Spara eller kastrera?
Hmm.. har lite huvudbry, ska jag kastrera lilleman i vår eller ska jag spara honom lite och visa honom på rådgivande?

Vet inte riktigt va de har med dressyr o göra 
Jag tycker du ska ta dig en funderar på o han duger för rådande, anser du de själv? Och blir svaret ja så åker du på de o blir svaret nej så kastrerar du.
Ska du fråga oss så måste du visa oss kort på honom, uppställd på rak toch hårt underlag, både från sidan, framifrån o bakifrån, så vi iaf har en liten chans att kunna bedöma om vi tycker han är ok för de.
För att jag isåfall sparar som gångartsämne
han ska ju inte bli hoppehäst
Jag tycker att han är väldigt bra för att vara ett år om man nu kan säga så.. De växer ju mycket nu så det är svårt att veta hur bra de är.
Ska se om jag kan ta lite nya bilder på honom.

… om du har möjlighet att hålla honom som hingst ett tag till och han håller sig i skinnet så kommer han ju vara så mycket snyggare sen om han blir valack, om han varit hingst ett tag! =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#3 Har ju honom hemma så visst har jag möjlighet men måste då ha tag i en hingst till…

Kastrea, du har små barn hemma och risken med en hingst är för stor……………det kommer att gå fler tåg 
Om du har möjligheten, tror att han är bra och han han har ett bra lynne så tycker jag absolut att du ska spara honom som hingst och visa honom =)
Hingstsällskap går alltid att lösa!
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Sen är de en kostnads fråga oxå, har du dom pengarna att lägga på honom att visa honom (om han går igenom nålsögat på rådande), de ska vara tränare, ev ryttare, startavgiften på bruksproven som är på 15000 osv osv
#5 jag har också småbarn och 2 hingstar hemma. Ingen fara med det.
Dålig anledning att kastrera om hingstens possitiva egenskaper väger över.

#8 jag mins bara förra hingsten 
Hingstar innebär alltid mer risker och som du skriver Lorita, får man en sån hormonflipp igen är det inte alls kul. Nu har denna kille inte alls samma temperament utan är mkt mjukare individ plus att isåfall får vi se till att det finns hingstsällskap ochi nga väldoftande damer på gården.
Att visa på rådgivande kostar inga stora summor och visning samt lite träning till det ska vi nog kunna lösa.
Ser det också som en möjlighet att kunna få en bedömning gjord på honom.
Att få en hingst godkänd via ASVH är knappast troligt utan isf får man hitta ett samarbete med någon.
Möjligheten finns också att visa för Oldenburg.
Men främst för att få en tidigt bedömning..
självfallet är det mer risker med hingstar. Dom beter sig på ett helt annat vis. Men att leva med inställningen : Jag kan inte ha hingst bara för att jag har småbarn. Det känns inte som en tillräcklig anledning för att skära.
Jag antar att Lindbygarden inte var ute efter råd hur hon ska kombinera hästlivet och mammalivet
utan mer var ute efter att få råd, huruvida unghingsten är värd att sparas på.
Håller med Miamaria, fler bilder på lillkillen vill vi se, även om det är mycket svårt att bedömma exteriören på en häst i den åldern.
1-åringar brukar vara det fulaste som finns
men så sägs det ju också: Hittar du en åring som är välbyggd, och skitsnygg, så ska du inte köpa den

