Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrhästen
Läst 3696 ggr
LinaN
0

Hårgelé till knoppar?

Vad använder folk för gelé till sina knoppar på hästarna?

Jag minns att när jag tidigare gjort knoppar elelr flätor så börjar de spreta på nolltid men har sett nångång att folk använder hårgelé. Ska man tänka på något särskilt? alltså att vissa ämnen inte bör förekomma i gelén?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
0

Jag brukar använda hårspray. Har använt wella och mina hästar mår bra fortfarande iafFlört

Har inte ens tänkt på att ngt ämne skulle vara farligt för dom, men så är det kanske?Förvånad

Någon som vet säkert?

ElinH
0

En parfymfri borde ju vara det bästa, den måste ju också gå lätt att få ur…
Själv använder jag bara vatten i manen innan jag flätar och knoppar och det brukar hålla sig ganska bra (hästen har inte så spretig man heller).

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

CarCar
0

Jag brukar använda hårspray Schwarzkopf Taft Ultra Strong brukar det bli. Fungerar jättebra tycker jag, inte så svår att tvätta ur heller.

Har även använt Fructis hårgele, då luktade hästen gott Flört

Lindbygarden
0

Men om vi kan använda det och det är godkänt för folk så borde det väl fungera på häst också så länge det inte är väldigt parfymerat?

MEN de ser otroligt muppiga ut när man tar ur flätorna senSkrattande

ElinH
0

#4 Haha, jaa som gamla permanentade tanter! :P

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Flaxii
0

Använder hårgele för att de inte ska spreta och för att de ska hålla bättre också. Ibland använder jag hårspray också.

IsaHolm
0

Vad du än gör, använd INTE hårspray xD När jag gjorde det följde stora tussar man med när jag tog ut knopparna! (jag drog inte i dom, håret bara lossnade)
Det är väl för att det sliter så mkt på håret…Carinjo blev lite skallig xD

IdaT
0

#7 Vad använde du för hårspray? Det varierar på märke också, precis som en del hårspray är dålig för vårat hår.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

LovisaJacobsson
0

Jag tror att det handlar lite om man kvalité också, Carinjo har väl kanske jätte mycket ock stark man (isa, rätta mig om jag har fel)
För vad jag har för mig har vi använt samma hårspray på Carinjo och Lenny.

Men Lennys har aldrig lossnat :)

Flaxii
0

#7 Troligen hade det inte bara med hårsprayen att göra. Det har lossnat sådär för mig också, och då hade jag bara vatten i, varken gele eller spray.

LinaN
0

Hästar tappar precis som vi människor en del hår, både från hårremmen och från man o svans… däremot om du får en hel fläta i handen så är det väl något ohälsosamt som man nog inte ska ha på hästen mer.

När man flätat manen så syns det tydligare att den tappar tagel iom att man nyss pillat med det.

IsaHolm
0

Jag vet inte vad det var för märke på sprayen men jag minns att manen inte blev särskild "hård" som det ska bli av stelningsspray.

Men som ni sa, det beror väl på hårkvalitéten, plus att han hade ju faktiskt stått med knoppar en natt och en hel dag!

Men jag tycker ändå inte man ska använda spray, bättre med gelé isf! Jag tror inte heller det är så bra om hästarna andas in sprayen xDOskyldig

Flaxii
0

#12 Men å andra sidan; hästarna tar nog inte mer skada av oss om vi råkar andas in lite spray.

Lauth
0

Jag brukar använda en gelé från Wella. Nån Super Strong sak i blå tub med silvrig text. Funkar bra till knoppar och bångstyriga shetlandsmanar Skrattande Även Wellas hårspray är riktigt bra..

haffoo
0

Det finns gelé speciellt framtagen för hästar. Det är en hööks-produkt, försökte hitta länken men misslyckades.. x)

starcatcher
0

efter att jag läst den här tråden var jag bara tvungen att prova!
klampade ut i hagen och hämtade stackars nico, med min schwarzkopf taft-gele som jag inte själv använder längre, och det gick kanon! den är typ superstrong ultra eller något, så ingen flygig man inte! jag knoppade dock inte, nicos man är för lång, men en ardennerfläta blev det i alla fall!

LinaN
0

#16 ingen bild? ;)

starcatcher
0

#17 hahah, nja, jag blev arg på flätan för att det inte funkade helt, bara halvvägs, den är så tjock och jag tappade tålamodet XD men kan göra ett på varmblodet om jag grejar med henne sen! :)

Smex
0

det finns bra man gelé på hööks.

De funkar kanon =) Men det bästa är faktis hårspray. Vilket som helst funkar bra. Hästen måste bara gå med på det. =)

Håller faktis på med en liten artikel om det =P