Red bettlöst idag
tjo flöjt!
Red bettlöst idag på harry, tog och dammade av vårt gamla sidepull och testade det. Fick ändra litet i reminställningarna pch göra ett nytt hål men sen satt det som en smäck. Han får inte växa mer men i värsta fall så kan jag nog förlänga käkremmen lite…
Satt upp, red fram i skritt, gjorde litet halter, volter mm. Vågade mig på att trava, gick super, gjorde avsaktningar och fram i trav igen. Han gick som en klocka… Däremot så var det ett göre att hålla reda på 2½m tygel från varje bettring… red ju självklart med mina westerntyglar för annars ser det heltöntigt ut ^^
vågade mig till o med på att galoppera. Han har blivit väldigt svag i vänster galopp, gallopperar fram men travar bak om man inte har spö… så det får vi träna mer på. Men iaf, så vågade vi galloppera, sen andra varvet och galoppfattningarna där vart explosiva! helt underbara! :D
Han var mjuk och följsam med sidepullen, och gick hur fint som helst. svarade fint på tygelhjälperna även om man fick vara litet övertydligare än vanligt.
Sen ut en liten sväng i naturen, hoppade en 30cm hög stock som ligger på ett ställe, den har jag bara vågat skritta över innan men idag hoppade vi den två gånger! Så jag är så sjukt stolt över både mig själv o hästen även om mina muskler är helt åt helskotta. orkade ju knappt hålla igång honom i galoppen. ska be någon longera honom åt mig så jag kan få balansträna barbacka nåndag ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
tjusigt! samt va roligt att det gick bra!
Åh så fin han är! Så duktiga ni är, tycker att det är jätteroligt att följa er…. lycka till i fortsättningen =)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#3 tack :)
Ska på fredag köpa litet nya batterier så vi kan fota under träning. däremot så med det bettlösa idag så krävde jag ju ingen form alls, bara grundlydnad :)
#1 Vilket coolt pannband 
Visst är det härligt att rida bettlöst ibland! Och många gånger tycker jag att hästen går bättre om man gör det då och då. Kanske inbillar mig, vad vet jag…
Men jag måste erkänna en sak… Jag har vanliga engelska tyglar till mitt side pull… Det ser faktiskt hel sjukt ut, men jag fixar inte att ha koll på de riktiga
…
(Jag brukar förorda att man ska ha bettlöst tillgängligt när man utbildar unghästar. Varför? Jo då slipper man onödigt "bråk" med hästens mun när den byter de sista mjölktänderna. Jag är lite konflikträdd och undviker bråk så gott det går på alla plan)
Jag red ju på bett igår på uteritten och det gick ju bra, men han vart tung i handen, seg att svänga osv. så min väninna som jag red ut med tror att han biter sig fast, och det är mkt möjligt. Så nästa uteritt blir med bettlöst… se om det blir nån skillnad.
För de två sista galopperna fick jag knappt stopp på honom för han blev så stark, och så ska jag med mina svaga/ömma muskler ta i för kung o fäderneland… vart inte så skoj direkt… *Sucka*
Inte omöjligt att det är så att han biter sig fast. Hoppas nästa uteritt funkar bättre med bettlöst.