Lilla ringen?
Vad är den lilla ringen på en kindkedja till för egentligen?
Har funderat på det till och från litet nu och då, men idag så fick jag verkligen klura till det, och har ändå inget svar…
Vet ni varför det finns en liten ring mitt på kindkedjan?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ingen aning. Kanske för att man ska kunna ha typ ett grimskaft och leda…? Nej, jag vet inte. Det var bara en tanke…;)
#1 så tror jag också…
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 o 2 fast den ringen är ju inte alls stor, den är kanske 0,5-1cm stor i diameter, och skulle hästen rycka skulle den nog inte hålla….
man fäster skumremmen i den ringen.
precis skumremmen=)

#4+5 har helt rätt, skumremmen löper genom den, från den lilla-lilla öglan på ena skänkeln till den andra geonom ringen på kedjan.
Låter ju mer logiskt! Vad exakt är en skumrem?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Precis vad är en skumrem? o vad har den för nytta?
skumremmen håller bettet rätt när man ger eftergift.
Det hindrar bettet att falla för mycket framåt. Liksom… Ngn som förstod?!
MiaMaria kan säkert förklara bättre
du fäster den i den mini-lilla öglan på bettests skänkel sen under hakan genom "den lilla ringen" och fästs på bettets andra skänkel.
Det håller bettet på plats
Någon som kan lägga in en bild på en skumrem?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Här finns både bilder och text där man kan läsa om skumrem och dess syfte.

Precis så som Anna säjer så hjälper skumremmen till för att skänklarna på bettet inte ska falla framåt. Hästen leker ju gärna med betten o stångbett är de inget undantag, de kan även hända utan att hästen gjort något.

Det där hade jag ingen aning om! Men, vart hittar man dom här skumremmarna? Har aldrig sett någon.
#11 Vilken bra och informativ artikel du länkade till! Nu fick jag bättre koll på hur betten ska ligga i munnen. Tackar! 
Håller med Tin-Tin jätte bra artikel!!
#11 Nu förstår jag mycket mer!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
kul att ni gillade artikeln, ja sidan var väldigt bra tyckte jag med.
Och att det var så mkt bilder, så man får bättre koll på förklaringarna.
Men som sagt, var köper man skumremmar?
och hur använder man den när man har ett stångbett som inte har en ring för att hålla skumremmen på plats?
Tänker då bland annat på blanka akademiska kandarstänger, de har ju bara ring för tygeln…. *klurar vidare*
skumrem kan du köpa lite var som helst på olika hästsportbutiker.
Hööks bla.
Men funderar också på hur man sätter det i bett som inte har ngn liten ögla.
Mitt postkandar t.ex har ingen liten ögla. Iof kanske det går att fästa skumremmen i en av töm-ringarna?!
#18,19
Först och främs är jag lite osäker på hur dessa bett sitter i tränset. Så detta är bara en fundering!
Borde det inte gå att fästa skumremmen i ringen där man sätter sidostycken? Eller blir det för högt/tajt?
Som sagt bara en fundering som poppade upp….
fast då mister det ju sin funktion, med att hålla skänkeln på plats.
"21 Okej, det gör den kanske… Som sagt jag har inte så stor koll på akademiskt- & postkandar.
Bara en tanke jag fick. Tack för att du förklarar varför det inte skulle gå ifall jag någon gång kommer att andvända sånna bett själv.

Ang tex postkandar så kan man nog fästa skumremmen i skänkeln i mittersta ringen, tror de ska bli lagom höjd på remmen
#25 helt ok pris…. annars brukar sådana dära småsaker kosta massor… tänkte på det en annan sak jag inte sett är sådana dära hållare till fullcheck-bett för att de ska ligga rätt.
Får fundera på om det kanske går att klura ut det här med akademiska kandar utan pytteringen.