säger så ska det finnas någon sorts resår på inspänningen.
Jag tycker tom att vanliga inspänningstyglar har för dåligt resår/elasticitet, använder jag ngngång inspänning så trivs jag bäst med halsförlängaren som ju är som en enda stor gummisnodd.
På äldsta stoet, brukar jag använda tömmen ibland när vi arbetar på töm. Spänner inte in med tömmen, men däremot kan jag lägga yttertömmen runt rumpan för att "rama in" henne lite grann, detta gör att hon automatiskt trampar under sig, samtidigt som hennes benrörelser ger små, små förhållningar i bettet så hon söker sig framåt nedåt. Funkar utmärkt på henne, men kanske inte på alla.
Jag har fortsatt jobba Harry i traven så att han ska gå med huvudet långt neråt och framåt, och han har verkligen fått koll på det nu, så nu när han travar så plöjer han ibland med nosen i gruset ^^ Ser så fånigt ut och så blir han förvånad över att han får damm i näsborrarna ^^
#0 Mitt råd till dig är att fortsätta med varierad träning. Allt från att bara gå ut och gå, till longering, tömkörning, löshoppning, rida ut i skogen, klättra, markarbete, lättare hoppning. En så ung och orutinerad häst behöver tid på sig. Är han då så ängslig som du beskriver behöver han kanske ännu mer tid och ännu mer beröm när han gör rätt. Det tar tid att bygga upp de stora muskelgrupperna. Många har säkert hört uttrycket "Skynda långsamt" visst det stämmer bra men jag hittade en gång ett kinesiskt ordspråk som jag gillade bättre.
"Var inte rädd för att gå sakta framåt, se däremot upp med att stå stilla"
Miljöträning och olika miljöövningar är bra att träna med.
Ska nog fortsätta på en artikel jag har påbörjat, ska fixa litet bilder o så så det blir tydligare. :D