kedjan på kandar/pelham
hur hårt ska kedjan sitta? Om man fäster den i yttersta fästet så känns det som att det sitter för löst och inte fyller ngn funktion?!

Kedjan ska sitta så pass så när du tar ett tygeltag ska de mellan skänkeln på bettet o sidstycket blir en vinkel på 35-45 grader. Ju lösare du har kedjan spänd, ju skarpare blir bettet eftersom du med kedjan reglerar hur mkt du kan dra o tygeln o lägga tryck på nacken.
Flummit morgon skrivning, någon som förstod?

Tillägg, om du sätter kedjan för hårt kan de självklart även då blir skarpare. Men kedjan är där för att begränsa vinkeln mellan stången o sidstycket, just för att de inte ska gå o vika ihop för mkt så de blir pessoa likt.

Jag tror du får rita bild MiaMaria, för så som din förklaring ser ut i mitt huvud så kan man nästan vrida runt hela bettet i munnen XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
vet itne hur många grader 45 är, men jag brukar ha så att när pelhamstpnen pelar rakt ner är den spänd (jag ride med två tyglar på mitt pelham) och annars sitter den löst.. två eller tre fingrar tror jag får plats…

#3 Ska försöka mig på någon sånt senare, hinner inte nu. Jo men visst kan du vrida runt hela bettet i munnen om du inte spänner kindkedjan, de e ju därför den är där. Har du inte kedjan så finns de inget stopp, de blir liksom ett pessoa i funktion, lika så om man har kedjan för löst spänd.
#4 45 grader är hälften av 90 grader o 90 grader är en rakvinklig vinkel, alltså en pinne rakt upp o en rakt åt sidan. Låter som om din kedja sitter väldigt löst…
han håller på att vänja sig vid pelham, han har inte haft det innan, så för att lindra chocken för honom haha så får det sitta lite löst i början. det har effekt iaf så :P
ok då har jag nog använt det på rätt sätt då.
Jag brukar sätta kedjan så att den nuddar hästen, alltså ligger väldigvt löst an mot hästen.
Men vad gör ni med den delen av kedjan som blir kvar? Låter ni den bara hänga eller klipper ni av den?
hänga

#7 jag brukar hänga upp änden på kroken, men bäst vore nog att knipsa av en del, men lat som man är… =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag hänger också upp på kroken.
Tanken jag hade var ju om man använder skumrem också, då krävs det väl att den lilla ringen sitter mitt under?! Vilket kräver att man måste korta kedjan på båda sidor.
Sen tycker jag att det är mycket snyggare när ringen sitter precis mitt under. Men eftersom den högra kroken är "sluten" så går det ju inte att hänga upp på båda sidor.

Jag hänger alltid oxå upp kedjan, oftast då den lösa biten först o sen de öglan jag ska fästa i för då hoppar inte den lösa biten av.
#10 finns krokar som inte är slutna, alt kan du värma den o bända ut med hjälp av en tång så de hamnar jämt