Less på länets tidningar
Läste som vanligt länets två tidningar på weben nu på morgonen o blev upprörd, när de väl står någon liten text om ridsport så är de tydligt att ingen som är insatt o kan har skrivit o tagit bilderna (bilderna är ofta totalt värdelösa). Visst är de kul med den lilla uppmuntran som finns men de vore ju ännu roligare för våra ekipage om dom verkligen fick den uppskattning de förtjänar.
Så jag har tagit o skrivit ett mail till sportchefen o klagat lite, får se vad de ger för resultat. Måste medge att min klagan hänger ihop med att jag precis såg "ett renrasigt helvete", en dokumentär om den sjuka aveln på hundar, och blev jätte upprörd, så de hänger i
.
Såhär skrev jag, vad tycker ni?
Hej Lars!
De är säkert inte första gången du får ett mail i denna fråga, och jag tänker gå rakt på sak.
Jag jag vill, och hoppas, är att ni inför en egen kategori med ridsport. Här i Jämtland, eller framförallt i distriktet Mittsvenska, så anordnas de tävligar varje helg där våra jämtländska ekipage är med o kämpar om de blå-gula rosetterna. Så varför skrivs de inte mer om de? Ekonomisk fråga? Kunskap? Bristande intresse?
Vi har inga jätte stjärnor i jämtländs ridsport, men på lägre nivå är vi duktiga. Får man en liten text, kanske en bild o resultat publicerat i tidningen/weben stärker de dels tävlingsryttarna med självförtroende men även förståelsen för sporten. Ridsport är en helt annorlunda sport jämfört med de klassiska, där du tävlar med en boll, skidor eller liknande. I ridsporten tävlar du tillsammans med en levande individ och måste inte bara ha kunskap (och kondition) om dig själv utan de krävs även en enorm kunskap om hästen och allt kring den. Har du någon gång provat rida så har du säkert märkt att de inte bara är att sitta upp o hoppa de där hindrena på 120 cm eller rida de där dressyrprogrammet och plocka hem placeringar utan de gäller att få hästen, ett djur med egen vilja o styrka på 400-800 kg, med på dina noter. Ridsport är svårt! Och framförallt mycket krävande o långsiktigt. Ridsporten är faktiskt sveriges näst största sport, bara fotbollen är större.
Är de kunskap o bristande intresse de sitter i, ja då förstår jag, men anställ då någon frilans som kan ridsporten, är insatt och vet vad de handlar om, känner till ekipagen, en som kan ta bra bilder på en hästar, inte en bild som man sen får skämmas för att den hamnade i tidningen, för de är inte lätt att ta bilder på hästar. Jag menar inte att allt ska få plats i tidningen men ni har ju en hel web, släng ut de våra duktiga jämtländska ekipage presterar på tävling i tidningen o kanske lite av vad som händer i sveriges ridsport nå nätet samt kanske även lite extra material om våra jämtländska ekipage. Behöver ni hjälp så hojta till. Jag tävlar inte aktivt längre men är de tävlingar i närheten så är de klart jag åker dit, eller håller mig uppdaterad om de är tävlingar längre bort. Nu skulle de här inte handla om mig, utan de jag vill är att ni förstår vad ridsport är och ger våra duktiga ekipage lite extra betalt (i form av lite plats) och uppmuntran för de dom brinner o sliter för, fler behöver se den kämpaglöd som finns!
Mvh Maria Kling, Östersund
Suveränt bra!!
Superbra skrivet! Hoppas att det ger resultat! =)
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Jätte bra skrivt!
I våran tidning (Falköpings Tidningen) har vi en häst sida en gång i månaden eller varannan vacka. Det är ett repotage samt tävlingsresultat & bilder, även lite smått & gott runt det som rör hästar. Hoppas att era tidningar också kan få in något sådant!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Tack!!
Har inte fått något svar än, tycker de e dåligt av dom om dom inte ens kan svara, men får väl se om de dyker upp något
ja hoppas på svar
Mycket bra skrivet!
När jag var aktiv i ungdomsektionen för hur många år som helst sedan fanns ett projekt som hette kort och gott "Projekt X", som gick ut på att få ut ridsporten mer i massmedia. Just under aktionen tror jag "vi" nådde ut till massmedia men på senare tid har det runnit ut i sanden. Kanske är dax för ridsportförbunden att åter dra igång projektet….
Kan du inte berätta lite mer om Projekt-X?
#7 OJ! Det kan jag gärna göra.
I det stora hela gick det ut på att man skulle få massmedia att uppmärksamma ridsporten mer. Vi hade en massa statistik och fakta när vi ringde runt till tidningar och lokala nyheter. Om de lokala tidningarna inte "hade möjlighet" att göra repotage om klubbens olika aktiviteter vet jag att det var många som erbjöd sig att själva skriva och lämna in bara de publicerade, typ frilans.
…Jag kommer inte exakt på hur det var vi jobbade.
Herregud det är ju länge sen! Måste varit -94 eller nå´t jag gick ULK I-III….
Jag ska se om jag hittar mina pärmar sen dess. Annars borde det ju finnas i något arkiv på Sv.Ridsport förbundet. 
Återkommer i ärendet!
Låter jätte intressant!