Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 2503 ggr
jupiter00
2009-05-09 00:42
0

havrefritt foder

finns det havrefritt foder ?

LinaN
2009-05-09 01:19
0

jajjemen!

Jag ger min totto lusernstrå, magnesium, mineraler och foderjäst + vatten vilket jag rör ihopa till en soppa. Och det funkar super. Havrefritt men gott om energi och proteiner.

Finns fler och fler rön som säger att havre är direkt skadligt för hästarnas muskler iom att en del hästar inte hanterar stärkelsen ordentligt utan den lagras i musklerna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jupiter00
2009-05-09 01:25
0

#1 det var verkligen ett bra tips tack för ditt svar :)

LinaN
2009-05-09 01:31
0

Ska se om jag hittar mer läsning om det hära. men vet att iaf "sjukdomen" tying-up eller som den kallas på svenska måndagssjukan hör ihopa med havre till stor del.

Det var väldigt vanligt att hästar som arbeta hårt under veckan också fick samma fodergiva på helgen men inte arbetade kunde få måndagssjukan som var väldigt lik korsförlamningen.

Hälta och ryggont som oförklarligt dyker upp och sedan försvinner kan ha med havregivan att göra.

Magnesiumet köper jag på GG och då KRAFFTS, den kommer med mått och räcker i ca en månad, kostar 99kr.

jupiter00
2009-05-09 01:37
0

#3 jag köper ju krafft grund till jupiter men tror inte att det e så mkt havre i den

LinaN
2009-05-09 01:43
0

#4 saxat från kraffts produkthemsida:

Råvaruinnehåll KRAFFT GRUND i fallande ordning

Havre Vetekli Vete Melasserad betpressmassa Kli av skalad havre Betpressmassa Lusern Fruktos Betmelass Koksalt Sojaolja (av livsmedelskvalite)

Allt spannmål som är i kan leda till de här problemen, och för mycket sötningsmedel, melass och betmassa kan också ge problem då sockret innehåller massa stärkelse, eller rättare sagt sockret blir omvandlat till stärkelse i spjälkningen och således kan inlagras fel om ma nhar en häst som är känslig för det. Det enda som är riktigt bra i denna blandningen är koksaltet och lusernstråt….

jupiter00
2009-05-09 01:52
0

#5 du kan verkligen din sak men då kanske jag ska byta foder igen för först hade jag hippo bas cool sen krafft groov .. för det var för mkt havre i den så då bytte jag till grund men nu är det ju havre i den med så nu vet jag inte vad jag ska ha men gruden har gjort han mkt lugnare det e ju en ridtravare så det e mkt energi i han Rynkar på näsan

LinaN
2009-05-09 13:21
0

#6 haha, jag kan inte SÅ mycket men då jag har en häst som är känslig för Havre och spannmål och KAN ha ett genetiskt fel så han inte kan inlagra stärkelsen rätt så tar jag hellre det säkra före det osäkra och byter foder än att tar ut vetrinärn för att göra en massa dyra tester.

Och sedan jag bytt foder så har han blivit jämnare i humöret, men energin är det INGET fel på ^^ Men han blir inte så att säga uppskruvad längre.

Harry går 3-5 dar i veckan, blandad träning, och får då totalt 2 dl foderjäst, och säg 0,5kg lusern om dagen, samt 10kg hö. Och det har han energi på så det räcker och blir över :D

Men prova att byta, men glöm inte att fasa ut bytet, i början så finns de de hästar som tycker att foderjästen är peckaheino men efter att ha matvägrat några timmar så brukar det gå ner. Vi har två hästar i vårt stall som äter detta, det ena är harry och den andra är en liten travarmadam på konvalescens. och de äter lika mycket jäst och magnesium, men travaren får hälften så mycket lusern som Harry.

jupiter00
2009-05-09 13:33
0

#7 hehe ok ^^ men nu när jag har krafft grund så är jupiter mkt lungnarer :)

LinaN
2009-05-09 13:40
0

#8 prova att ta bort havren helt och hållet, för på många hästar så stiger havren dem åt hjärnorna. Testa nån månad på foderjästen och se hur det går.

