Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettnytt-i-dressyrvärlden-sverige
Läst 1855 ggr
exitingsvillemo
0

NYTT: Blåögd Gräddvit

Nu har SH fastställt ett namn för ALLA dubbelgula individer.

Läs mer här…

Marija
0

Jag tycker att det låter lite B om man jämför med engelskans "Blue Eyed Cream" Flört

Men visst kan det funka!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Alex
0

Vad är det för fel på de benämningar som redan finns? Det är ju trots allt tre olika färger… Nä, det förstår jag faktiskt inte. Obestämd

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaN
0

Alltså min tanke är ju att iom engelskans är "blue eyed cream" som förkortas BEC så blir ju den Svenska förkortningen BlåÖgdGräddvit = BÖG, litet dålig namnändring/förslag känner ju då jag…. Undrar om de tänkt på det alls.

"Då var det dags för klassen BÖG, vill alla blåögda gräddvita komma fram tack!"

För att inte nämna alla homosexuella som blir förvirrade när de är på hästutställning där BÖG-hästar förekommer…. Litet lustigt och olustigt samtidigt…Obestämd

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
0

#2 jag tycker precis som du. Förstår inte heller varför man inte kan använda de benämningar som redan finns.

Det är ju en otrolig skillnad på en cremello eller perlino.

Vill du tex absolut ha en röd (isabell) avkomma efter ditt röda sto, så väljer man ju en cremellohingst och inte en perlinohingst.

Att sätta alla dubbelgula hästar under samma namn, är ju lite missvisande eftersom dom kan bära på olika grundfärg.

Invisible
0

Inte för att det har någon betydelse, men jag tänker på paj när jag hör namnet! Oskyldig

Alex
0

#4 Jo precis… Då kan vi ju lika gärna komma med nåt samlingsnamn för isabeller, gulbruna och gulsvarta. Är ju typ samma sak… Obestämd

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

jag gillar det inte heller…

tycker att gulvit hade passat bättre om man absolut måste samla alla under samma namn

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tin-Tin74
0
Lindbygarden
0

Håller med er övriga.. Tycker det ska heta perlino, cremello osv..

MiaMaria
0

Varför ändra något som är bra??

Linnea
0

#4 man kan ofta inte se grundfärgen på hästen..

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

#11 Det kan gå att se skillnaden på dem, men det är svårt, i alla fall på en gulvit och en ljus pärlvit. Sotvita brukar man kunna se dock, samt även den mörkare pärlvita. Och om inte annat kan det i vissa lägen gå att räkna ut med hjälp av föräldrar, avkommor, eller ett test.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Invisible
0

Jag är inte alls insatt i sånt här, men går det inte att DNA-testa?

Alex
0

#13 Man kan göra ett 'Red Factor Test' för att ta reda på grundfärgen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Linnea
0

själv tycker jag gräddvit är helt ok men vad var det för fel på gulvit? nästan samma. det vita stämmer ju genetiskt sett inte men det gula gör ju, var kommer grädden in? dessutom borde det vara lika självklart att en gulvit har blå ögon som att andra hästar har bruna.

Skynda långsamt så går det fortare.