Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 1735 ggr
MiaMaria
0

Lite dubbelverkan?

Lite ot då de blir hoppning men ändå inte.

Blev så upprörd igår när jag äntligen fick årets första nummer av Hippson. Där är de en stor artikel med Meredith Michaels-Beerbaum, en av världens bästa ryttare. Jag har alltid tyckt att hon har en grym känsla o rider så fin (för att va hopperyttare Oskyldig) men när jag kollade bilderna i artikeln förändrades min bild.

Hon rider den lite halvgalne o MKT HETA Checkmate i artikeln och då har hon till att börja med ett gag med löpande sidstycken, dvs men kraftigt tryck över nacken, vilket hon även förklarar i artikeln att de fungerar bra på honom på träning då han sänker nacken och blir rund men hon får inte den jämna känslan i munnen så hon använder de inte på tävling. Fine de är ok, gag må va som de är, jag är ingen beundrare av de då de blir så väldigt skarp då de inte har kindkedja så du kan ju i princip dra hästen mungipor upp till öronen, kraftig överdrift men de skulle fungera.

Men sen komma nästa sak, en graman SAMTIDIGT!!! Gaggen används genom tyck på nacken, då får alltså ett tryck genom bettet uppåt. Gramanen har hon spänd från handen, genom bettet och sen ner mellan frambenen. Vilket resulterar i att du får ett tryck i bettet neråt. Varför?? Jag kan till en viss del förstå då de är en sjövild häst och gagverkan blir inte lika kraftig i och med att du har gramanen som bromsar något, men näää jag kan inte förstå, varför då inte välja ett annat bett eller bara ha gag??

Nä jag kan inte förstå de hela. Men hoppsporten och bett är en cirkus, minst sagt!!!

MiaMaria
0

Hippson hade inte samma bilder i tidningen som på nätet men här e en bild med gagen och gramanen. De i tidningen såg betydligt värre ut, en där hästen har tungan ute och en där den ser ut att försöka "fly"

Lindbygarden
0

Jag såg också den bilden på nätet och jag håller med dig. Förstår faktiskt inte heller? Eller det kanske för henne är enda sättet att ha honom under full kontroll?

Skulle vara intressant att veta tid i skrittmaskin/ute samt vad han har för kraftfodergiva..

LinaN
0

Hrmmm. Alltså.

Nu blev jag litet upprörd här. Om hon inte kan kontrollera hästen på samma bett som på tävlingar (vilket bett?) så varför inte rida på det hemma, se över kraftfodret och den daglige motionen? Och framförallt, dressyrlektioner så hästen börjar lyssna!

Ibland blir jag så less på stjärnryttarna, som till synes rider bra och med bra grejor på hästen men hemma rider de som värsta haikon taikon på hästar som knappt vet var de ska ta vägen.

Gag-bett har jag aldrig gillat, o gramanen avskyr jag. Det enda vettiga man kan göra med en graman är att tömköra på lång tygel med den, dvs sätta den från bettring till bettring äver ryggen precis som vanliga tömmar och sedan går man i höjd med hästens rumpa och tömkör därifrån.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ElinH
0

Hmm… håller med er alla.
Tänk vad mycket roligare det skulle vara om samtlida stjärnryttare skrotade sina specialbett och börja rida med vanliga tvådelade eller tredelade bett istället…

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

MiaMaria
0

Kollade lite på nätet på bilder när hon rider sina hästar o då framför allt va jag intresserad av att se Checkmate på tävling o de korten jag hittat så rider hon på gag ändå o på prisutdelning så e de gag o graman…

imsuchadiva
0

Varför inte kontakta henne och fråga ist för o sitta o dilla om det här?

MiaMaria
0

De e nästan så jag e sugen på de, någon som hjälper mig med översättning?? Flört

imsuchadiva
0

Har fått för mig att hon är tyska, eller är hon gick med en tysk?
Men hur som hellst, är det tyska så kan jag försöka.

MiaMaria
0

hon är amerikanska

ElinH
0

#9 Då är det ju lugnt! Då kan de flesta översätta ;)

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinaN
0

Är det engelska så kan jag hjälpa till med översättning, är hyfsat flink på skriftspråket, men talat låter jag som en kråka :D

#4 det kanske skulle bli värsta ponnyridningen då ^^ hästar överallt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Linnea
0

#4 långt ifrån alla hästar kan gå med två- och tredelade bett. min till exempel. dom tvådelade ger ofta nötknäppareffekt dessutom. inget bett passar alla hästar.

Skynda långsamt så går det fortare.

imsuchadiva
0

MiaMaria, har du kontaktat henne nu?

MiaMaria
0

#13 haha de har jag faktiskt glömt bort

imsuchadiva
0