Hur har du planerat att göra med bete? ska han gå ut eller stå på stall? För om han ska ut på bete inom en månad så känns det litet knalt att slänga in ett foderbyte till precis innan betesgången. så isf kan du ju vänta tills efter betet med att prova foderjästen.

jupiter00
2009-05-09 13:46
0

#9 ok kan ju alltid

testa men nu ska han ju ut på bete så då blir det bara gräs. men när jag har ridit så får han lite krafft som belöning,

MiaMaria
2009-05-10 09:55
0

Krafft har ju sitt foder Rehab som ä'r havrefritt, de fungerade bra på min konvalicent, men fungerar ju även bra om man vill ha ett havrefritt foder. Även kraffts müsli 50/50 är havrefritt.

Har även för mig att hippo harmoni är havrefritt o spillers har många olika alternativ

De e dom jag kom på nu, kommer säkert flera Glad

LinaN
2009-05-10 13:25
0

#11 sen är det ju hur mycekt pengar man vill lägga på ett havrefritt foder också. :) jag lägger ju ca 100-150kr/månad i foderkostnad. Då detta blir billigare för mig än att köpa havrefritt foder då jag måste ge mer av det.

En säck med lusernstrå räcker ju 3-4 månader för oss och sen så en tunna med foderjäst på 6 kg räcker i 1½-2 mån på ett ungefär. Magnesium måste man ju inte ge men jag ger ju det för musklernas skull istället för en massa dyra biosynov-preparat mm som också innehåller magnesium.

exitingsvillemo
2009-05-10 14:20
0

#12 räcker lusernstrået 3-4 månader? Vad köper du för gigantosäckar? En säck med lusernstrå räcker 1 månad ungefär här, till shettisarna

LinaN
2009-05-10 15:42
0

#13 han får en näve i morgon middag och kväll. Jag har det mest bara för att binda ihopa soppan litet. För bara foderjästen med vatten är inte aptitligt någonstans (min egen iakttagelse, inte hästens, han äter ju ALLT) så jag blandar i lusernstrået för att få litet mer struktur på maten.

Så totalt så får han

morgon: 1 mått mineraler, en näve lusernstrå

middag: 1 mått foderjäst, en näve lusern, 1 mått magnesium och 2 msk salt

Kväll: samma fast utan magnesiumet.

Så det är väl max 3 hg/dag han får lusernstrå. Men så får han ju 10 kg högkvalitativt hö också. Men lusernen får man ju variera utefter hästens behov och hur höet ser ut. jag behöver itne ge mera än så och skulle egentligen inte behöva ge lusern alls, det gör jag för min egen skull. :D

[trollduva]
2009-05-10 18:16
0

lympos havrefri använder jag

MiaMaria
2009-05-11 09:49
0

#12 Är man inte väldigt duktig på o räkna ut foderstat eller har någon som hjälper en så tycker jag att färdigblandat foder är att föredra, då de redan är klart o ofta behöver man då endast använda en fodersort, sen är de även enkelt för den "late" Flört Själv gör jag som dig, gör mitt "eget" foder, självklart utifrån en väluträknad föderstat, men beroende på häst så kan man ibland behöva ge färdigfoder.

exitingsvillemo
2009-05-11 10:36
0

#14 jaha. Jag trodde du fodrade med lusern.

Jag fodrar med lusern och då går det som sagt åt betydligt mer än  3 hg/dag.

LinaN
2009-05-11 13:23
0

#17 får han för mycket lusern så hade han vart en boll som rullade fram ^^ men när jag utfodrade med lusern så gick det en sån säck i månaden iaf. men det var inte på harry utan på mina gamla hästar.

#16 färdigblandat foder är säkert jättebra om man hittar något som är havrefritt. Vi kikade ju runt efter ett havrefritt foder som skulle vara utan sötningsmedel såsom melass och dylika, vi hittade ett foder men inklusive frakt och inköp så skulle kostnaden hamna på ca 6-700kr per häst och månad om hästen skulel ha mellan 1-1½ kg om dagen och då rekommenderade tillvekraren ändå att hästen skulle få 3-4 kg per dag… vi skippade den idén rätt snabbt då det blev så hutlöst dyrt.

MiaMaria
2009-05-11 15:53
0

#18 va var de för foder?? Och varför just helt utan sötningsmedel?

LinaN
2009-05-11 16:28
0

#19 för sötningsmedel bryts ner till kolhydrater, kolhydrater finns även i spannmål och då dessa bryts ner så inlagras stärkelsen i musklerna. Därför ska man med hästar känsliga för genetiska dispositioner som shiren och ardennern (bland många andra) inte ge sötade foder mer än då och då. Betfor är ju då förkastligt för en häst som är i riskzonen för problem med kolhydrater och stärkelse.