#10 De jag menade med prisfrågan va om han gick vidare till bruksprovet, rådande är de inga summor i
#12 Nej det kostar nog ngnstans mellan 1000-2000 tror jag men bp kostar massor av pengar!
Eller så skär vi och så har jag förhoppningsvis en fortsatt mkt trevlig och lätthanterlig liten prins..
Tycker han fortfarande e rätt fin så han är väl en sån åring man inte ska köpa isf
alla regler kan väl ha undantag
Kastrering bokad den 5 maj då vi också får hem en liten tös född 08 så blir det så. De ska ju gå på bete ihop de små snuttarna
Så vart det kastrering igår och allt gick bra. Hans ena testikel var roterad och han vände den ett par gånger efter att hon lägesrättat den. Så hon sa att jag kan trösta mig med det om jag varit osäker på mitt val.
Roterad testikel är nämligen kasserande dvs de får inte användas i avel.
vad skönt att allt gick bra för lillkillen. Krama om honom från mig och säg att han är en DET
#17 Hahaha mobba honom lite menar du? Vi får se när poletten trillar ner, än lever han på gamla hormoner. Men snäll ändå..

#18 Tar ju ett tag för hormonerna att gå ur kroppen.
Va de en stående kast? Hur ser de ut idag? Nån medicin?
#18 japp, mobba han lite
stående, ingen med och nu hänger det ut skit.. jagar vet i telefonen.
Vet på G, troligen hinnor..
nej men usch då. Ok, fel läge att mobba lillkillen
ge han en tröstekram från mig istället

Ajaj, de där låt inge bra!! H*n sydde inte ihop de antar jag?
#24 nope de syr inte när de kastrerar hemma/stående.
Nej inte alls bra och känns som vår vanliga otur…men han är vid gott mod och mumsar hö inne..
men varför syr dom inte? Är det liksom bara ett öppet sår då eller?
Dom sydde ju tom ihop min hankatt efter kastrering

#256 just därför jag antog de, dumt de då de ofta "rinner ut", hade de prob även på Tullis
#27 Mia, inlägg #256 är inte skrivet ännu
#27 Jasså du har varit med om att det åkt ut hinnor efteråt också?
Jag som är så nojjig får ju nästan panik när sånt här händer.
Men på klinik har man ju riskerna med uppvaket istället, inte bara en häst som skadat sig så
#26 Tror att det beror på att de ska kunna rena sig. börjar sårkanterna sluta sig före såret inne så blir det lätt infektioner etc.. De vill att det läker inifrån och ut så ingen skit kapslas in.

#28 va petig du är 
#29 ja hade en unge som kastrerades o de ramlade ut lite men sen drog de ihop sig o läkte fint, dock med lite väl mkt svullnad under lång tid så de blev tillslut med. Men kuse mår bra idag o ska nog i dagarna gå 3-års
#30 här hänger det ut rejält. Fint igår morse men så racade han järnet igår kväll när jag tog in Gabbie och lillen. därefter åkte det ut "grejer" ser läskigt ut och hänger ut ca 15 cm lång trådslams. Ringde vet direkt igårkväll som sa att vi skulle avvakta till imorse om det inte blödde. ringde också kastrerande vet igår kväll som sattt det kunde vara koagel men det är vita hinnor i också, ser ut som ett långt kärl ungefär
så det rör inte jag!
Ringt vet igen som kommer ikväll senast men nu står han inne i Gabbies box som är ren och mumsar massa hö. tyckte det var lugnast så vill inte han springer mer.
Vi hade ju en unghingst som kastrerades förra sommaren på betet… o han bidde inte vacker i skapet…. tror inte de sydde honom heller.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vet här om en kvart.. håll nu tummarna stenhårt för att allt går bra.
Hur har det gått?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Det gick bra. Vet fick tvätta och klippa, enligt henne en jätte koagel. Han hade helt sonika rört sig för mycket så kärlen inte slutat blöda.
Nu har han fått penc. + metacam och allt är bortklippt och tvättat.
Så nu får ni hålla tummarna för att han läker ihop som han ska..

Ok skönt att de gick bra. Ska han stå på box nu?
Nej han skulle gå ute så mycket som möjligt.

Tänkte mest så han inte springer upp de igen
#38 Precis, men inne gräver han och stressar. Nu får nog bebis och Gabrielle gå ute i natt. Ska nog gå bra tror jag för det är torrt i marken.