Sen har ett sto i vårt stall återupprepade stelhetsperioder, som kan bero på en sorts tying up eller korsförlamning så hon ska inte heller äta sötade fodersorter. Så därför försöker vi hålla det på ett minimum. Jag tar hellre det säkra före det osäkra och utesluter ett fodermedel än att stå om några år med en häst som är förstörd i musklerna.

MiaMaria
2009-05-11 18:21
0

Ja absolut de förstår jag, va bara nyfiken på varför. Va va de för foder som du skrev om som skulle bli så dyrt?

LinaN
2009-05-11 18:28
0

#21 märket minns jag inte vad det heter men närmsta återförsäljare fanns någon mil från stockholm, så för oss hade det blivit oerhört dyrt, dels att fodret i sig kosta en del och sedan frakt på det. Vi höll på mycket för några månader sedan och försökte hitta ett bra havre och spannmålsfritt samt sötningsfritt foder och det var ju lättare sagt än gjort när det gällde färdigfoder.

som sagt, minns inte märket tyvärr och har inte sparat hemsidelänkarna till de företagen vi väl hittade.

MiaMaria
2009-05-11 18:32
0

Men just spann mål är de ju i mest alla foder, de e ju mest bara jäst, alger osv som inte innehåller de

MiaMaria
2009-05-13 15:43
0

Läste tråden igen nu o blev lite fundersam på hur du tänker Lina.

Du vill inte ge din häst kolhydrater pga risk för fång, men du låter den gå på grönbete, de får inte jag att stämma ihop.

Och sen är jag fortsatt intresserad av va de va för magiskt foder du hittade, vad de är uppbygt på? För som jag skrev tidigare så är de ju spannmål i nästan de mesta.

Vet att spillers har ett fångfoder som är godkänt (av Laminitis Trust) att klassas som just fångfoder, med lågt innehåll av kolhydrater, MEN de är inte obefintligt med kolhydrater, just för att hästarna (liksom vi) behöver de ändå, men i liten mängd.

Detta stoet, är de bekräftat av veterinär att de är Tying up/korsförlamning (som eg är samma sak)? Korsförlamning (som jag väljer att kalla de) kommer oftast då hästen arbetat mkt o sen blir stående men på samma höga foderstat men även av stress och brist på (har för mig de är) e-vitamin o selen kan de uppkomma. Eller är den stel av andra orsaker?

Så kortfattat, hur tänker du Lina?

MiaMaria
2009-05-14 19:11
0

Putt

LinaN
2009-05-15 03:08
0

#24 jag har inte sagt något om fång? inte över huvud taget, fång är det DU som tog upp i ditt inlägg nr 24. (sökte sidan och det förekom inte innan)

jag är rädd för den inlagring av stärkelsen som finns i spannmål som min häst har disposition för på två håll (shire+ardenner) Så fång är jag inte det minsta rädd för. Han har gått på sommarbete varje år från det att han vart fölis och vi har aldrig haft några problem eller några känningar för fång. *peppar peppar ta i trä*

och vad gällande stoet så har en ändrad foderstat hjälpt henne att inte vara lika stel och ha lika ont. Det är inte min häst så jag tänker inte svara mer än så då jag eventuellt inte har alla fakta och kanske inte skulle ha nämnt det alls från början.

Kollade upp vad detta hette (har inte så bra minne på förkortningar.) och det heter ESPM och det vetrinärer och kunniga i området säger är att man ska bort med stärkelserikt foder. Vilket spannmål är, stärkelserikt.

Tanken bakom min "diet" till harry är att den inte ska ha överdrivet mycket spannmål och stärkelse. Dvs den han får nu är mycket lägre mängd än när han fick 1½ kg havre/dag plus 0,5 betfor+vatten. Och min mening är att hans rörelser blivit bättre. Om det är "önsketänkande" pga foderbytet eller faktiskt är SÅ på grund av foderbytet så skiter jag blanka fan i, det är bättre än det var förr :)

Så åter igen, fång har inget med saken att göra.

starcatcher
2009-05-15 09:18
0

#22 kan det vara Baileys du menar? :)

MiaMaria
2009-05-15 10:18
0

#26 haha men du, de e ju jag som läst alldels för fort, när du skriver socker o sen ardenner och shire så tror jag min hjärna varit lite för snabb omvandlade de till fång Skäms

Men detta med depositionen, de vill jag veta mer om! Varför har ardenner o shire mer anlag för de o vad händer i kroppen. du skriver även att din kuse rör sig bättre, lagras de i leder eller vad händer i lederna? Har hört om de förut men tror de e nerträngt på botten av brunnen, så hjälp mig fiska upp de Flört

Du kanske inte vill prata mer om stoet men jag måste få göra en fundering "högt" där bara. Att hon rör sig lättare o är mindre stel med en ny foderstat kan har sina helt naturliga orsaker, hon kanske får i sig rätt mängd selen och E-vitamin nu. Brist på just dessa gör att musklerna inte återhämtar sig på rätt sätt, vilket kan leda till stelhet. Men de är som sagt jag som tänker högt, du behöver inte kommentera de om du inte vill

LinaN
2009-05-15 12:36
0

#28 okie :) Inte lätt när hjärnan hittar på eget ;) Min gubbe läste högt för mig igår innan vi skulle sova och det blev en väldigt intressant inledning av boken när hans hjärna tolkade om det han läste ^^

Jag har funderingar på att skriva en artikel om det iom att det är inte bara shire och ardenner, utan även fjordingar, fireser och en massa andra raser som har denna predisposition. Men har varit litet osäker på om det verkligen passar på detta forumet som en artikel, men å andra sidan så rider jag ju dressyr med en bautahäst.

Men det som händer i korta drag är att stärkelsen inte kan brytas ner ordentligt och lagras i musklerna som blir "stela" och hästen får korsförlamningar även när den arbetas på sin kraftgiva (havre/spannmål). Den kan bli snubblig bak och musklerna liksom förtvinar på grund av det genetiska felet att de inte kan hantera stärkelsen.

Så väldigt många shire-uppfödare behandlar/fodrar sina hästar som om de hade ESPM utan att ta reda på det (vilket går att göra via muskelbiopsi) för det är billigare att förebygga än att behandla faktiskt sjukdom/skada. Det finns hästar som fått avlivas på grund av ESPM. Så när jag började läsa på litet, i samband med att nämnda stoägare fick ett ryck nu i våras och började forska socker och stärkelsefria foder så började jag inse att man kanske ska ta det säkra före det osäkra och strunta i havren. Speciellt när man läst en del kring ESPM. Quaterhästar har en liknande muskel"sjukdom" som jag inte minns vad den heter, men som också ligger genetiskt.

Lindbygarden
2009-05-15 19:21
0

#29 jaaaa skriv artikel! Mkt intressant.

silvery
2009-05-16 17:00
0

jag kör bara 2 dl havre för han behöver energin och den går upp i huvet direkt, men 2 dl är ju iten så mkt.. itne för min stora pålle iaf, och i övrigt får han bara korn, betfor och maxEglow

LinaN
2009-05-16 17:17
0

#31 med korn så skulle du inte behöva havren…. speciellt om den går upp i huvudet på honom….

Kornen är långsammare energi, så ge isf störst giva på morgonen. O skippa havren. Korn är ju bättre än havren.

Men kornen ska helst krossas så hästen kan tillgodogöra sig alla näringsämnen bra, samt att krossad korn och havre ska användas upp inom en vecka från krossdatum, efter en vecka tappar de i näring.

silvery
2009-05-16 17:21
0

jag vet, jag har kornkross och han svarar jättebra på denna foderstat han har, han har nog aldrig mått så bra som han gör =)

havren får han en dl i lunchen för det tycker han är gott, en dl har ingen effekt, och en dl efter ridning som "duktigt" och det blir ju lite "återhämtning" han mår bra av denna lilla mängd, jag missade att skriva i andra inlägget att får han mer än detta så blir han "havrehuvud"

LinaN
2009-05-16 17:33
0

#33 vi har ju haft en häst i stallet så fick han 0,5dl havre om dagen så blev han tokig… han käkade ju rehab som standardkraftfoder…. han sparkade, stegra, bocka o rusa nästan blint på havre…. så en del tål ju inte havre pga att det slår slint i skallen på dem.

silvery
2009-05-16 20:19
0

#34 aa det har jag hört också, min har itne "helt" havre huvud eller hur man nu ska förklara hahah han klarar en viss mängd iaf